Jak pracuje tłok? Jakie ma elementy składowe? Jak jest chłodzony? Jaką funkcję zapewniają pierścienie tłokowe? Czym jest suw pracy tłoka? Odpowiedzi zawiera niniejszy artykuł.
Jako element silnika spalinowego tłok zapewnia zamianę energii uwalnianej w procesie spalania na pracę mechaniczną i jej przeniesienie przez sworzeń tłokowy i korbowód jako siły obrotowej na wał korbowy.
Sposób działania tłoka
Podczas pracy silnika tłok porusza się w cylindrze w górę i w dół. W punktach zwrotnych następuje jego wyhamowanie, a następnie gwałtowne przyspieszenie. Powoduje to powstawanie masowych sił bezwładności, działających na tłok. Razem z siłami pochodzącymi od ciśnienia gazu tworzą one siłę wypadkową oddziałującą na tłok, która jest przenoszona na korbowód i wał korbowy. Korbowody znajdują się w dokładnie pionowej pozycji tylko w dolnym i górnym punkcie zwrotnym. Wskutek skośnego ustawienia korbowodu tłok jest dociskany w bok do ścianki cylindra. Podczas suwu pracy siła ta wielokrotnie zmienia swoją wielkość i kierunek: zależy ona od siły działającej na tłok oraz kąta ustawienia denka tłoka względem osi korbowodu. Tłoki są wyposażone w pierścienie tłokowe. Uszczelniają one komorą spalania i przestrzeń roboczą od skrzyni korbowej. Ponadto zgarniają one olej ze ścianek cylindra i regulują w ten sposób zużycie oleju. Oprócz tego zadaniem pierścieni tłokowych jest odprowadzanie ciepła przejmowanego przez tłok z procesu spalania do chłodzonej gładzi cylindra.
Ilustrację wyżej opisanych procesów można zobaczyć na poniższej animacji:
Komentarze