Wpływ wadliwych elementów układu kierowniczego i zawieszenia na układ kierowniczy pojazdu, a tym samym bezpieczeństwo pasażerów, jest ogromny. Szczególnie w przypadku nowoczesnych konstrukcji zawieszenia ważne jest, aby działanie wszystkich istotnych komponentów było w 100 procentach właściwe i bezproblemowe. Oprócz głównych części zawieszenia, należy również regularnie sprawdzać i wymieniać komponenty, takie jak części gumowo-metalowe.
W układzie zawieszenia części gumowo-metalowe (rubber-to-metal tj. RTM) pochłaniają niepożądane wibracje i hałas. Działają one jak elastyczne połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami podwozia. Ponadto części te mają wpływ na niwelację wytwarzanego i przenoszonego hałasu, zachowanie układu kierowniczego i stabilność
podczas jazdy. Jest to szczególnie odczuwalne w przypadku nierówności na drodze, podczas hamowania i manewrów omijania. Elementy te o ściśle określonych wymiarach i kształcie mają wpływ na zestrojenie zawieszenia: poprawiają zachowanie układu kierowniczego i stabilność jazdy przy wsparciu górnego mocowania kolumny amortyzatora,
łożyskowania ramy pomocniczej, łożysk wahaczy, łożysk stabilizatora lub łożysk belki tylnej osi. W zależności od marki i modelu pojazdu, w układzie zawieszenia może znajdować się nawet do dwunastu różnych elementów gumowo-metalowych.
Innymi ważnymi częściami – oprócz konwencjonalnych elementów metalowo-gumowych – są tuleje hydraulicznie, mające zastosowanie w łożyskowaniu silnika, skrzyni, czy belki osi i łożyska wahacza. Ze względu na właściwości tłumiące znajdującego się w nich płynu, oprócz gumowego rdzenia, części te osiągają optymalną redukcję drgań w wyższych zakresach częstotliwości. Mimo że elementy gumowo-metalowe nie należą do klasycznych części eksploatacyjnych, ich złożone zadania oznaczają, że podlegają dużym obciążeniom dynamicznym i szkodliwemu wpływowi środowiska, jak wysokie temperatury czy występująca zimą sól drogowa. Czynniki te mogą prowadzić do ich intensywnego zużycia.
Uszkodzone komponenty gumowo-metalowe w zawieszeniu nie tylko pogarszają bezpieczeństwo i komfort, ale mogą również mieć negatywny wpływ na sąsiadujące z nimi
elementy podwozia. W przypadku wykrycia wady uszkodzone części należy niezwłocznie wymienić – najlepiej parami w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.
Montaż i demontaż części gumowo-metalowych
Instalacja i usunięcie tych elementów wymaga odpowiednich narzędzi. Przed demontażem należy zwrócić uwagę na położenie łożyska, aby zidentyfikować pozycje istotne dla instalacji – jest to ważna informacja w późniejszym etapie montażu. Eksperci ZF Aftermarket zalecają wcześniejsze zaznaczenie miejsca instalacji. W niektórych przypadkach znaki pozycjonujące na samych częściach i/lub w pozycji montażowej
umożliwiają precyzyjne dopasowanie nowego łożyska. Zdecydowanie niezalecane jest stosowanie smarowania olejem przy montażu, ponieważ reaguje on z gumą i może doprowadzić do jej uszkodzenia. Jeżeli konieczna jest pomoc przy montażu zaleca się skorzystanie z roztworu mydła. Tuleje wahaczy oraz łożyskowanie kolumny należy dokręcać zalecanym momentem obrotowym dopiero gdy pojazd znajdzie się na
ziemi po opuszczeniu z podnośnika. Pozwala to uniknąć odkształceń w łożysku, co prowadzi do przedwczesnego zużycia nowych części.
Sprawdzanie gumowych osłon
Mechanikom zaleca się również sprawdzenie, czy gumowe osłony na przegubach podwozia nie są zużyte, uszkodzone lub nieszczelne. Jeśli cząsteczki brudu dostaną się do zabezpieczenia przegubu, mogą całkowicie zniszczyć wewnętrzną plastikową obudowę łożyska kulowego i uszkodzić całą część. Oznaczać to będzie, że luz sworznia nie spełni już zakładanych norm i wymagań. Dzieje się tak również wtedy, gdy korozja stanie się widoczna na sprężynowych pierścieniach zaciskowych osłon. W układzie kierowniczym drążki wymagają szczególnej uwagi: oprócz gumowych osłon przegubów należy sprawdzić czy nie są uszkodzone manszety gumowe. ZF Aftermarket zaleca stosowanie specjalistycznych narzędzi wyciskających do demontażu połączeń przegubów.
Aby zagwarantować Klientom większy komfort jazdy, warsztaty powinny rozważyć użycie części zamiennych w jakości oryginalnego wyposażenia. Zapewnia to optymalną interakcję różnych komponentów.
Komentarze