Każda branża ma w ciągu roku okres większej i mniejszej aktywności, co przekłada się na uzyskiwane wyniki i ilości klientów odwiedzających firmy. MotoFocus przeprowadził sondaż, w którym zbadano sezonowość dochodów warsztatów samochodowych. Przedstawicieli serwisów zapytano, który kwartał roku jest w ich opinii najbardziej dochodowy.
Na wakacje sprawnym samochodem?
Jak mówi Marcin Nowak, Dyrektor ds. Badań Rynku MotoFocus.pl. – 43% respondentów określiło jako wiodący dla warsztatów samochodowych II kwartał. Najlepsze wyniki w miesiącach kwiecień – czerwiec prawdopodobnie wynikają z kilku czynników. Po pierwsze, po okresie zimowym samochody wymagają przeglądu i przygotowania auta do sezonu wiosenno – letniego. Zwiększona ilość wizyt kierowców w warsztatach w drugim kwartale może również wynikać z przygotowywania samochodu do wyjazdów wakacyjnych – dodaje Marcin Nowak.
Mroźna zima dobra tylko dla części warsztatów!
Zaledwie 8% respondentów za najbardziej dochodowy uznało I kwartał roku – można zatem wnioskować, że są to warsztaty specjalizujące się w wymianach np. akumulatorów. W ostatnich latach obserwujemy ciepłe lato i mroźną zimę – są to idealne warunki jeśli chodzi o uszkodzenia akumulatorów, co z pewnością przekłada się na większą niż w latach ubiegłych sprzedaż akumulatorów – mówi Marcin Nowak. Jednak jak wynika z naszych badań w okresie zimy ilość klientów w warsztatach znacząco spada – podkreśla Marcin Nowak.
Przygotowania do zimy?
Co piąty badany uważa, że największy popyt na usługi warsztatowe jest jesienią. Przeglądy przed zimą związane np. z wymianą płynów eksploatacyjnych, mogą wpływać na obroty serwisów w tym okresie – podkreśla Marcin Nowak z MotoFocus. Należy jednak pamiętać, iż z pewnością koszty tych przeglądów są dla kierowców znacznie niższe, aniżeli te dokonywane w okresie wiosenno – letnim kiedy to można zaobserwować naprawy związane z układami zawieszenia, hamulcowymi czy choćby wymianą tłumików.
Podsumowując uzyskane wyniki można powiedzieć, iż odzwierciedlają one faktyczny podział roku, doskonale obrazując występowanie pewnej sezonowości w branży motoryzacyjnej. Należy jednak podkreślić, iż w zasadzie okres pierwszego kwartału to czas wyraźnego spadku ilości wizyt kierowców w warsztatach, w późniejszych okresach roku jest już tylko lepiej.
Można również powiedzieć, iż podobny rozkład sezonowości w branży obserwuje się u dystrybutorów części zaopatrujących warsztaty.
Więcej informacji na temat analiz rynku udzieli:
Alfred Franke
Dyrektor ds. badań rynku
mobile: +48 22 773 87 75
e-mail: alfred.franke@motofocus.pl
Komentarze