Typowe uszkodzenia rozruszników

, 25 marca 2021, 12:38

Poniżej znajdują się najczęstsze awarie rozruszników w pojazdach silnikowych.

Dopóki silniki spalinowe nie ustąpią całkowicie napędom hybrydowym czy elektrycznym, ważną rolę w standardowym układzie będzie pełnił rozrusznik, czyli silnik prądu stałego. Obraca on wał korbowego silnika i nadaje mu odpowiedną prędkość obrotową, przy której silnik może rozpocząć samodzielną pracę. Rozrusznik pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, ale tylko w krótkich okresach podczas uruchamiania silnika.
Rozrusznik składa się m.in. z: stojana, wirnika, automatu rozrusznika, przekładni, bendiksa i obudowy.

Budowa rozrusznika. Schemat AS-PL

Brak reakcji po przekręceniu kluczyka

Winowajcą może być uszkodzona stacyjka lub rozładowany akumulator. Jeśli jednak akumulator jest naładowany, przyczyny możemy szukać w rozruszniku. Warto sprawdzić, czy wszystkie przewody prądowe i sterownicze (zasilanie łącznika elektromagnetycznego/automatu) są czyste i bez śniedzi oraz czy terminale/ końcówki oczkowe zostały dokręcone. Kolejną przyczyną może być uszkodzenie uzwojeń łącznika elektromagnetycznego czy też wytarcie się lub zakleszczenie szczotek co powoduje brak połączenia z komutatorem.

Rozrusznik obraca się, ale nie jest w stanie uruchomić silnika

Przyczyny należy szukać w uszkodzonym bendiksie. Jego zęby prawdopodobnie nie zazębiają się z kołem zamachowym oraz występuje charakterystyczny hałas tzw. zgrzyt. Bendiks jest zbudowany na zasadzie sprzęgła jednokierunkowego, czyli w jedną stronę przepuszcza, a w drugą powinien „zabierać” /napędzać wieniec koła zamachowego – zdarza się uszkodzenie tego sprzęgła, czyli przepuszczanie w obie strony.
Powodem niskich i nieregularnych obrotów mogą być także przerwy w obwodzie elektrycznym wirnika lub stojana. Przy takiej usterce w skrajnej sytuacji wirnik po prostu „nie ruszy”.

Rozrusznik wydziela nadmierny hałas

Objawem może być nadmierne zużycie tulei mechanizmu sprzęgającego lub wypracowanych zębów zębnika na wieńcu koła zamachowego. Gdy rozrusznik obraca kołem zamachowym w nieregularny sposób, awarii prawdopodobnie uległ zespół sprzęgający.

Rozrusznik nie kończy pracy

Możemy mieć tu do czynienia z uszkodzonymi zębnikami. Może wystąpić sytuacja mechanicznego klinowania się zębów i w związku z tym zwłoczne cofnięcie się bendiksa. Dłuższa praca bendiksa z wieńcem koła zamachowego objawia się odbarwieniem tego elementu poprzez tarcie.

Jeśli rozrusznik nadal pracuje po uruchomieniu silnika i „puszczeniu” kluczyka (kluczyk cofa się automatycznie na niższą pozycję), najczęściej winę ponosi stacyjka, rzadziej mamy do czynienia ze zwarciem w instalacji elektrycznej lub kleszczącym się rdzeniem łącznika elektromagnetycznego. W tej sytuacji wystąpi w wyniku tarcia odbarwienie i dojdzie do uszkodzenia bendiksa.

Zdarza się, że powodem dalszej pracy rozrusznika (bendiks jest cofnięty) są „zespawane” styki w łączniku elektromagnetycznym („sklejone” styki, które po rozłączeniu stacyjki pozostają nadal zwarte). Ma to zazwyczaj miejsce, kiedy styki oraz sprężyna w kopułce łącznika elektromagnetycznego są już zużyte – duży prąd płynie w ograniczonym miejscu styku, co powoduje miejscowe stopienie i jakby “zespawanie” dwóch płaszczyzn. Najczęściej po chwili, sprężyna w kopułce służąca do „pewnego” rozłączenia styków, powoduje oderwanie spawu i rozłączenie układu. Jeżeli sprężyna lub drgania (powodowane przez dziury w nawierzchni) nie odpuszczą tego styku, to w krótkim czasie dojdzie do uszkodzenia wirnika i stojana, gdyż praca silnika elektrycznego rozrusznika oraz jego konstrukcja przewidziane są do pracy chwilowej. Taka usterka występuje bardzo rzadko.

Każdy problem z ładowaniem lub rozruchem pojazdu powinien być skonsultowany ze specjalistą w warsztacie mechaniki pojazdowej. Każda z powyższych awarii wymaga diagnostyki i nawet najdrobniejsza usterka nie powinna być lekceważona.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!