W silnikach 1.8i, 1.8i Turbo, 2.0i oraz 2.0i Turbo (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda) problematyczne może okazać się odpowiednie ustawienie napinacza paska rozrządu. Jak poradzić sobie z tą czynnością? Przedstawiamy poradnik przygotowany przez firmę NTN SNR.
Aby zapewnić prawidłowy montaż paska w silnikach 1.8i, 1.8i Turbo, 2.0i oraz 2.0i Turbo, należy ostrożnie obchodzić się z napinaczem hydraulicznym. Nie należy demontować trzpienia blokującego napinacza przed zakończeniem montażu.
Kiedy występują problemy z nieprawidłowym napięciem paska rozrządu w silnikach VAG?
Napinacz hydrauliczny wymaga specjalnej procedury montażu. Jej nieprzestrzeganie może doprowadzić do niewłaściwego napięcia paska i do pojawienia się wyraźnego, poziomego śladu na trzpieniu napinacza.
Nieprawidłowy montaż napinacza hydraulicznego może doprowadzić do ułamania podstawy napinacza.
Tego typu awarie przyczyniają się zazwyczaj do znaczących uszkodzeń silnika.
Przypomnienie:
- Napinacz hydrauliczny należy cofać w pozycji pionowej.
- Nie wolno odbezpieczać napinacza hydraulicznego przed zmontowaniem kompletnego układu rozrządu.
ZALECENIA
- Zestaw KD457.45 powinien być montowany zgodnie z procedurami montażu zalecanymi przez producenta. Ich nieprzestrzeganie może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
- Zestaw KD457.45 wymaga specjalistycznych narzędzi, aby montaż odbył się poprawnie i zgodnie z zaleceniami producenta.
WYMIANA
Narzędzia specjalistyczne: trzpień blokujący rolki napinacza, klucz płaski dwuhakowy. SNR zaleca użycie zestawu narzędzi HAZET 4794/35.
Środki ostrożności:
- Odłączyć akumulator
- NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdemontowaniu paska rozrządu
- Wymontować świece zapłonowe, aby ułatwić obracanie silnika
- Obracać wał korbowy w kierunku pracy silnika (o ile nie podano inaczej)
- NIE obracać układu innymi kołami zębatymi niż koło napędowe (wału korbowego)
- Stosować zalecane momenty dokręcania
Demontaż GT357.43
1) Obrócić wał korbowy, aby ustawić GMP pierwszego cylindra
2) Zdemontować koło pasowe wału korbowego
3) Powoli przekręcić rolkę napinacza GT357.48 w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, przy użyciu klucza imbusowego (no.1)
4) Zablokować napinacz hydrauliczny (no.3) trzpieniem blokującym (no.2)
5) Poluzować nakrętkę rolki napinacza GT357.48, a następnie obrócić go powoli zgodnie z ruchem wskazówek zegara
6) Zdemontować pasek rozrządu i napinacz hydrauliczny GT357.48
Montaż GT357.43
1) Upewnić się, że znaki ustawienia wałka rozrządu pokrywają się i że rolka została poprawnie zamontowana
Zajrzeć do TechInfo “Napinacze hydrauliczne”
Jeżeli napinacz rozbezpieczymy za wcześnie, można zastosować następującą procedurę: Za pomocą prasy powoli wcisnąć trzpień napinacza w obudowę, aż otwory w trzpieniu i obudowie zgrają się. Operacja ta musi być przeprowadzona w położeniu pionowym.
Nie przekraczać siły 1000 Nm podczas wciskania trzpienia siłownika w obudowę.
2) Zamonotować napinacz hydrauliczny i rolkę napinacza
3) Zamontować koło pasowe wału korbowego i pasek
4) Użyć klucza płaskiego dwuhakowego, aby powoli obrócić rolkę napinacza w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara (no.5) aż będzie możliwe zdjęcie trzpienia
blokującego rolki napinacza (No.6)
5) Obracać rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wymiar x = 8 mm
6) Dokręcić nakrętkę rolki napinacza
7) Upewnić się, że znaki ustawienia rozrządu (3 i 4) pokrywają się i że wymiar x wynosi między 6 a 10 mm, wykonując dwa pełne obroty wałem korbowym
8) Zamontować pozostałe części w odwrotnej kolejności niż podczas demontażu.
Zalecenia
Stosować procedury montażu dla napinacza hydraulicznego i upewnić się, że został on odbezpieczony. Przestrzegać procedur montażu zalecanych przez producenta pojazdu, a także odpowiednich momentów dokręcania.
Szczegóły dotyczące prawidłowego montażu można znaleźć w katalogu online NTN SNR.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Piki, 24 września 2022, 13:58 0 0
To jak t jest z tym luzem między napinaczem a rolka. NTN podaje 8mm a Elsa 4mm
Odpowiedz
Anonim, 16 czerwca 2023, 18:39 0 0
w Elsie jest właśnie 8mm
Odpowiedz