Wydawnictwo Goldman ponownie zaprasza do udziału w szkoleniu z zakresu auto-elektryki.
Termin szkolenia: 25 lutego 2005
Do kogo adresowane są szkolenia?
Są dwa typy pracowników. Pierwszy z nich to teoretyk, który przeczytał dużo książek, zna podstawy elektrotechniki, ale nie potrafi nic zrobić praktycznie. Drugą osobą jest praktyk, który dużo naprawia, ale nie bardzo wie jak to działa. Marnuje czas nie rozumiejąc podstawowych zjawisk fizycznych. Jeden boi się panicznie, że coś zepsuje, drugi ma dużo odwagi, bo niejeden samochód naprawił, ale jego mozolny wysiłek można skrócić wielokrotnie, gdyby znał chociaż trochę teorii i umiał posługiwać się przyrządami pomiarowymi.
Szkolenie jest skierowane do jednych i drugich. Jego celem jest zoptymalizowanie ich pracy. Doprowadzenie do tego, aby czas naprawy przez nich był jak najkrótszy. Zmniejszenie do minimum pomyłek i błędnych decyzji. Świadomy i doświadczony pracownik jest efektywny, to znaczy w najkrótszym czasie dociera do uszkodzonego elementu. Taki pracownik przynosi maksymalny zysk w warsztacie samochodowym.
Program szkolenia:
1. Prąd i napięcie w samochodzie
Podstawowe zjawiska fizyczne dotyczące napięcia i prądu. Źródła napięcia w samochodzie. Umiejętność intuicyjnej oceny zjawisk fizycznych i proste obliczenia matematyczne. Przyrządy pomiarowe jako niezbędne narzędzia do badania samochodu.
Omówienie próbnika lampowego i diodowego oraz multimetru jako niezastąpionych przyrządów pomiarowych w każdym warsztacie.
Trochę więcej o elektryczności
Pole elektryczne i magnetyczne. Działanie podstawowych elementów półprzewodnikowych takich jak diody, tranzystory i tyrystory. Układy logiczne. Wykres jako niezbędny wizerunek zjawisk fizycznych zmieniających się w czasie. Temperatura, drgania i zabrudzenia jako podstawowe czynniki zmieniające działanie układów elektrycznych.
2. Posługiwanie się przyrządami pomiarowymi
Właściwy przyrząd pomiarowy do odpowiedniego pomiaru. Dokładność pomiaru i podstawowe błędy towarzyszące pomiarom. Jakość instrumentów pomiarowych, przewody pomiarowe i chwytaki ułatwiające przeprowadzenie badań. Oscyloskop i jego miejsce podczas naprawy samochodu. Skaner diagnostyczny jako przyrząd pomiarowy.
3. Instalacja elektryczna
Instalacja elektryczna jako zbiór kabli w samochodzie i schematy elektryczne, jako uporządkowana teoria. Odczytywanie schematów elektrycznych, posługiwanie się nimi i maksymalne wykorzystanie jako źródło wiedzy teoretycznej. Symbole i oznaczenia stosowane na schematach elektrycznych.
4. Czujniki pomiarowe i elementy wykonawcze
Sterowania procesami jako zjawisko polegające na odczytywaniu wartości z czujników pomiarowych, przetwarzanie informacji i sterowanie elementami wykonawczymi. Niezbędna teoria działania czujników pomiarowych. Zjawiska fizyczne w wybranych czujnikach pomiarowych. Procesy zachodzące podczas przetwarzania informacji. Praca elementów wykonawczych. Wpływ środowiska na precyzję wykonania poleceń przez elementy wykonawcze. Opis działania wybranych elementów wykonawczych
5. Sterownik samochodowy
Jak działa sterownik – wiedza zbędna, czy konieczna?
Jak poznać nieprawidłowe działanie sterownika?
Regulacja, adaptacja, mapy i inne pojęcia.
Komunikacja ze sterownikiem przy pomocy skanera diagnostycznego.
Komentarze