TRW zaleca regularną kontrolę linek hamulcowych

28 maja 2012, 12:23

Firma TRW Automotive Aftermarket ostrzega, że brak regularnych, prostych testów linek w pojazdach może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców.

Z badań przeprowadzonych przez  TRW wynika, że takie części jak linki hamulca ręcznego są wymieniane corocznie w zaledwie 2% (4,2 miliona) pojazdów jeżdżących po europejskich drogach. Tym ważniejsze staje się więc dotarcie do warsztatów z apelem o regularne sprawdzanie linek jako części szybko zużywających się i mających duże znaczenie dla bezpieczeństwa.

„Ignorowanie roli tych elementów, szczególnie w układzie hamulcowym, stwarza zagrożenie dla kierowców” — wyjaśnił kontroler produktów układu uruchamiającego TRW, Stephan Schwarz. „Linki samochodowe to części techniczne, produkowane specjalnie do poszczególnych modeli samochodów, z uwzględnieniem potrzeb danego układu hamulcowego. Uszkodzenia linek zaczynają się z reguły od drobnych pęknięć, które mogą uszkodzić otulinę i dopuścić do przenikania brudu oraz wody, co z kolei prowadzi do korozji. Regularne kontrole są niezbędne z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz ważne z handlowego punktu widzenia, ponieważ po drogach jeździ wiele samochodów z uszkodzonymi lub rozciągniętymi linkami”.

Kryzys gospodarczy skłonił wielu kierowców do odwlekania serwisu pojazdów, co często odbija się negatywnie na bezpieczeństwie jazdy. W samochodach serwisowanych nieregularnie linki mogą ulec zanieczyszczeniu, przez co rdzewieją i stają się mniej elastyczne, a w najgorszym przypadku mogą pęknąć. Linki mogą się także obluzować, dlatego sprawdzanie odpowiedniego naciągnięcia jest nie mniej istotne niż sprawdzanie stanu samej części.

Najczęściej występująca awaria linki polega na tym, że nie można całkowicie zwolnić hamulca ręcznego. Może to prowadzić do przegrzania hamulców, pisków i ogólnego wysokiego poziomu zużycia części. W najgorszym przypadku może dojść do unieruchomienia samochodu. Linka może niekiedy całkowicie skorodować lub nawet pęknąć. Jeżeli korozja uniemożliwi ruch w układzie hamulcowym, linka może pozostawać w pozycji zaciągniętej lub zwolnionej. W przypadku, gdy samochód pozostawiono na jałowym biegu, a linka pęknie, pojazd może stoczyć się ze wzniesienia i spowodować wypadek.

TRW, oprócz standardowych linek sprzęgła, oferuje także linki z samoregulatorem. Standardowe linki wymagają co pewien czas regulacji w związku ze zużyciem sprzęgła, linki z samoregulatorem natomiast regulują się automatycznie i są bezobsługowe. Towarzyszy temu wiele innych zalet: linki te są fabrycznie ściśnięte, dzięki czemu może je założyć jedna osoba; są osłonięte trapezoidalną otuliną, która zapewnia dobrą elastyczność; a wewnętrzna rurka plastikowa zwiększa gładkość i chroni linkę przed ocieraniem o metalową otulinę.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!