Tarcze hamulcowe wentylowane kierunkowo – jak to działa?

, 1 kwietnia 2021, 12:34

Tarcze hamulcowe mają coraz bardziej skomplikowaną konstrukcję, która ma szczególne znaczenie w przypadku odprowadzania ciepła z tych obciążonych termicznie elementów układu hamulcowego. Istnieje wiele różnych rozwiązań wentylacji tarcz pozwalających zmaksymalizować efekt chłodzenia.

Łopatki mogą być słupkowe, kolumnowe lub kątowe. Konstrukcje takie ułatwiają większy przepływ powietrza przez wnętrze tarczy hamulcowej i szybsze odprowadzanie ciepła w porównaniu do tarcz o konstrukcji litej.

Tarcze wentylowane kierunkowo posiadają łopatki kątowe maksymalnie zwiększające efekt chłodzenia. Z reguły stosowane są w samochodach o wysokich osiągach, dlatego ze względu na skuteczność układu hamulcowego bardzo ważne jest stosowanie oraz właściwe montowanie części odpowiadających specyfikacjami wyposażeniu fabrycznemu.

Każda tarcza hamulcowa musi zostać zamontowana z odpowiedniej strony osi, łopatkami skierowanymi pod kątem od piasty koła. Pozwala to zaciągać powietrze w kierunku środka piasty, co umożliwia skuteczne działanie układu wentylacji tarcz hamulcowych.

W przypadku produktów marki febi, każda tarcza wentylowana kierunkowo ma osobny numer określający zastosowanie z lewej lub prawej strony. Poza tym takie tarcze hamulcowe są pakowane osobno. W celu uniknięcia pomyłki podczas montażu na zewnętrznej krawędzi tarczy oraz na etykiecie pudełka znajdują się symbole „LH“ i „RH“. Symbole te oznaczają lewą lub prawą stronę samochodu patrząc w przód z miejsca kierowcy.

Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mario, 1 kwietnia 2021, 22:57 1 -1

Proszę zmienić rysunek .Trzeba zamienić tarczę lewą z prawą .
Powietrze wpada od środka na zewnątrz na zasadzie wirówki .Na tej grafice łopatki łapią a nie wyrzucają .
Tak nas uczyli na szkoleniach innego czerwonego producenta na B.
Chyba że to Prima Aprilis :)

Odpowiedz

airflow, 2 kwietnia 2021, 9:14 1 -2

Producentowi na B parę lat temu coś nie zabanglało i zrobili jednakowe tarcze na lewą i na prawą stronę. Tak, że jedna dmuchała z włosem, druga pod włos, ludzie się dziwili, ale tamci twardo odpowiadali, że ma tam byc. W materiałach PR dostosowywali prawa fizyki na bieżąco. Może dlatego do dziś nikt nie wie, w którą stronę ma dmuchać ;-)

Odpowiedz

GarageMB, 2 kwietnia 2021, 14:41 1 0

Cześć Airflow ,Sprawdź sobie Mercedesa A-Klase W176 ze sportowym pakietem hamulców-(wiercona tarcza) .Tam na jednej osi pojazdu jedna z tarcz chodzi "pod prąd" .Nie sądzę że ktoś tu popełnił błąd chyba . Inżynierowie Mercedesa zanim zastosowali takie rozwiązanie to pewnie jakoś to obliczyli .

Odpowiedz

Ferdinand Bilstein Polska, 8 kwietnia 2021, 15:13 0 0

Grafika jest jak najbardziej poprawna. Pokazany jest wyrzut powietrza, na rysunku brakuje co najwyżej strzałek oznaczających przód pojazdu i kierunek jazdy. Patrząc na rysunek, z lewej strony mamy tarczę prawą (w rzeczywistym położeniu na osi samochodu), a z prawej strony tarczę lewą. Tarcze pokazane są od strony wewnętrznej. Stosowanie układu użebrowania wewnętrznego z przepływem powietrza od strony wewnętrznej pojazdu, ma na celu nie chłodzenie, tylko odbiór ciepła i jak najszybsze odprowadzenie go od bardzo newralgicznego obszaru, którym jest piasta koła z łożyskiem, wieńcem impulsowym i czujnikiem do monitorowania prędkości obrotowej koła jezdnego. Stosowany jest również przepływ powietrza od strony zewnętrznej tarczy. Podczas ruchu obrotowego koła jezdnego działa siła odśrodkowa, której zwrot skierowany jest na zewnątrz. Pęd powietrza, jako jedna ze składowych oporu ruchu pojazdu jest skierowany zwrotem przeciwnie do kierunku ruchu pojazdu, czyli w tym przypadku, zwrot powietrza jest zgodny ze strzałkami na rysunku. Ukształtowanie kanałów po łuku powoduje, że większa powierzchnia tarczy otrzymuje wlot świeżego powietrza pomiędzy żebra i więcej chłodnego powietrza odbiera ciepło, a siła odśrodkowa wspomaga tę wymianę. Patrząc na rysunek należy wyobrazić sobie, że stoi się przed samochodem plecami do kierunku jazdy.

Odpowiedz

Mario, 19 kwietnia 2021, 21:03 0 0

Dzięki Febi. Ale szczerze przyznam że dziwna prezentacja grafiki... Czyli rozumiem że jak będę zamawiał prawy zacisk to muszę stanąć przodem do pojazdu i wtedy po mojej prawej ręce jest prawy zacisk.... Ok wszystko jasne 🤐🤐. Wydaje mi się że zamiana tarcz miejscami pozwoliła by lepiej zrozumieć, dla mniej wtajemniczonych jak działa tarcza kierunkowa. Co nie zmienia faktu że i tak montuje wasze części :)

Odpowiedz

Anonim, 2 kwietnia 2021, 8:35 2 0

Nie wiem czemu ma służyć ten artykuł, takie tarcze kierunkowe w ofercie niektóre firmy miały już 10 lat temu.

Odpowiedz

Porajdowany, 2 kwietnia 2021, 14:59 3 0

BmwM3 E36 miało tarcze kierunkowe..... 25 lat temu 😁😁

Odpowiedz