W 2012 roku poziom wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej jest o ok. 5% wyższy niż we wszystkich badanych przedsiębiorstwach – wynika z Raportu płacowego Sedlak & Sedlak 2012.
Dane ogólne
Z przeprowadzonych analiz wynika, że w 2012 roku poziom wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej jest o ok. 5% wyższy niż we wszystkich badanych przedsiębiorstwach. Jest to zatem sytuacja porównywalna z danymi ubiegłorocznymi. Firmy motoryzacyjne płacą nieznacznie więcej od pozostałych przedsiębiorstw.
Przewaga ta jest widoczna w przypadku wynagrodzeń podstawowych, które w branży motoryzacyjnej są wyższe średnio o ok. 6% od stawek oferowanych w pozostałych sektorach. W przypadku płac całkowitych różnica ta jest mniejsza i wynosi średnio 4%. Okazuje się więc, że wynagrodzenia zmienne są proporcjonalnie niższe w firmach automotive niż we wszystkich badanych przedsiębiorstwach ogółem.
Stawki płac podstawowych i całkowitych dla zarządu i władz firmy oraz kadry menedżerskiej zaprezentowane są w tabeli 1.
Na wykresie 1. przedstawiono różnice pomiędzy wynagrodzeniem całkowitym na wybranych poziomach stanowisk w branży motoryzacyjnej na tle pozostałych branż. Jak widać, jedynie brygadziści oraz wiodący pracownicy fizyczni zatrudnieni w sektorze automotive otrzymują stawki niższe od płac zanotowanych we wszystkich badanych firmach. Na pozostałych poziomach stanowisk wynagrodzenia w motoryzacji są wyższe od przeciętnej stawki oferowanej w przedsiębiorstwach z pozostałych branż.
Rozkłady wynagrodzeń na wybranych poziomach zatrudnienia
Wyniki raportu dają możliwość generowania również takich analiz, jak rozkłady wynagrodzeń na poszczególnych poziomach stanowisk. Informują one o tym, jaki procent pracowników otrzymuje wynagrodzenie w wybranym przedziale pieniężnym.
Na wykresie 2. zaprezentowano rozkład wynagrodzeń dla kierowników wyższego poziomu (KII). Z danych wynika, że niemal co drugi pracownik zatrudniony na tym poziomie (45%) zarabia od 10 001 do 14 000 PLN miesięcznie. Płace 74% osób oscylują pomiędzy kwotami 8 001 a 16 000 PLN. Co dziesiąta otrzymuje ponad 20 000 PLN pensji.
Z wykresu 3. wynika natomiast, iż co czwarty doświadczony specjalista (SD) zarabia pomiędzy 4 001 a 5 000 PLN. Podobnej wielkości grupa pracowników z tego poziomu (26%) otrzymuje miesięcznie mniej niż 4 001 PLN. Wynagrodzenia 64% osób wynoszą od 3 001 do 6 000 PLN.
Na wykresie 4. zaprezentowano rozkład wynagrodzeń dla doświadczonych pracowników fizycznych (FD). Z danych wynika, że 34% pracowników zatrudnionych na tym poziomie zarabia od 2 001 do 3 000 PLN miesięcznie. Płace 22% osób z tej grupy oscylują pomiędzy kwotami 3 001 a 4 000 PLN. Co dziesiąty doświadczony pracownik fizyczny otrzymuje pensję nie przekraczającą 2 000 PLN.
Porównanie z innymi branżami
Analizując wyniki Raportu płacowego Sedlak & Sedlak 2012 można zauważyć, iż sektor automotive nieco spadł w rankingu najlepiej opłacanych branż w stosunku do poprzednich edycji badania. Przykładowo, w 2010 roku wyższe stawki oferowane były tylko w firmach z branży spożywczej i IT. W roku 2012 poziom zarobków w sektorze motoryzacyjnym jest m.in. niższy niż w takich branżach, jak chemiczna, maszynowa, czy spożywcza. Porównanie poziomu płac całkowitych pomiędzy poszczególnymi branżami, przy założeniu że wynagrodzenie w motoryzacji to 100%, przedstawiono na poniższych wykresach. Dane dotyczą kierowników niższego poziomu (wykres 5.) oraz doświadczonych pracowników fizycznych (wykres 6.).
W przypadku obu badanych poziomów stanowisk, branża motoryzacyjna znajduje się na 5. miejscu w zestawieniu porównywanych sektorów. Zdecydowanie największe różnice w poziomie zarobków (aż 31%) zaobserwować można w przypadku doświadczonych pracowników fizycznych z obszaru automotive i branży maszynowej.
Planowane podwyżki wynagrodzeń
Z raportu Sedlak & Sedlak 2012 wynika również, że ponad 25% przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej nie planuje podnieść poziomu wynagrodzeń do końca 2013 roku. Blisko 26% deklaruje przeprowadzenie rewizji płac w styczniu 2013 r., a nieco ponad 15% – w kwietniu 2013. Bez względu na poziom stanowiska, średnia deklarowana wysokość podwyżek to 4,0%.
W tabeli 2. zaprezentowano planowany poziom podwyżek w sektorze motoryzacyjnym oraz – dla porównania – w branżach: spożywczej, maszynowej oraz metalowej i metalurgicznej.
Jak widać w tabeli nr 2, branża motoryzacyjna plasuje się pośrodku rankingu pod względem wysokości planowanych podwyżek płac. Wyższe wzrosty wynagrodzeń przewidywane są np. w branży maszynowej (4,1%). Natomiast najmniej płace zamierzają podnieść firmy z sektora metalowego (średnia 3,8%) oraz spożywczego (średnia 3,8%).
Dane prezentowane w poniższym artykule pochodzą z pierwszej części raportu, która dotyczy wynagrodzeń na poszczególnych szczeblach organizacji. Wszystkie przedstawione stawki są kwotami brutto wyrażonymi w PLN. Jeżeli w tekście nie zaznaczono inaczej, zaprezentowane wartości to mediany.
O RAPORCIE
Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2012 zawiera informacje o płacach 129 323 osób na 347 stanowiskach. Dane pochodzą z 321 zakładów z całej Polski. Analizy opracowano dla następujących pionów: naczelnego kierownictwa, sprzedaży, obsługi klienta, marketingu, public relations, finansów, personalnego, informatycznego, administracji, kierownictwa i nadzoru produkcji, badań i rozwoju, jakości, zakupów i logistyki oraz ochrony środowiska i BHP. W raporcie znalazły się również specjalistyczne stanowiska z branży IT. Ponadto zawarto w nim informacje o terminie i wysokości planowanych podwyżek płac, a także informacje o świadczeniach dodatkowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 17 stycznia 2013, 9:04 0 0
Bardzo dobrze widać jak prezesi mają się dobrze, z tego wynika że w Polsce jest bardzo dobrze, a czy ktoś zbadał jak wyglądają płace w warsztatach niezależnych, też na pewno na poziomie 20000zł.
Odpowiedz
Anonim, 17 stycznia 2013, 17:52 0 0
Prezesi , kadra zarządzająca - a reszta zap....dala na ich płace. Prowadzę filię jedną z dużych firm dystrybucyjnych i nie jestem w stanie zbliżyć się z zarobkami do pokazanego tu dobrze wynagradzanego doświadczonego pracownika. Umowy są jednostronnie modyfikowane , koszty spychane na filiantów . Wszystkie straty muszą odrabiać filianci , bonusy po sprzedażowe zgarnia firma matka.
Odpowiedz
Anonim, 17 stycznia 2013, 19:42 0 0
TOTALNA FIKCJA, raport jest absolutnie oderwany od rzeczywistości. Takie zarobki nie obowiązują w firmach motoryzacyjnych w Polsce, na żadnym szczeblu.
Odpowiedz
Anonim, 17 stycznia 2013, 20:24 0 0
Nie podano waluty, to chyba w dolarach Zimbabwe. Kto takie dane wymyślił? Bo to nie jest realne.
Odpowiedz
Anonim, 17 stycznia 2013, 22:32 0 0
Ja jak śnię to też mi takie cyfry się przedstawiają, jaki piękny sen,
Odpowiedz
Anonim, 18 stycznia 2013, 10:39 0 0
Nieważne czy wyniki prawdziwe, czy nieprawdziwe, najważniejsze że Sedlak & Sedlak zarobili. :)
Odpowiedz
Anonim, 22 lutego 2013, 17:16 0 0
Jestem zdruzgotany !! Ja chce tyle zarabiać !! Gdzie tak płacą ? zaraz walne papierami szefowi .
Jestem gotowy , mam duże doswiadczenie , lata prakyki oraz ponad przeciętna wiedze !!
Jęśli ktoś u Nas w branży dostanie 4000 to połowa pod stołem !! a reszta brutto !
Masakra :) :) :)
Odpowiedz