Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – najczęściej zadawane pytania (część 2.)

, 7 lipca 2021, 13:48

Zapraszamy do kolejnej odsłony naszego mini-cyklu technicznego, w którym odpowiadamy na najczęściej poruszane kwestie dotyczące serwisu automatycznych skrzyń biegów. Odpowiedzi udzielają specjaliści z firmy Ravenol.

Jakie czynniki powodują przyspieszone zużycie oleju ATF (olej przekładniowy do automatycznych skrzyń biegów)?

ATF traci swoje właściwości w czasie normalnej eksploatacji, wskutek procesów utleniania oraz częstych, chwilowych wysokich temperatur sięgających powyżej 400°C osiąganych na tarczkach sprzęgieł. Czynniki te prowadzą do zaburzeń w lepkości oleju ATF, charakteryzując się jej liniowym spadkiem (od 1% do 25%) oraz skokowym wzrostem lepkości, gdy olej jest już całkowicie zużyty. Tempo degradacji oleju ATF zależy w głównej mierze od warunków w jakich skrzynia była eksploatowana oraz jakości komponentów samego oleju ATF, w tym olejów bazowych oraz kompozycji dodatków uszlachetniających. Oleje różnych producentów mogą się od siebie znacznie różnić pod względem parametrów początkowych oraz ich utraty w czasie eksploatacji.

Po jakim przebiegu w km należy wymieniać olej ATF w skrzyni automatycznej?

  • W przypadku dwusprzęgłowych skrzyń DCT/DSG – optymalnie co 50 tys. / MAX 60 tys.
  • W przypadku dwusprzęgłowych skrzyń DSG ze sprzęgłem mokrym – optymalnie co 40 tys. / MAX 60 tys.
  • Klasyczne (planetarne) skrzynie – optymalnie co 45 tys. / MAX 60 tys.
  • CVT (bezstopniowe) skrzynie – optymalnie co 30 tys. / MAX 50 tys.
  • Mechaniczne zautomatyzowane – wymieniamy tylko przy remoncie.
  • Manualne skrzynie biegów – optymalnie co około 80 tys.

Interwał wymiany oleju zależy od typu skrzyni. Korzystając z doświadczeń najlepszych warsztatów zaleca się, aby wymiana oleju w skrzyni była wykonana w zaleconych interwałach. Najlepiej wykonajmy wymianę przy przebiegu określonym jako optymalny. Nie przekraczajmy maksymalnego interwału wymiany. Regularna wymiana zapewni długi okres jej bezawaryjnej eksploatacji.

Czy wymiana oleju może zepsuć automatyczną skrzynię biegów?

Regularna wymiana oleju w skrzyni automatycznej odbywa się według określonej procedury, która pozwala mechanikowi przeprowadzić cały proces bez obawy o uszkodzenie skrzyni. Pierwszym krokiem jest dobór dedykowanego oleju ATF z określeniem niezbędnej ilości do jego wymiany oraz zapewnienie pozostałych części niezbędnych do przeprowadzenia serwisu skrzyni takich jak uszczelnienia, filtry, itp. Po prawidłowej wymianie oleju ATF skrzynia powinna działać bez zarzutu. Do bardzo rzadkich sytuacji należą awarie skrzyń bezpośrednio lub w krótkim czasie po wymianie oleju.

Najczęściej wskazywaną przyczyną takich usterek jest brak wcześniejszego serwisu olejowego. W przypadku, gdy samochód ma duży przebieg i nie posiada udokumentowanej historii serwisu olejowego skrzyni, doświadczony mechanik przed wymianą oleju ATF przeprowadzi uważną jazdę testową i niejednokrotnie ostrzeże właściciela pojazdu o podejrzeniu możliwej usterki, która mocniej uwidoczni się po wymianie oleju. Często niektóre z symptomów sugerujących awarie są jednak źle interpretowane. Po wymianie oleju, w skrzynii której interwał został nadmiernie wydłużony, może być konieczna ponowna adaptacja skrzyni biegów. Wynika to z faktu, że skrzynia wraz z sterownikiem tak długo adaptowała się do pogarszających warunków, w których musi pracować, że nie potrafi wrócić to punktu początkowego. Ponowna adaptacja często rozwiązuje problem.

Co się może stać, jeżeli nalejemy do skrzyni biegów niewłaściwy olej ATF?

Niewłaściwie dobrany olej ATF może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni:

  • będzie powodował szarpanie skrzyni i złe przełączanie biegów,
  • mogą uleć zatarciu elektrozawory w sterowniku, które otwierają poszczególne sekcje,
  • może podwyższyć temperaturę pracy skrzyni. 90% wszystkich awarii automatu to wina zbyt wysokiej temperatury, często wskutek reakcji chemicznej błędnie dobranego oleju i zmieszanego ze starym lub nieodpowiedniego, o niewłaściwych parametrach dla prawidłowej pracy skrzyni.

Zawsze do konkretnego modelu skrzyni należy dobrać dedykowany olej. Nigdy nie należy mieszać oleju o różnych specyfikacjach, przeznaczonych do różnych typów skrzyń.

Wkrótce kolejny materiał z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania o wymianę oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Masz własne pytanie? Zadaj je w komentarzu pod artykułem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!