Eksperci Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, zwracają uwagę, że polskie przedsiębiorstwa zyskują na wciąż niedostatecznym nasyceniu rosyjskiego rynku Automotive. Dowodzi tego wzrost o 20% r/r eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji w 2012 r.
Rosja atrakcyjnym rynkiem?
Zdaniem Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems, firmy mającej swoją spółkę w Rosji, zainteresowanie zarówno producentów samochodów, jak i dostawców części motoryzacyjnych rosyjskim rynkiem wynika z kilku czynników:
– ,,Po pierwsze, w Rosji większość ludzi nie jest właścicielami samochodu, co oznacza, że istnieje tam duża grupa potencjalnych klientów. Ponadto, ponad połowa „czterech kółek” jeżdżących po tamtejszych drogach ma więcej niż dziesięć lat. Są zatem fizycznie wyczerpane, a wiele z nich będzie musiało zostać zastąpione nowymi modelami w niedalekiej przyszłości."
Zdaniem przedstawicieli Exact Systems w ostatnich miesiącach coraz bardziej widoczny jest trend zacieśniania współpracy pomiędzy polskim, a rosyjskim sektorem automotive. Dowodem na to jest skokowy wzrost eksportu (20% r/r) produktów motoryzacyjnych do naszego wschodniego sąsiada. Jednocześnie polskie fabryki stają się pomostem pomiędzy międzynarodowymi koncernami a tworzącym się rosyjskim rynkiem motoryzacyjnym. Wynika to zarówno z naszej bliskości geograficznej, jaki i kulturowej. Polacy dużo szybciej i łatwiej nawiązują kontakty z Rosjanami, niż np. Włosi czy Niemcy.
W Rosji występuje wysoki odsetek (ponad 25%) wadliwych części. Dla porównania w Niemczech ten wskaźnik jest dużo niższy i wynosi zaledwie 8%, natomiast w Polsce tylko co dziesiąta skontrolowana część ma jakąś wadę.
– ,,Wysoki odsetek wadliwych części w Rosji związany jest m.in. z masowym powstawaniem nowych fabryk. Nasi wschodni sąsiedzi, podobnie jak Polska kilka lat temu, zaczynają obierać strategię dążenia do poprawy jakości wytwarzanych produktów motoryzacyjnych, dzięki czemu będą mogli ograniczać koszty ewentualnych kar umownych, a produkowane na tym rynku samochody będą znacznie miniej zawodne. W realizacji tego celu, rosyjski rynek motoryzacyjny posiłkuje się m.in. doświadczeniami polskich firm i specjalistów, którzy czasami podejmują nawet decyzję o relokacji na stałe u naszych wschodnich sąsiadów." – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.
Motoryzacyjny rozwój Rosji
Potwierdzeniem potencjału rosyjskiego rynku motoryzacyjnego są wyniki dotyczące ilości nowych samochodów sprzedanych w 2012 r. Dane z raportu „Russia’s automotive market in 2012: performance and outlook”, opublikowanego przez organizację PwC, wskazują, że ubiegły rok był dla Rosji najlepszy pod względem sprzedaży od 2008 r. Na tamtejszych drogach w 2012 r. pojawiło się prawie 3 mln nowych samochodów, co oznacza 6% wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Natomiast, jak wskazują dane Samar, w tym samym czasie w Europie mieliśmy do czynienia przede wszystkim ze spadkami, m.in. w Niemczech odnotowano prawie 3% minus na rynku sprzedaży nowych aut osobowych, natomiast we Francji wyniósł on aż 14%. Co prawda na plusie znalazła się m.in. Wielka Brytania (+5, 3%), ale jej wzrost i tak był niższy niż w Rosji .
Komentarze