Zadanie hamulca ręcznego jest jasno zdefiniowane: musi niezawodnie zabezpieczać pojazd przed niezamierzonym toczeniem się zaparkowanego pojazdu oraz wspomagać ruszanie na wzniesieniu.
Do bezpiecznego działania hamulca ręcznego wymagane jest jego pełne zwolnienie w każdej sytuacji. Może mieć to krytyczne znaczenie w momencie, gdy kierowca zwolnił dźwignię hamulca ręcznego, ale nie jest w stanie zauważyć, czy hamulec postojowy w pełni odblokował koła tylnej osi. Prowadzi to do przegrzewania szczęk hamulcowych tylnej osi. Skutkiem jest nie tylko nieprzyjemny zapach, ale nawet usterka całego układu hamulcowego w sytuacji, gdy wysoka temperatura przekroczy punkt wrzenia płynu hamulcowego. Dzieje się tak często w przypadku zablokowania samoregulatorów hamulca ręcznego.
Zużycie materiału lub zmęczenie materiałowe samoregulatorów hamulca postojowego mogą prowadzić do sytuacji, w której szczęki hamulcowe nie stykają się w pełni z powierzchnią roboczą bębna hamulcowego. Ze względu na brak wystarczającego docisku, pojazd może się stoczyć, mimo pełnego zaciągnięcia dźwigni hamulca postojowego. W przeciwieństwie do elektrycznych hamulców postojowych lub układów wyposażonych w hydrauliczne siłowniki hamulca postojowego, samoregulatory hamulca ręcznego w sposób czysto mechaniczny przenoszą siłę z dźwigni hamulca ręcznego na szczęki hamulcowe. Spełniają one przy tym dwie funkcje: blokują dźwignię, tym samym zabezpieczając przed obrotem koła, oraz działają jak regulator pozwalający skompensować zużycie materiału ciernego okładzin.
Dlatego producenci samochodów zalecają wymianę samoregulatorów hamulca postojowego zawsze wraz z wymianą szczęk hamulcowych. Od teraz Textar posiada w ofercie 16 różnych samoregulatorów hamulca ręcznego do najbardziej popularnych modeli samochodów.
Samoregulatory szczęk hamulcowych są elementem hamulców bębnowych. Jednak, jeżeli hamulec ręczny ma konstrukcję wewnętrznego bębna hamulcowego, problemy mogą pojawić się również na tylnej osi samochodów wyposażonych na wszystkich kołach w tarcze hamulcowe. Przy takiej konstrukcji układu hamulcowego usterka samoregulatorów szczęk hamulcowych jest zjawiskiem powszechnym, ponieważ okładziny hamulca postojowego zużywają się powoli, a stan układu hamulca ręcznego można określić dopiero po zdemontowaniu tarczy hamulcowej. Na przykład BMW zaleca wymianę samoregulatorów hamulca ręcznego co cztery lata.
Nie ma lepszego sposobu zapewnienia pełnej skuteczności hamulca ręcznego, ponieważ podczas wymiany szczęk hamulcowych można łatwo skontrolować i w razie konieczności wymienić samoregulatory hamulca ręcznego – mówi Dalibor Stojnic, Global Category Manager z firmy TMD Friction.
Kluczową kwestią dla zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa jest to, by we wszystkich warsztatach zawsze stosowano części zamienne jakości premium – dodaje.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
roberto, 6 marca 2020, 0:06 2 0
BMW zaleca wymianę samoregulatorów hamulca ręcznego co cztery lata. ??? A w której bmw jest samo regulator w tarczo bębnie > To są zwykłe regulatory
Odpowiedz