Firma badawcza MotoFocus przygotowała pierwsze prognozy wyników sprzedażowych dystrybutorów części w Polsce w minionym roku. W badaniu wzięły udział największe firmy, które łącznie stanowią 85% całego rynku motoryzacyjnego.
Rynek części w 2012 r.
Dzięki tak szerokiemu badaniu analiza ta pokazuje rzeczywisty obraz sytuacji całego rynku dystrybucji części. Wysokość przychodów dystrybutorów w naturalny sposób świadczy o sytuacji na rynku usług warsztatowych. Jak wiemy, rynek działa jak typowy system naczyń połączonych – mniejsza sprzedaż dystrybutorów, oznacza mniejsze zapotrzebowanie na części ze strony warsztatów. To z kolei może być spowodowane mniejszą ilością klientów, lub ich chęcią do oszczędzania – kupowania tańszych produktów lub wręcz sięgania po części używane, które niestety, często pochodzą z szarej strefy.
Z szacunkowej analizy przeprowadzonej przez MotoFocus wynika, że 15 największych dystrybutorów części do samochodów osobowych w 2012r. osiągnęło łączny przychód w wysokości 1717 mln euro, co oznacza spadek o 1,4% w porównaniu do roku ubiegłego.
Nieco gorzej wygląda sytuacja w przypadku sprzedaży części w segmencie ciężarowym. 15 największych firm wyspecjalizowanych w tym obszarze rynku, osiągnęło łączny obrót w wysokości 434 mln euro, czyli o 3,3% mniej niż przed rokiem.
Zobacz prezentację ,,Podsumowanie rynku części motoryzacyjnych w Polsce"
Komentarze