Wymiana rozrządu w silniku 2.8 30V – zobacz jak przebiega

7 września 2016, 10:39

Pomimo wielu już lat bytności silnika grupy Volkswagen – 2.8 l 30V na rynku, podczas wymiany elementów układu rozrządu do tej pory popełniane są zasadnicze błędy. W artykule eksperci z ContiTech PTG starają się przeprowadzić przez prawidłową wymianę komponentów układu rozrządu.

Silnik 2.8 l 30 V jest bardzo popularnym silnikiem benzynowym znanym między innymi z takich pojazdów jak VW Passat, Audi A8,  A6,  A4,  S4. Dzięki osiągom oraz niezawodności silnik ten zdobył zaufanie wielu użytkowników. Niestety do dziś przy jego obsłudze, takiej jak wymiana rozrządu, zdarzają się błędy, np. podczas wymiany rolki napinającej.

Ważne

Prawidłowa wymiana rozrządu w silniku 2.8 30V powinna obejmować wszystkie komponenty współpracujące z paskiem rozrządu tj. rolki prowadzące, rolkę napinającą, napinacz, pompę wody, termostat oraz wszystkie pozostałe elementy zgodnie z instrukcją serwisową producenta pojazdu.

Czas pracy wynosi odpowiednio:

  • Audi A4 – 2,9h
  • Audi A6 (do rocznika 1997) – 2,5h
  • Audi A6 (od rocznika 1997) – 3,5h
  • Audi A8 – 1,9h
  • VW Passat – 3,3h

 

Do wymiany potrzebne będą następujące narzędzia:

  • Ściągacz koła wałka rozrządu nr 3032 (Rys. 1. Nr.1.)
  • Narzędzie do ustalania wału korbowego nr 3242 – np. z CONTI® TOOL BOX (Rys. 1 Nr. 2.)
  • Narzędzie do ustalania wałka rozrządu nr 3391 (Rys. 1 Nr.3.)
  • Tulejki dystansowe nr 3369

Rys 1

Wskazówki bezpieczeństwa:

  • Odłączamy akumulator.
  • Silnik obracamy tylko za koło osadzone na wale korbowym w kierunku obrotów. Koło osadzone na wale korbowym i koło na wałku rozrządu nie mogą być obracane po zdjęciu paska zębatego
  • Wykręcamy świece zapłonowe.
  • Podczas montażu nowego paska należy zwrócić szczególną uwagę, by pasek nie został zanieczyszczony olejem lub płynem chłodniczym.
  • Pamiętamy o przestrzeganiu wielkości momentów dokręcania.
  • Podnieść przód samochodu i koniecznie podeprzeć.
  • Zapamiętać kod radia przed odłączeniem akumulatora.

 

Demontaż:

  • Demontujemy osłony silnika
  • W Audi A4/A6/S4 od rocznika 1997 należy również zdemontować przedni zderzak oraz przewody pomiędzy chłodnicą i filtrem powietrza, następnie za pomocą tulei dystansowych należy ustawić wspornik chłodnicy w położenie serwisowe.
  • Demontujemy wentylator ze sprzęgłem wiskotycznym (lewy gwint) oraz pasek wielorowkowy.
  • Zdejmujemy prawą i lewą pokrywę paska rozrządu.
  • Obracamy wał korbowy w prawo aż do pokrycia się znaczników na kole pasowym wału korbowego (Rys. 2.).

  • Duże otwory w podstawie kół rozrządu powinny się pokrywać (Rys.3.) Jeśli są skierowane na zewnątrz należy obrócić je o jeden obrót w prawo.

  • Po wyjęciu śrub zaślepiających z bloku cylindrów wkręcamy trzpień do ustalania wału (3242) (Rys.4.) – Otwór GMP z bocznej strony korbowodu powinien pokrywać się z otworem zaślepki.

  • Za pomocą klucza  8 mm powoli (ze względu na przetłaczany olej i możliwość uszkodzenia) obracamy rolkę napinającą w prawo tak, aby za pomocą trzpienia blokującego o średnicy 2 mm można było zablokować tłok napinacza (Rys.5.) (Rys.6.).

  • Demontujemy śruby na kole pasowym, koło pasowe wału korbowego, wspornik wentylatora wiskotycznego (obie śruby znajdują się w otworach koła pasowego).
  • Zdejmujemy dolną pokrywę paska rozrządu.
  • Zdejmujemy pasek rozrządu.

Montaż:

  • Wykręcamy śruby kół walka rozrządu.
  • Jako opór dla ściągacza do wałka rozrządu należy wkręcić śrubę M 10.
  • Przy użyciu ściągacza Nr 3032 zdejmujemy obydwa koła wałków rozrządu z ich stożków.
  • Lekko luzujemy śruby kół wałka rozrządu, koła powinny się lekko obracać bez luzów poprzecznych.
  • Montujemy rolkę napinającą. Uwaga podczas montażu rolki napinającej należy pamiętać o założeniu podkładki dystansowej (Rys.7.)

  • Zakładamy pasek rozrządu na koła wałków rozrządu oraz koło pasowe pompy wodnej.
  • Montujemy narzędzie blokujące koła rozrządu: duże otwory w podstawie kół rozrządu powinny być skierowane do siebie (Rys.8.) (przyrząd nr 3391).

  • Zakładamy pasek na rolkę prowadzącą, koło na wale korbowym i rolkę napinającą. (Rys.9.)

  • Przekręcamy rolkę napinającą w prawo i wyciągamy trzpień blokujący napinacz.
  • Naprężamy pasek zębaty poprzez obrócenie w lewo rolki napinającej i dokręcamy ją momentem 15 Nm. (Rys.10.).

  • Dokręcamy śruby kół rozrządu momentem 30 Nm.
  • Usuwamy przyrząd blokujący wałki rozrządu.
  • Dokręcamy śruby kół rozrządu momentem 55 Nm.
  • Wyjmujemy narzędzie blokujące wał korbowy (pamiętamy o założeniu zaślepki).
  • Zakładamy koło pasowe wału korbowego i dokręcamy momentem 25 Nm. (Audi 20 Nm.).
  • Montujemy pozostałe elementy w odwrotnej do demontażu kolejności.

 

Po sprawdzeniu uruchamiamy próbnie silnik oraz wykonujemy jazdę próbną. Dokumentujemy wymianę na naklejce.

Dowiedz się więcej

Nowe zestawy od ContiTech
Nowe zestawy od ContiTech

ContiTech Power Transmission Group wraz z nową ofertą wprowadził dedykowane do określonych grup pojazdów zestawy blokad rozrządu. Nowe zestawy, analogicznie do dotychczas oferowanych, zawierają narzędzia, dzięki którym można bezpiecznie przeprowadzić wymianę elementów rozrządu. Dedykowane zestawy, dostarczane w poręcznych walizkach są wsparciem dla mechaników, skracając czas pracy i zapewniając wszystkie niezbędne narzędzia. Nowe referencje: V02 – […]

Instrukcja montażu rolki napinającej w pojazdach z silnikiem 1.9 TDI
Instrukcja montażu rolki napinającej w pojazdach z silnikiem 1.9 TDI

W zestawach wymiany rozrządu CT1028K3/WP1-5 do silnika 1.9 TDI, zawleczka blokująca (T10115) jest dostarczana w opakowaniu zestawu luzem i nie jest umieszczona w rolce napinającej. Dlaczego? Zawleczka jest wykorzystywana do zablokowania położenia zamontowanej rolki napinającej w czasie obrotu całkowicie do tyłu – w taki sposób, aby pasek mógł być zdemontowany z napięciem maksymalnie obniżonym. Zawleczka […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 7 września 2016, 13:45 10 -4

Dodałbym jeden punkt..
wymieniamy termostat :)

Odpowiedz

Kubek, 7 września 2016, 13:53 9 -4

Pompę wody raczej też wymieniamy...
Tym bardziej że w vagach lubią rozpadać się wirniki...

Odpowiedz

ffff, 3 października 2016, 15:20 8 -8

te czasy napraw to na wyjetym silniku a jak redaktorzyna nie orientuje sie w temacie to niech nie pisze bzdur

Odpowiedz

Luke, 1 listopada 2016, 20:46 12 -4

Pierwszy raz widze takie czyste i suche 2.8 :D chyba nowy ;)

Odpowiedz