Nowa magistrala CAN FD

11 października 2013, 15:32

Bosch rozbudowuje sieci informatyczne w pojazdach w celu poszerzenia możliwości ich serwisowania oraz poprawy bezpieczeństwa jazdy. Warunkiem połączenia w sieć różnych zamontowanych układów i zespołów są wydajne systemy komunikacyjne. CAN FD to nowa magistrala CAN z elastyczną szybkością transmisji danych, która stanowi ważny wkład firmy Bosch w pracę nad przyszłymi rozwiązaniami.

Porównanie ramek danych magistrali CAN oraz CAN FDMagistrala CAN nadal pozostaje synonimem bezpiecznej i korzystnej cenowo wymiany danych w pojeździe – obok wysoce wydajnych rozwiązań, takich jak FlexRay czy coraz bardziej popularnego Ethernet.

Bosch rozpoczął prace rozwojowe nad magistralą CAN, jako systemem komunikacji w pojazdach, już w 1984 roku. Po pierwszych aplikacjach przemysłowych, magistrala CAN firmy Bosch została po raz pierwszy zastosowana w seryjnie produkowanym samochodzie w 1991 roku. Rozwiązanie, które przed 25 laty wyglądało prawie na utopię – szybkość transmisji 1 Mbit/s i 8 bajtów danych w komunikacie – dziś już w większości przypadków jest niewystarczająca. Dlatego przy coraz większym przepływie przetwarzanych danych wiele systemów CAN dochodzi dziś do granic swoich możliwości. Na początku 2012 roku Bosch zaprezentował wersję CAN FD – magistralę CAN z elastyczną szybkością transmisji danych – rozwiązanie, które umożliwia zwiększenie przepływu danych w obecnie stosowanych systemach CAN.

CAN FD rozszerza obecnie stosowany protokół CAN w dwóch punktach:

  • po pierwsze, szybkość transmisji w fazie danych może zostać zwiększona do ponad 1 Mbit/s,
  • po drugie, liczba danych w jednej ramce komunikatu zostaje zwiększona do 64 bajtów.
     

W zależności od systemu, umożliwia to zwiększenie przepływu danych i można osiągnąć np. krótszy czas ładowania oprogramowania lub znacząco przyspieszyć komunikację w przypadku dłuższych przewodów.

Standaryzacja CAN FD jako rozszerzenie normy ISO11898-1 jest już w toku. Ponadto CAN FD jest w pełnym zakresie obsługiwany przez kontroler IP protokołu CAN firmy Bosch i został już dostarczony kilku producentom chipów. Pierwsze mikrokontrolery obsługujące CAN FD będą dostępne na rynku prawdopodobnie pod koniec 2013 roku.

Narzędzia testowe i analityczne magistrali CAN z obsługą CAN FD są już w ofercie producentów narzędzi oraz naszej spółki ETAS GmbH. Dzięki temu CAN FD spełnia wymagania nowoczesnych zastosowań motoryzacyjnych i przemysłowych.

(Fot. Bosch)

Autor: Bernhard Bihr
Artykuł ukazał się w numerze 10/2013 miesięcznika „Serwisu Motoryzacyjnego”

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!