Źle napięty pasek rozrządu w autach grupy Volkswagen – porada NTN SNR

12 stycznia 2022, 14:40

W silnikach 1.8i, 1.8i Turbo, 2.0i oraz 2.0i Turbo (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda) problematyczne może okazać się odpowiednie ustawienie napinacza paska rozrządu. Jak poradzić sobie z tą czynnością? Przedstawiamy poradnik przygotowany przez firmę NTN SNR.

Aby zapewnić prawidłowy montaż paska w silnikach 1.8i, 1.8i Turbo, 2.0i oraz 2.0i Turbo, należy ostrożnie obchodzić się z napinaczem hydraulicznym. Nie należy demontować trzpienia blokującego napinacza przed zakończeniem montażu.

Kiedy występują problemy z nieprawidłowym napięciem paska rozrządu w silnikach VAG?

Napinacz hydrauliczny wymaga specjalnej procedury montażu. Jej nieprzestrzeganie może doprowadzić do niewłaściwego napięcia paska i do pojawienia się wyraźnego, poziomego śladu na trzpieniu napinacza.

Ślad na trzpieniu

Nieprawidłowy montaż napinacza hydraulicznego może doprowadzić do ułamania podstawy napinacza.

Ułamany napinacz

Tego typu awarie przyczyniają się zazwyczaj do znaczących uszkodzeń silnika.

Przypomnienie:

  • Napinacz hydrauliczny należy cofać w pozycji pionowej.
  • Nie wolno odbezpieczać napinacza hydraulicznego przed zmontowaniem kompletnego układu rozrządu.

ZALECENIA

  • Zestaw KD457.45 powinien być montowany zgodnie z procedurami montażu zalecanymi przez producenta. Ich nieprzestrzeganie może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
  • Zestaw KD457.45 wymaga specjalistycznych narzędzi, aby montaż odbył się poprawnie i zgodnie z zaleceniami producenta.

WYMIANA
Narzędzia specjalistyczne: trzpień blokujący rolki napinacza, klucz płaski dwuhakowy. SNR zaleca użycie zestawu narzędzi HAZET 4794/35.

Środki ostrożności:

  • Odłączyć akumulator
  • NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdemontowaniu paska rozrządu
  • Wymontować świece zapłonowe, aby ułatwić obracanie silnika
  • Obracać wał korbowy w kierunku pracy silnika (o ile nie podano inaczej)
  • NIE obracać układu innymi kołami zębatymi niż koło napędowe (wału korbowego)
  • Stosować zalecane momenty dokręcania

Demontaż GT357.43

1) Obrócić wał korbowy, aby ustawić GMP pierwszego cylindra
2) Zdemontować koło pasowe wału korbowego
3) Powoli przekręcić rolkę napinacza GT357.48 w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, przy użyciu klucza imbusowego (no.1)

4) Zablokować napinacz hydrauliczny (no.3) trzpieniem blokującym (no.2)
5) Poluzować nakrętkę rolki napinacza GT357.48, a następnie obrócić go powoli zgodnie z ruchem wskazówek zegara
6) Zdemontować pasek rozrządu i napinacz hydrauliczny GT357.48

Montaż GT357.43

1) Upewnić się, że znaki ustawienia wałka rozrządu pokrywają się i że rolka została poprawnie zamontowana
Zajrzeć do TechInfo “Napinacze hydrauliczne”

Jeżeli napinacz rozbezpieczymy za wcześnie, można zastosować następującą procedurę: Za pomocą prasy powoli wcisnąć trzpień napinacza w obudowę, aż otwory w trzpieniu i obudowie zgrają się. Operacja ta musi być przeprowadzona w położeniu pionowym.

Nie przekraczać siły 1000 Nm podczas wciskania trzpienia siłownika w obudowę.

2) Zamonotować napinacz hydrauliczny i rolkę napinacza
3) Zamontować koło pasowe wału korbowego i pasek
4) Użyć klucza płaskiego dwuhakowego, aby powoli obrócić rolkę napinacza w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara (no.5) aż będzie możliwe zdjęcie trzpienia
blokującego rolki napinacza (No.6)
5) Obracać rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wymiar x = 8 mm

6) Dokręcić nakrętkę rolki napinacza
7) Upewnić się, że znaki ustawienia rozrządu (3 i 4) pokrywają się i że wymiar x wynosi między 6 a 10 mm, wykonując dwa pełne obroty wałem korbowym
8) Zamontować pozostałe części w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu.

Zalecenia
Stosować procedury montażu dla napinacza hydraulicznego i upewnić się, że został on odbezpieczony. Przestrzegać procedur montażu zalecanych przez producenta pojazdu, a także odpowiednich momentów dokręcania.

Szczegóły dotyczące prawidłowego montażu można znaleźć w katalogu online NTN SNR.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Piki, 24 września 2022, 13:58 0 0

To jak t jest z tym luzem między napinaczem a rolka. NTN podaje 8mm a Elsa 4mm

Odpowiedz

Anonim, 16 czerwca 2023, 18:39 0 0

w Elsie jest właśnie 8mm

Odpowiedz