30-lecie Bosch Car Service w Polsce – relacja z konferencji

18 marca 2021, 12:27

Sieć warsztatowa Bosch Car Service świętuje w tym roku 30-lecie działalności w Polsce. Celebrowanie tej rocznicy, z oczywistych względów, przeniesiono do Internetu. Podczas specjalnej konferencji dowiedzieliśmy się m.in. tego, jak wyglądały początki sieci w naszym kraju oraz jakie są plany jej rozwoju w przyszłości.

Sieć Bosch Car Service – od 1991 r. w Polsce

Wspomnienia lat 90., w których to sieć Bosch Car Service zaczynała swoją ekspansję w Polsce, poprzedziło wystąpienie Pawła Hańczewskiego, dyrektora handlowego działu części samochodowych i wyposażenia warsztatowego Bosch, który podsumował miniony, pandemiczny rok w branży motoryzacyjnej. Dowiedzieliśmy się, że mimo trudnych warunków, firma Bosch zakończyła ubiegły rok w Polsce na niewielkim plusie.

– W Unii Europejskiej odnotowano 23% spadek sprzedaży samochodów w 2020 r., co dotknęło również producentów części na wyposażenie fabryczne. W Polsce wpisaliśmy się w średnią unijną z 23% spadkiem sprzedaży nowych samochodów. Za to import używanych samochodów nie przeżył aż takiego kryzysu (sprowadzono 800 tys. samochodów) – jest to wynik niższy niż bywało w poprzednich latach, ale spadek jest sporo mniejszy niż na rynku nowych pojazdów. Przełożyło się to na kondycję rynku niezależnego, w tym warsztatów samochodowych. – powiedział Paweł Hańczewski – Nie dysponujemy danymi ogólnopolskimi, ale możemy przekazać nasze wewnętrzne statystyki. Spowolnienie odnotowaliśmy w dziale wyposażenia warsztatowego – odnotowaliśmy tu przesuwanie inwestycji w czasie przez właścicieli warsztatów. Natomiast w przypadku części samochodowych, po dwóch pierwszych miesiącach pandemii, popyt wrócił, a kolejne miesiące pozwoliły w dużej mierze skompensować spadki początkowego okresu pandemii. Miniony rok nie był pozytywny ogólnie dla branży, ale był umiarkowanie pozytywny dla nas.

Tylko jeden pracownik firmy Bosch jest związany z siecią Bosch Car Service od samego początku jej istnienia w naszym kraju. Otrzymał bowiem od niemieckiej centrali firmy misję utworzenia struktur tej sieci. Jest to Artur Kornaś, dziś Kierownik Działu Technicznego Bosch.

– Bosch zatrudnił mnie z zadaniem stworzenia sieci warsztatów samochodowych firmy w Polsce. Był to początek lat 90. Do dyspozycji były tylko telefony stacjonarne i faksy, nie było telefonów komórkowych czy Internetu. Wsparciem ze strony firmy, jakie otrzymałem było ogłoszenie w prasie, dotyczące tego, że Bosch szuka partnerów na terenie Polski. Potencjalni partnerzy mieli wysyłać listy do centrali, która mi je przekazywała. – opowiadał Artur Kornaś.

Przykładowy list pisany do centrali Bosch przez warsztat.

– Szybko okazało się, że większość warsztatów, które pisały listy nie były miejscami, o które nam chodziło. Chciały one raczej podbudować swoją pozycję szyldem znanej, zagranicznej marki. Jeździłem więc po dużych miastach i dowiadywałem się, które warsztaty naprawiają samochody zachodnie. – opowiadał Artur Kornaś.

Rozmowa z kandydatem do przystąpienia do sieci Bosch Car Service (lata 90.)

Artur Kornaś miał dwa asy w rękawie, które ułatwiały mu pozyskiwanie warsztatów chętnych do dołączenia do sieci. Pierwszym była dokumentacja techniczna od Bosch (wówczas niedostępna w jęz. polskim) dotycząca aut zachodnich – wówczas było to bardzo cenne źródło wiedzy dla serwisów. Organizator sieci samemu przetłumaczył kilka kart informacyjnych, by wspomóc współpracujące z Boschem warsztaty.

Jeden z pierwszych testerów diagnostycznych Bosch i jego prezentacja (lata 90.)

Drugi as to bezpłatne szkolenia, których organizacja również przypadła Arturowi Kornasiowi.

– Na takie szkolenia przyjeżdżał zawsze szkoleniowiec z Niemiec. Moim zadaniem było bieżące tłumaczenie jego słów, zebranym uczestnikom. Sam szukałem lokali na szkolenia. Te dieslowskie odbywały się w Wiedniu. Jeździłem więc tam z uczestnikami i znów wcielałem się w rolę tłumacza. – opowiadał Artur Kornaś.

Pierwsze szkolenia techniczne Bosch w Polsce

Żeby współpracować z siecią Bosch, konieczny był zakup urządzeń diagnostycznych tej marki. Sprzedaż nie była trudna, gdyż cieszyły się one dużym zainteresowaniem. Właściciel warsztatu wpłacał pieniądze, ale po sprzęt musiał jechać samemu aż do Wiednia, wyposażony w instrukcję dotyczącą tego, jak zachować się podczas odpraw celnych na granicach.

Co ciekawe, wymóg kupna narzędzi nie był największą trudnością w rozwoju sieci warsztatów Bosch. Centrala firmy wymagała także, by każdy budynek, w którym znajduje się warsztat był pomalowany na kolor żółto-pomarańczowy, by znajdowało się na nim logo Bosch i napis “Profesjonalny warsztat samochodowy”. Była to dla wielu przedsiębiorców poważna bariera, zwłaszcza kiedy warsztat mieścił się w domu jednorodzinnym, co było często spotykane w latach 90. Artur Kornaś przypomniał sytuację, w której żona właściciela jednego z warsztatów nie zgodziła się na przemalowanie domu na żółto-pomarańczowo. Warsztat nie spełnił przez to wymogów i nie dołączył do sieci.

Warsztaty samochodowe lat 90.

Każde otwarcie nowego serwisu Bosch było dużą uroczystością. W okolicy rozdawano wówczas ulotki, co w tamtych czasach było powiewem nowoczesnego marketingu. Elementem zaproszenia na otwarcie nowego serwisu był gratis – darmowa wymiana świec zapłonowych w pojeździe.

Ulotki Bosch Service

Kiedy sieć liczyła 30 członków, zorganizowano pierwsze spotkanie tworzących ją warsztatów.

Pierwsze spotkanie sieci Bosch Car Service w Polsce

Bosch Car Service i przyszłość motoryzacji

Po wspomnieniach dotyczących przeszłości, przyszła pora na dywagacje dotyczące przyszłości motoryzacji. Poprowadził je Robert Dzierżanowski, Kierownik ds. Rozwoju Koncepcji Serwisowych Bosch.

Najważniejsze przewidywania firmy dotyczące przyszłości warsztatów samochodowych opierają się o zmianę modelu posiadania pojazdów. Szacuje się, że ok. 2025 r. ponad 50% decyzji o przeglądach i naprawach pojazdów będzie podejmowana przez klientów korporacyjnych – operatorów flot, wypożyczalnie itp. Coraz mniej osób będzie posiadało samochód na własność. Zmieni się także diagnostyka pojazdów. Złącze OBD II, które było przez ponad 20 lat standaryzowane nie będzie już jedynym sposobem komunikacji z pojazdem. Samochody już dziś przechodzą do trybu online i oferują w związku z tym wiele opcji komunikacyjnych. Wszystkie kanały komunikacyjne są używane do wymiany danych z pojazdem przez co dużym wyzwaniem staje się cyberbezpieczeństwo. Nowe technologie wpływają również na większą złożoność diagnostyki. Robert Dzierżanowski zapewnił, że za tymi trendami podąża wsparcie firmy Bosch dla jej serwisów.

– Rola warsztatów zmieni się, będzie wymagała większej doskonałości w obsłudze, gdyż tolerancja ewentualnych błędów będzie mniejsza. Wymagane będzie zarządzanie jakością naprawy i standaryzacja usług. Jeszcze zwiększy się nacisk na jakość obsługi klienta i jej kompleksowość. – wyliczał Robert Dzierżanowski.

Infografika Bosch

Szkolenia Bosch w czasie pandemii

Ostatnim punktem wirtualnego spotkania było sprawozdanie z działalności działu szkoleniowego Bosch. Choć pierwsze szkolenia sieci, odbywające się na terenie Polski miały charakter prowizoryczny, już od 1996 r. firma wprowadziła zachodnie standardy, otwierając pierwsze centrum szkoleniowe. Obecnie w Polsce funkcjonują dwa takie centra. Poniższe slajdy przedstawiają wykorzystywane w nich pomoce dydaktyczne: modele silników, pojazdy wykorzystywane wyłącznie do wywoływania i diagnozowania usterek.

– Nasze szkolenia wyróżniają się na rynku tym, że aby otrzymać dyplom trzeba zdać test. Dyplom nie jest przyznawany za sam udział, co nadaje mu wartość. Widząc to wyróżnienie na ścianie warsztatu, klient ma pewność, że jego pracownicy naprawdę posiedli wiedzę, która była im przekazywana na szkoleniu – tłumaczył Artur Kornaś, Kierownik Działu Technicznego Bosch.

Obecnie trwa pandemia, przez co odbywają się głównie szkolenia online. Bosch przygotowuje tego typu kursy także z częścią praktyczną. Nawet po zakończeniu pandemii firma planuje utrzymanie w ofercie szkoleń online, gdyż mają one jej zdaniem wiele zalet. Najpopularniejsze tematy szkoleń Bosch w obecnym czasie to: Pass Thru, systemy ADAS oraz diagnostyka pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Łącznie do dyspozycji warsztatów jest 40 tematów szkoleniowych.

Szkolenie online Bosch

100 lat serwisów Bosch Service

30-lecie działalności w Polsce to tylko jedna z ważnych rocznic dla firmy Bosch w 2021 r. Dokładnie 100 lat temu powstał pierwszy „Warsztat montażowo-naprawczy Bosch”. Mieścił się on w Hamburgu i należał do firmy Max Eisenmann & Co.

Pierwszy „Warsztat montażowo-naprawczy Bosch”, Hamburg 1921 r.

Sieć warsztatów Bosch Car Service na świecie liczy obecnie ponad 10 tys. warsztatów (w 150 krajach). W Europie jest to ponad 6 600 serwisów, z czego 410 w Polsce. Bosch Service zatrudnia łącznie 180 tys. pracowników, którzy obsługują dziennie ok. 420 tys. pojazdów. Roczna sprzedaż Bosch Service na świecie przekłada się na kwotę ponad 10 mld euro.

Ewolucja logotypów sieci warsztatowej Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Stefan, 21 marca 2021, 22:12 1 0

Ciekawy artykuł, niezła historia

Odpowiedz