Zarówno małe jak i duże przedsiębiorstwa szukają sposobów, aby pomimo kryzysu osiągać zyski. Auto Partner ogłosił wyniki finansowe za I kwartał 2023 rok. Czy pokonują kryzys? Jakie zabiegi stosują, aby wyrównać walkę?
Działalność eksportowa grupy Auto Partner sposobem na kryzys?
Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, w I kwartale 2023 roku znacznie zwiększyła poziom przychodów ze sprzedaży – sięgnął on 836,6 mln zł, co oznacza wzrost o 30,8% rok do roku. Z kolei EBITDA Grupy wyniosła blisko 72 mln zł, a zysk netto przekroczył poziom 43 mln zł.
W pierwszych miesiącach roku Auto Partner ponownie osiągnął znaczącą dynamikę sprzedaży eksportowej (+34,4% r/r), dzięki czemu ponad połowę swoich przychodów osiąga ze sprzedaży zagranicznej.
W I kwartale 2023 r. Grupa Auto Partner istotnie zwiększyła osiągane przychody ze sprzedaży. Na rynku krajowym wzrosły one o 27,2% do ponad 405,7 mln zł. Jeszcze większą dynamikę wzrostu osiągnięto poza granicami kraju. Przychody ze sprzedaży zagranicznej Grupa zwiększyła aż o 34,4% do 430,9 mln zł. Auto Partner realizuje sprzedaż łącznie na ponad 30 rynkach.
– Od dłuższego czasu intensyfikujemy nasze działania na zagranicznych rynkach, czego pozytywne rezultaty widzimy po raz kolejny w przychodach Grupy. Jest to kierunek, w którym nadal chcemy zmierzać, dlatego systematycznie zwiększamy powierzchnię magazynową – pod koniec 2022 roku otworzyliśmy hub w Poznaniu, a na początku tego roku podpisaliśmy umowę na wynajem ponad 30 tys. m2 powierzchni w Zgorzelcu (planowane uruchomienie na przełomie 2024 i 2025 r.). Przede wszystkim druga z tych lokalizacji będzie pomocna przy dalszym rozwoju naszej działalności poza Polską – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
W pierwszych trzech miesiącach roku rentowność marży brutto ze sprzedaży Grupy wyniosła 26,4% w porównaniu z 29,6% osiągniętą w analogicznym czasie ubiegłego roku.
Nasza działalność nadal generuje wysoką rentowność. Jednak marża brutto w I kwartale 2023 r. była niższa m.in. z powodu sprzedaży towaru zakupionego w drugiej połowie 2022 r., gdy mierzyliśmy się z rekordową słabością złotego i jednocześnie wyjątkowo wysokimi kosztami transportu. Obecnie – gdy towar ten sprzedajemy – trend dla kursów EUR/PLN i w szczególności USD/PLN jest spadkowy, niższe są też ceny frachtu. W pierwszym kwartale wzrosły także koszty operacyjne, z uwagi na wysoką inflację, a także koszty finansowe, co wynikało z podwyżek stóp procentowych. Co ważne, dobrze poradziliśmy sobie z wyzwaniami początku roku. Oceniamy też, że spadek rentowności był przejściowy i z optymizmem patrzymy na kolejne miesiące roku. Nieustannie staramy się zwiększać sprzedaż, poszukiwać nowych rynków oraz lepiej dopasowywać asortyment do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych. Dodatkowo nadal sprzyja nam dobra koniunktura w branży i duży popyt na części samochodowe – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Grupa nadal utrzymuje relatywnie niskie zadłużenie – wskaźnik dług netto/EBITDA znajduje się na poziomie 1,0.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Barlicki, 18 maja 2023, 10:17 2 0
kto sprzedaje w PL, jeśli tylu dystrybutorów istnieje dzięki eksportowi? Przecież jak im padnie eksport to są pod kreską. AP - połowa to eksport, IC pewnei też. MP pewnei jakieś 60% poza Polskę. Kto zostaje w Polsce? Motorol, AP Gdańsk, Auto Land, Inter Team? Oni się okopia na naszym rynku? Gordona i Motogamy nie liczę, bo to żadne wartości.
Motofocus - może jakaś rzetelna analiza polskiego rynku poparta wynikami dystrybutorów? Tylko nie wypisujcie tego co opowiadają, tylko stan faktyczny.
Odpowiedz