Sztuczna inteligencja w pracy mechanika. Czy ChatGPT może przydać się w warsztacie?

27 lipca 2023, 15:47

Od momentu dopuszczenia do powszechnego użytku ChatuGPT, czyli narzędzia komunikacji ze sztuczną inteligencją, media zalewane są szokującymi prognozami. Sztuczna inteligencja ma wkrótce zastąpić w pracy przedstawicieli wielu zawodów. Przede wszystkim jednak to specyficzne osiągnięcie ludzkości ma jej służyć i ułatwiać codzienne życie. Czy ChatGPT może przydać się w codziennej pracy mechanika samochodowego? Sprawdziliśmy to na kilku przykładach.

fot. Pexels, Andrew Neel.

Czy sztuczna inteligencja wie, jak naprawiać samochody?

ChatGPT to wirtualne narzędzie, będące efektem pracy programistów. Umożliwia komunikację z oprogramowaniem będącym w stanie nawiązać interakcję z człowiekiem i odpowiadać na jego pytania. Chat swoją wiedzę na temat świata rzeczywistego opiera na informacjach, które zostały wprowadzone do jego zasobów lub są powszechnie dostępne w Internecie. Jest w stanie bezbłędnie odpowiadać na proste pytania, jednak w przypadku bardziej zaawansowanych poleceń często przekazuje informację o braku możliwości wygenerowania wartościowej odpowiedzi. Postanowiliśmy sprawdzić, czy ChatGPT może przydać się przy naprawie samochodów?

Wnioski z naszych testów nie pozwalają udzielić jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie. Wszystko ze względu na specyfikę działania sztucznej inteligencji. Niekiedy pytając o procedurę naprawy pojazdu (która prawdopodobnie nie została solidnie opisana w Internecie) otrzymywaliśmy od ChatuGPT odpowiedź o braku możliwości udzielenia wartościowych informacji. Oprogramowanie ma także tendencję do maksymalnego skracania odpowiedzi. Pytając o procedurę naprawy możemy zatem otrzymać niepełny opis.

Przykładem jest pytanie o wymianę paska rozrządu w Fordzie Focusie. W tym przypadku wiemy, że proces ten został dokładnie opisany w Internecie (np. w artykule znajdującym się na naszym portalu). Chat odpowiedział na na nasze pytanie, jednak opisał procedurę w sposób o wiele mniej szczegółowy niż zostało to przedstawione w artykule. Poniżej cytujemy odpowiedź sztucznej inteligencji (pisownia oryginalna):

Wymiana paska rozrządu w Fordzie Focusie 1.6 Ti z silnikiem o kodzie HXDA jest skomplikowanym zadaniem, które wymaga odpowiednich umiejętności i doświadczenia w mechanice samochodowej. Jeśli nie masz doświadczenia w tego typu naprawach, zaleca się skorzystanie z usług profesjonalnego mechanika lub autoryzowanego serwisu Forda, aby zapewnić prawidłowe wykonanie tej czynności i uniknąć poważnych uszkodzeń silnika.

Procedura wymiany paska rozrządu może się różnić w zależności od rocznika i modelu Forda Focusa, ale w ogólności kroki mogą wyglądać następująco:

Uwaga: Przed rozpoczęciem prac, zadbaj o odłączenie akumulatora i zabezpiecz silnik przed przypadkowym uruchomieniem.

  1. Podnieś przednią część samochodu: Użyj podpór lub podnośnika, aby podnieść przednią część samochodu i umieścić go na odpowiednich podporach. Zapewnij stabilność pojazdu.
  2. Odsłoń elementy osłony i zabezpieczenia: Wyjmij osłony i elementy zabezpieczające, które zakrywają dostęp do pasa rozrządu.
  3. Zlokalizuj elementy napinające: Zlokalizuj elementy napinające paska rozrządu i elementy prowadzące, które będą musiały zostać odsunięte, aby zdjąć stary pasek.
  4. Odepnij koło pasowe wałka rozrządu: Odepnij pas rozrządu od koła pasowego wałka rozrządu, tak aby można było zdjąć stary pas.
  5. Odpnij pasek rozrządu: Odpnij pasek rozrządu od pozostałych kołem pasowych na wałach rozrządu i odciągnij go.
  6. Zamontuj nowy pasek rozrządu: Załóż nowy pasek rozrządu, upewniając się, że jest on prawidłowo ustawiony na wszystkich kołach pasowych.
  7. Załóż elementy napinające i prowadzące: Załóż ponownie elementy napinające i prowadzące, które utrzymają pasek w odpowiednim napięciu.
  8. Sprawdź i dostroj pasek rozrządu: Skonsultuj się z dokumentacją techniczną pojazdu lub instrukcjami producenta, aby odpowiednio dostroić pasek rozrządu. Może być wymagane użycie klucza dynamometrycznego, aby poprawnie dostroić pasek.
  9. Zamontuj z powrotem osłony i zabezpieczenia: Po zamontowaniu i dostrojeniu paska rozrządu, załóż ponownie osłony i zabezpieczenia, które wcześniej zostały zdjęte.
  10. Opuszczanie samochodu: Opuść samochód z podnośnika lub usunij podpory.

Pamiętaj, że wymiana paska rozrządu jest kluczowym zadaniem w zakresie konserwacji silnika i źle wykonana naprawa może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Jeśli nie jesteś pewien, jak wykonać ten proces, zleć to zadanie profesjonalnemu mechanikowi lub warsztatowi, aby zapewnić bezpieczną i prawidłową wymianę paska rozrządu.

fot. Pexels, Andrew Neel

Zazwyczaj odpowiedzi Chatu mogą służyć raczej jako wskazówki niż dokładne instrukcje wykonywania napraw – coś na kształt listy serwisowej, na której kolejne etapy naprawy wymienione są w punktach. Poniżej fragment odpowiedzi na pytanie o to, jak wymienić łącznik stabilizatora we Fiacie Grande Punto (pisownia oryginalna):

Kroki do wymiany łącznika stabilizatora:

  1. Podnieś samochód: Ustaw samochód na płaskiej i stabilnej powierzchni. Użyj podnośnika lub podpór, aby podnieść odpowiednią stronę samochodu, na której chcesz wymienić łącznik stabilizatora. Zapewnij odpowiednią stabilność podpór lub podnośnika, aby uniknąć ryzyka przewrócenia się pojazdu.
  2. Odsłoń łącznik stabilizatora: Zlokalizuj stabilizator, który jest zamocowany do zawieszenia. Zazwyczaj jest to poprzeczna, metalowa belka, a łączniki stabilizatora znajdują się po obu stronach belki. Odstranij ewentualne osłony lub osłonki, które mogą zasłaniać dostęp do łącznika.
  3. Odepnij łącznik: Zazwyczaj łącznik stabilizatora jest przymocowany do belki zawieszenia oraz drążka stabilizatora za pomocą śrub i nakrętek. Wykręć śruby lub wypnij nakrętki, aby odczepić łącznik z obu stron. Czasami łącznik może być również przymocowany za pomocą klucza torx lub imbus.
  4. Usuń stary łącznik: Gdy łącznik jest odepnięty, wyjmij go z pojazdu.
  5. Zamontuj nowy łącznik: Włóż nowy łącznik stabilizatora w miejsce starego. Upewnij się, że odpowiednio dopasowujesz otwory montażowe łącznika z odpowiednimi otworami w belce zawieszenia i drążku stabilizatora.
  6. Przymocuj łącznik: Załóż i dokręć śruby lub zakręć nakrętki, aby odpowiednio przymocować łącznik stabilizatora.
  7. Sprawdź moment dokręcenia: Jeśli posiadasz klucz dynamometryczny, użyj go do sprawdzenia i odpowiedniego dokręcenia śrub zgodnie z zaleceniami producenta.
  8. Zabezpiecz elementy: Jeśli to możliwe, nałóż środek antykorozyjny na elementy mocujące łącznik stabilizatora, aby chronić je przed korozją.
  9. Powtórz proces po drugiej stronie: Jeśli wymieniasz oba łączniki stabilizatora, powtórz te same kroki po drugiej stronie pojazdu.
  10. Opuść samochód: Ostrożnie opuść samochód z podnośnika lub usunij podpory.

Naprawiasz auto z ChatemGPT? Uważaj na błędy!

Rynek pojazdów jest rozległy i wewnętrznie skomplikowany. Niekiedy w ramach tej samej generacji samochodu niektóre podzespoły oraz ich obsługa, mogą różnić się od siebie. ChatGPT niestety nie zadaje pytań pomocniczych, które pomogłyby mu np. ustalić konkretną wersję pojazdu, o który pytamy. Odpowiada ogólnikowo, jednocześnie dopisując informację, że odpowiedź może nie być konkretna. Poniżej odpowiedź na nasze bardzo ogólne pytanie o rozstaw śrub w kołach VW Golfa:

Rozstaw śrub w kołach Volkswagena Golfa może się różnić w zależności od konkretnego modelu Golfa, rocznika i wersji wyposażenia. W przypadku Golfa, rozstaw śrub jest określany jako PCD (Pitch Circle Diameter) i mierzony jest w milimetrach. PCD określa średnicę okręgu, na którym leżą śruby mocujące koło.

Najczęstsze rozstawy śrub w Volkswagenie Golfie to:

  • 5×112 – jest to najpopularniejszy rozstaw śrub w wielu modelach Volkswagena, w tym w niektórych wersjach Golfa.
  • 5×100 – stosowany również w niektórych starszych modelach Golfa.

Jednakże, ponieważ Volkswagen Golf ma wiele różnych wersji i odmian na różnych rynkach, zalecam sprawdzenie dokładnych danych technicznych dla konkretnego rocznika i modelu Twojego Golfa. Rozstaw śrub może być również zapisany w dokumentacji pojazdu, na tabliczce znamionowej lub w oficjalnym podręczniku użytkownika pojazdu.

Bardzo łatwo możemy wpaść zatem w pułapkę, pytając ChatGPT o szczegóły konkretnej naprawy bez podania dokładnych informacji dotyczących modelu auta. Jednak nawet jeśli takie informacje podamy, nie możemy mieć pewności, że otrzymamy odpowiedź dotyczącą odpowiedniego pojazdu.

fot. Pexels

Do czego ChatGPT może przydać się mechanikom samochodowym?

Czy zatem sztuczna inteligencja okazuje się nieprzydatna w pracy mechanika? Nie do końca. Jej sugestie należy traktować z dużą rezerwą, jednak są przykładowe zastosowania, w których może okazać się przydatna i pozwolić zaoszczędzić czas. Przykład to pytania o lokalizację podzespołów. Mechanik może poszukać takich informacji w instrukcji obsługi pojazdu, jednak zwykle jest to czasochłonne. Szybciej jest zapytać sztucznej inteligencji, która poda informację, bazując właśnie na instrukcji. Poniżej odpowiedź na pytanie o lokalizację akumulatora w VW Touaregu 2. generacji (pisownia oryginalna):

W Volkswagenie Touaregu 2 (drugiej generacji) z rocznika 2013, akumulator znajduje się w specjalnym schowku w przedniej części pojazdu. Zlokalizuj akumulator, wykonując następujące kroki:

  1. Otwórz maskę samochodu: Otwórz maskę pojazdu, używając dźwigni umieszczonej w kabinie lub specjalnego uchwytu pod maską.
  2. Zlokalizuj przednią część samochodu: Stan w przedniej części pojazdu, patrząc w kierunku silnika.
  3. Znajdź schowek na akumulator: W wielu modelach Touarega 2 schowek na akumulator znajduje się po prawej stronie, blisko nadkola kierowcy (strona kierowcy). Jednak w niektórych rynkach lub wersjach modelu Touareg 2 akumulator może być zlokalizowany po lewej stronie, blisko nadkola pasażera (strona pasażera). Sprawdź obie strony, aby znaleźć akumulator.
  4. Otwórz pokrywę schowka na akumulator: Pokrywa schowka na akumulator zazwyczaj jest zabezpieczona na klipsy lub zatrzaski. Otwórz pokrywę, aby uzyskać dostęp do akumulatora.

Warto pamiętać, że lokalizacja akumulatora może różnić się w zależności od roku produkcji, wersji silnikowych i rynków, na których został sprzedany pojazd.

Warto pamiętać także o tym, że ChatGPT można także uczyć. Jeżeli zatem posiadamy np. procedury napraw w formacie zdigitalizowanym, możemy wprowadzić je do rozmowy ze sztuczną inteligencją, by w przyszłości mogła formułować dla nas, oparte na przyswojonej wiedzy podpowiedzi.

Czy próbowaliście wykorzystać ChatGPT w codziennej pracy w warsztacie samochodowym? Jeśli tak, pochwalcie się rezultatami w komentarzach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mike, 27 lipca 2023, 18:52 1 0

Ja używam do wyszukiwania części. Mam do niego podpięty partslink24

Odpowiedz

Aaaaaa, 28 lipca 2023, 0:05 0 0

Można wiedzieć jak działa takie połączenie? Przecież i tak trzeba wpisać vin i co się szuka więc jak chatgp pomaga w tym ?

Odpowiedz

Mike, 28 lipca 2023, 8:58 0 0

Stworzyłem "łącznik" pomiędzy chatgpt a partslinkiem. Podaję nr VIN i piszę co chcę a on podaje mi gotowe nr części

Odpowiedz

Aaaaaa, 30 lipca 2023, 15:52 0 0

Nie wiem czy wiesz ale w partslinku jest opcja szukaj która działa tak samo.

Odpowiedz

Mike, 1 sierpnia 2023, 20:27 2 -1

To proszę znaleźć 30 nr części , sprawdzić 6 producentów zamienników , podać ceny. Zajmie to 2 min czy dobre 40? Na tym polega automatycja żeby oszczędzać swój czas

Odpowiedz