Grupa Fiat Chrysler Automobiles w 2017 roku wprowadziła centralną jednostkę bezpieczeństwa (SGW), zaczynając od Fiata 500L a następnie dla głównych samochodów: ta centralka jest modułem, który filtruje wszystkie informacje na wejściu i na wyjściu z gniazda diagnostycznego (EOBD). Urządzenie umożliwiające wejście do systemu SGW zaprezentowała firma Magneti Marelli.
Celem tego modułu jest zabezpieczenie samochodu przed atakami hakerów za pomocą instrumentów diagnostycznych lub instrumentów programujących centralkę zarówno za pośrednictwem sieci przewodowych jak i bezprzewodowych.
Dostęp (do różnych poziomów na podstawie autoryzacji) dozwolony jest tylko przy użyciu instrumentów FCA.
Jest to moduł prawnie uznany przez FCA, który może być używany z dowolnym wielomarkowym instrumentem diagnostycznym. Łączy się równolegle z instrumentem autodiagnostycznym bezpośrednio w gnieździe EOBD. Wymaga użycia komputera PC/Tablet (Windows10) do poprawnego działania.
Plusy:
- Rozwiązanie uznawane prawnie przez FCA
- Odblokowanie centralki sterującej SGW z gniazda EOBD
- Integracja funkcji “Odblokowanie trybu logisticmode” i “Odblokowanie ograniczenia funkcji” w pojazdach przed dostawą
- Możliwość zastosowania autodiagnostyki przez każdą markę (jeśli przystosowana do samochodów osobowych FCA >MY2017)
Minusy:
- Wymaga użycia przenośnego komputera
- Koszt Security Pass
- Obecny koszt dzienny 1 euro na dobę (zdefiniowany przez FCA)
Moduł centralki SGW współpracuje równolegle z gniazdem EOBD i wielofunkcyjnym instrumentem diagnostycznym wielomarkowym. Użytkownik, zgodnie z wymogami FCA, musi zarejestrować się w odpowiednim portalu (z podaniem loginu i hasła), a następnie zakupić token do odblokowania centralki sterującej SGW. Korzystając ze specjalnego oprogramowania SW, zainstalowanego na przenośnym komputerze PC/Tablet (stosownie podłączony do internetu), moduł SECURITY PASS:
- Współpracuje z serwerem FCA, wymieniając poświadczenia dostępu;
- Odblokowuje niektóre funkcje centralki SGW zgodnie z informacji otrzymanymi z serwera FCA (odblokowuje usunięcie błędów, aktywacje i ustawienia przy czym zablokowane pozostaje przeprogramowanie centralek).
W tym momencie możliwe jest:
- Odłączenie kabla między SECURITY PASS a przenośnym kablem Personal Computer;
- Uzyskanie dostępu przy użyciu ogólnej autodiagnostyki wielomarkowej i przeprowadzenie diagnostyki.
Komentarze