Diagnostyka usterek układu elektrycznego może stanowić duże wyzwanie, ale odpowiednie przyrządy, informacje oraz wiedza pozwalają zidentyfikować i usunąć problem. W każdym samochodzie można znaleźć wiele układów sterujących, które w oparciu o otrzymywane informacje zapewniają bezpieczną, ekonomiczną i komfortową jazdę. Dotyczy to również wielu układów uważanych za pracujące bez wsparcia elektroniki.
Opisywany pojazd to popularna Škoda Yeti. Posiadacz zgłosił problemy z prawymi tylnymi drzwiami, których nie można było zamknąć. Nie działał również elektryczny podnośnik szyby. Po przeprowadzeniu wstępnej kontroli wszystkich funkcji drzwi potwierdzono, że nie działa zamek centralny lub podnośnik szyb w prawych, tylnych drzwiach. Gdy usterka została zdiagnozowana, sprawdzono informacje, jak działa centralny układ elektryczny. Każde drzwi posiadają osobny wbudowany sterownik sterujący funkcjami. Sterowniki te połączone są ze sobą od przednich do tylnych drzwi. Z kolei sterowniki połączone są z centralnym sterownikiem układu elektrycznego. Najpierw konieczne było sprawdzenie, czy nie zostały zapamiętane błędy. Zgodnie z podejrzeniami, w pamięci sterownika zapisany został błąd: „tylne, prawe, brak sygnału/komunikacji“. Potwierdziło to, że sterownik nie działała poprawnie. Ale dlaczego?
Czy przyczyną był niesprawny sterownik? Bardzo łatwo wymienić części w oparciu o opis kodu usterki. Niemniej jednak przed zamówieniem nowych części należy dokładnie zweryfikować źródło problemów. Po zdemontowaniu tapicerki tylnych drzwi, uzyskano dostęp do serownika i połączonej z nim wtyczki z 20 konektorami. Przed uznaniem sterownika za niesprawny należało sprawdzić wtyczkę. Konektory 18 i 19 odpowiadają za zasilanie napięciem, a konektor 30 za masę. Sprawdzono je pod obciążeniem –
były w dobrym stanie. Jednakże przeprowadzona na konektorze 10, przy pomocy oscyloskopu kontrola szeregowej magistrali komunikacyjnej (LIN), pomiędzy modułem sterowania drzwi przednich i tylnych, wykazała brak sygnału.
Szeregowa magistrala komunikacyjna (LIN) służy do transmisji szeregowej sygnałów niskiej prędkości w oparciu o jeden przewód. W samochodach wykorzystywana jest do sterowania układów nie będących kluczowymi dla bezpieczeństwa, takich jak szyby, lusterka, zamki, drzwi itd. W naszym przypadku doszło do utraty komunikacji pomiędzy tylnymi drzwiami a przednimi sterownikami. Po zdemontowaniu panelu tapicerki przednich prawych drzwi i sprawdzeniu wiązki okazało się, że przyczyną problemów jest przerwany przewód pomiędzy przednim słupkiem a drzwiami. Wiązki przewodów łączące nadwozie samochodu z drzwiami, lub umieszczone w ruchomym miejscu, poddawane są częstemu ruchowi, wyginaniu i rozciąganiu. Bardzo często skutkiem jest pękanie izolacji, a tym samym odkrywanie miedzianych żył. To z kolei może prowadzić do przerwania obwodu lub spięcia w układzie (Rys. 1).
Po zidentyfikowaniu usterki w grę wchodziła naprawa lub wymiana całej wiązki przewodów. Wybrano oferowany przez febi zestaw naprawczy wiązki przewodów, który obejmuje nową wtyczkę wielogniazdową oraz wystarczającą do pokrycia wszystkich funkcji pojazdu liczbę nowych przewodów w izolacji silikonowej. Izolacja silikonowa jest bardziej odporna na obciążenia termiczne i zachowuje elastyczność w każdej temperaturze. Wraz z upływem czasu elastyczność ta pozwoli zabezpieczyć przewody przed pękaniem.
Zbudowane z taśmy metalowej przewody są bardzo cienkie, a tym samym bardziej elastyczne i umożliwiają niezawodną naprawę oraz ochronę przed korozją (Rys. 2). Każdy z przewodów został przycięty na odpowiednią długość, a końcówki odizolowano. Następnie złączki konektorowe ustawiono w odpowiedniej pozycji, łącząc oryginalną wiązkę z nowym przewodem. Po zaciśnięciu złączki zostały podgrzane opalarką w celu obkurczenia izolacji chroniącej przed przenikaniem wilgoci.
Uwaga: Podczas każdej naprawy należy zwrócić uwagę na to, by w przypadku wiązek wieloprzewodowych złącza konektorowe nie znajdowały się bezpośrednio obok siebie. Należy zapewnić odpowiednie, niewielkie przesunięcie złączy konektorowych względem siebie, dzięki czemu wiązka przewodów nie będzie zbyt gruba w jednym miejscu.
Podczas naprawy przewodów magistrali CAN należy zwrócić uwagę na to, by miały taką samą długość i żaden odcinek nie powinien być dłuższy niż 50 mm bez skręcenia kabli. Po skutecznym połączeniu wszystkich przewodów oraz umieszczeniu we właściwym gnieździe wielobiegunowej wtyczki, przed zamontowaniem w samochodzie, użyto tkaninowej taśmy izolacyjnej (107140) w celu zabezpieczenia i podtrzymania wiązki przewodów (Rys. 3).
Gdy naprawiona wiązka została zamontowana, sprawdzono jakość sygnałów przesyłanych przez szeregową magistralę komunikacyjną (LIN), a następnie skasowano wszelkie błędy i skontrolowano działanie funkcji drzwi (Rys. 4).
Wszystkie elementy tapicerki wnętrza zostały ponownie zamontowane i samochód był gotowy do przekazania właścicielowi. Naprawa była korzystna pod względem kosztów, ponieważ uszkodzeniu uległo tylko część przewodów i nie było konieczności wymiany całej wiązki.
Artykuł przygotowano na podstawie materiałów febi. Marka febi jest częścią bilstein group – firmy skupiającej również kilka innych znanych marek. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
ja26, 3 grudnia 2020, 11:02 0 0
Miałem tą usterkę po 5 latach w swojej yeti. Naprawiłem wiązkę bo nowa była dostępną w skodzie tylko za gruba kwotę.
Odpowiedz
Przemek, 18 maja 2021, 11:13 0 0
Zapraszam na mój film w którym przedstawiłem jak naprawić tą usterkę, pzdr Przemo z kanału "Yetas" ;-) nhttps://youtu.be/8V1lP6U-WpQ
Odpowiedz