Montaż ciężarków klejonych przy wyważaniu kół wydaje się być banalną czynnością, jednak nieprzestrzeganie procedur często skutkuje odpadnięciem ciężarka z felgi. Eksperci firmy Świstowski przypominają o prawidłowym przebiegu montażu ciężarków oraz zwracają uwagę na felgi polakierowane lakierami rozpuszczalnymi w wodzie.
Temperatura, oczyszczenie, promień i czas
Najpierw należy upewnić się, że temperatura otoczenia, felgi i ciężarka wynosi 16 stopni Celsjusza lub więcej. Następnie trzeba oczyścić felgę odpowiednim środkiem czyszczącym, np. izopropanolem lub benzyną ekstrakcyjną, aby usunąć resztki smaru i inne zanieczyszczenia.
Później można dopasować ciężarek z folią ochronną do konturu felgi. Krzywizna ciężarka i felgi powinny być zbieżne, ewentualnie promień krzywizny ciężarka może być nieco mniejszy. Gdy ciężarek jest już dopasowany, należy usunąć folię ochronną z taśmy klejącej. Czynność tę powinno się wykonywać ostrożnie, by nie dotknąć taśmy klejącej przed przyklejeniem jej do felgi.
Ciężarek trzeba przycisnąć do felgi, zaczynając od środka i zmierzając w kierunku jego brzegów, wywierając nacisk co najmniej 100 kPa. Po zamontowaniu ciężarka, siła adhezji pomiędzy ciężarkiem a felgą zwiększa się z czasem. Po upływie doby osiąga ona około 80-90% ostatecznej wartości adhezji, zaś maksymalna adhezja osiągnięta zostaje po upływie około 72 godzin.
Uwaga: Farby do felg rozpuszczalne w wodzie
Od 2005 roku wszyscy producenci felg stosują farby rozpuszczalne w wodzie (wcześniej skład farb oparty był na rozpuszczalnikach). Charakterystyczne dla nich jest odkładanie się wosku na powierzchni felgi. Wosk ten można usunąć poprzez czyszczenie odpowiednim środkiem, np. izorpopanolem lub benzyną ekstrakcyjną.
Bez uprzedniego oczyszczenia felgi, nie jest możliwe uzyskanie napięcia powierzchniowego odpowiedniego do przyklejenia ciężarka. Powinno ono wynosić nie mniej niż 32 mN/m, aby montaż ciężarka był trwały i bezpieczny. Dla nieoczyszczonej felgi ta wartość spada poniżej 28 mN/m, wskutek czego ciężarek może odpaść bez wyraźnego powodu w ciągu 2 dni od wyważenia koła.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 20 lutego 2013, 2:01 3 -6
Piękny opis bardzo piekny .Mam wrażenie nieodparte ,że to pisał prawnik a bardziej prokurator albo podobnie wykształcona osoba lub jeszcze wyżej z wykształceniem..Athezja ładne slowo nawet takie z etosu wykształcenia wytargane na swiatło dzienne dla malućkich ..A do tej pory to w prokuraturach czy tam sądach obrabiane.......Troche robie w tej branży ale tego to bym nie potrafił wykombinować tłumacząc laikowi , no chyba że ktoś z branży adwokackiej do mnie zawita na alusach to mu adhezyjnie dopasuje cięzarki ..Super panowie 5 za wysiłek w pisowni pała czyli 2-ja za prostote i komunikacje jezykową .Reszta artykułu troche archaiczna ,ale może byc.
pozdrawiam Mariusz
Odpowiedz
Nick, 3 lutego 2017, 7:31 7 -3
Naucz się pisać Mariuszu, bo najpierw się stawia znak interpunkcyjny, a potem spację i kolejny wyraz.
Odpowiedz
mario, 14 listopada 2017, 0:22 2 -3
jak to czytam to ,, Jasiu podaj materie budowlaną 6x12x24 w kolorze 678 no i lepiszcze do tej materii o składzie wapno 18% cement 2% piasek do obliczenia na kielni norma 653/1968 no i tyle na temat... ma się trzymać i robić trzeba szybko metody wypracowałem sam i zdają egzamin , brak reklamacji .. panowie trochę realii a nie etosu w opisach bo boki zrywać
Odpowiedz
Kamil, 21 września 2019, 20:16 3 -1
Mam nadzieję, że te komentarze to tylko rynsztok, a nie prawdziwi fachowcy, bo jeżeli człowiek nie zna podstawowych pojęć swojego zawodu, a zarabia nim na chleb, to strach u takiego zlecić usługę...
Odpowiedz
Gumiarz, 18 listopada 2023, 23:56 0 0
Profesjonalny opis.
Doskonała instrukcja obsługi. Oby każdy fachowiec się do niej stosował.
A nie jak komentarz powyżej. Robię że kurde ten ten i koniec.
Odpowiedz