Usterki łańcucha rozrządu w BMW

, 31 stycznia 2020, 12:58

Układ łańcucha rozrządu, łączącego wałek rozrządu z wałem korbowym i napędzający inne podzespoły silnika, od wielu lat jest z powodzeniem stosowany przez wielu producentów samochodów, a w szczególności przez BMW. Jednakże kilka typów silników jest znanych z powszechnie występujących usterek. Jednym z nich jest silnik BMW noszący oznaczenie N47.

W artykule tym opisany został przykład silnika zamontowanego w BMW E61 520d. Silnik pokonał 180 000 km i nagle przestał pracować. Jako przyczynę podejrzewano usterkę łańcucha rozrządu.

Łańcuch rozrządu zlokalizowany jest w tylnej części silnika, od strony skrzyni biegów. W celu uzyskania dostępu do łańcucha rozrządu i weryfikacji jego stanu konieczne jest wyjęcie silnika z samochodu. Po wyjęciu silnika zdemontowana została pokrywa zaworów w celu stwierdzenia ewentualnych uszkodzeń. Łańcuch rozrządu nie był widoczny. Po sprawdzeniu okazało się, że znajduje się w dolnej części obudowy rozrządu. Ponadto pięć dźwigienek zaworowych było pękniętych. Podpora wałka rozrządu posiadała duże pęknięcie, co wskazywało na znaczącą siłę skrętną, która została zaabsorbowana przez elementy układu rozrządu. (Zdjęcie poniżej)

Po zablokowaniu wału korbowego zdemontowane zostały sprzęgło, koło zamachowe i miska olejowa. Demontaż obudowy łańcucha rozrządu pozwolił stwierdzić kolejne uszkodzenia. Jedno z ogniw górnego łańcucha rozrządu było pęknięte, zęby koła zębatego wysokociśnieniowej pompy paliwa były wyłamane, a prowadnica łańcucha również była pęknięta. (Zdj. 2)

Zdj. 2

Jest to typowy przykład uszkodzenia łańcucha w silniku N47. Konieczna okazała się gruntowna kontrola silnika pod kątem ewentualnych innych uszkodzeń. Okazało się, że
dolotowy wałek rozrządu nie obraca się swobodnie, był skręcony i nie był właściwie ułożony w łożyskach. Konieczna była jego wymiana. Mając na uwadze ustalone
już uszkodzenia, należało koniecznie sprawdzić, czy nie doszło do kolizji tłoków z zaworami dolotowymi i wylotowymi. W tym celu zdemontowano głowicę silnika i sprawdzono zawory. Nie stwierdzono żadnych niepokojących oznak, co potwierdziło, że nie doszło do kontaktu zaworów z tłokami. Po gruntownej weryfikacji stanu silnika wszystkie uszkodzone elementy zostały zakwalifikowane do wymiany.

Wymieniając łańcuch rozrządu kluczowe znaczenie ma zastosowanie bez wyjątku wszystkich nowych elementów układu rozrządu. Zaniedbanie tego może mieć bardzo negatywne skutki na pracę silnika. Przeznaczony do tego silnika zestaw łańcucha rozrządu febi nr 102040 zawiera wszystkie elementy niezbędne do przeprowadzenia naprawy. Zestaw obejmuje łańcuch górny i dolny, prowadnice łańcucha, napinacze oraz koła zębate wtryskowej pompy paliwa, wałków rozrządu oraz dyszę oleju do dolnego łańcucha. Zestaw ten odpowiada najnowszym rozwiązaniom technicznym koniecznym do zabezpieczenia łańcucha przed ponownym pęknięciem. Zawiera poprawioną wersję prowadnic łańcucha oraz doskonałej jakości łańcuch z powłoką TRITAN®. Powłoka ta redukuje tarcie, a tym samym zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo. Głowica silnika została przygotowana do zmontowania z wykorzystaniem nowej podpory wałka rozrządu, nowego wałka rozrządu oraz nowych dźwigienek zaworowych (febi nr 30132).

Uwaga: nie wolno przekraczać momentu dokręcania śrub mocujących, który maksymalnie powinien wynosić 20 Nm. Przed montażem należy przesmarować łożyska wałka rozrządu.

Głowica została następnie zmontowana i przykręcona do bloku silnika z wykorzystaniem nowych śrub (febi 39805). Następnie skontrolowano fazy rozrządu wałków rozrządu i wału korbowego. Ma to kluczowe znaczenie dla poprawnej pracy silnika. Koła zębate wałków rozrządu posiadają oznaczenia faz rozrządu, które znajdują się naprzeciwko siebie, równolegle do głowicy silnika. (Zdjęcie poniżej) Pozycja wału korbowego jest ustalona przy pomocy trzpienia w ściągniętym kole zamachowym. Zalecamy tymczasowy demontaż w celu sprawdzenia poprawnego zablokowania.

Najpierw zamontowano dolny łańcuch z nowym kołem zębatym pompy paliwa, a następnie przy pomocy przeznaczonych do tego śrub przykręcono szyny prowadzące. Zamontowano napinacz hydrauliczny, a wcześniej upewniono się, że wszystkie powierzchnie styku z blokiem silnika zostały oczyszczone. Zamontowano dolny łańcuch oraz koło zębate pompy oleju zwracając uwagę na kierunek montażu. Na koło zębate pompy wtryskowej oraz koło zębate dolotowego wałka rozrządu założono górny łańcuch rozrządu. Teraz można założyć prowadnicę górnego łańcucha rozrządu. Na gwinty należy nałożyć preparat zabezpieczający, który pozwoli uniknąć odkręcenia się śrub w trakcie pracy silnika. Po zamontowaniu wszystkich łańcuchów z napinacza hydraulicznego usunięto kołek blokujący, co pozwoliło dosunąć łańcuch we właściwą pozycję. Przy łańcuchach znajdujących się we właściwej pozycji oraz zablokowanym kole zamachowym, sprawdzono ustawienie
oznaczeń ACC na głowicy silnika. Ze względu na to, że wszystko było w porządku, koło zębate wałka rozrządu zostało dokręcone trzema śrubami mocującymi. Jeżeli ustawienie nie jest poprawne, można je skorygować obracając przy pomocy klucza 32 mm wylotowy wałek rozrządu.

Zdj. 4

Po zakończeniu montażu zestawu łańcucha rozrządu febi nr 102040 kilkakrotnie ręcznie obrócono wał korbowy w celu upewnienia się, że silnik pracuje bez oporów. (Zdj. 4)
Założona została obudowa rozrządu z nową uszczelką i uszczelniaczem wału korbowego. Po złożeniu wszystkich elementów rozrządu, przed włożeniem jednostki do komory silnika, zostały zamontowane wszystkie pozostałe podzespoły. Po zmontowaniu silnika wymieniono filtr oleju, a następnie zalano olej silnikowy o odpowiedniej specyfikacji. Regularna wymiana oleju i jego filtra ma kluczowe znaczenie dla wysokiej trwałości wszystkich elementów silnika, w szczególności łańcucha rozrządu, który wymaga stałego smarowania.

Po zamontowaniu jednostki napędowej i napełnieniu układu chłodzenia świeżym płynem chłodzącym, silnik został uruchomiony, a następnie sprawdzony pod kątem poprawnego działania oraz ewentualnych wycieków. Następnie przeprowadzono test drogowy, który potwierdził, że samochód jest gotowy do pokonywania kolejnych kilometrów i przynoszenia radości z jazdy.

Cały asortyment łańcuchów rozrządu dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Marka febi należy do bilstein group – organizacji skupiającej kilka innych marek. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com, www.febi.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

jacput2801, 6 lutego 2020, 11:10 1 0

A co było przyczną połamania dzwigienek zaworowych ?

Odpowiedz

michał, 7 lutego 2020, 22:32 3 0

Brak kontaktu zaworów z tłokami. :)

Odpowiedz

Grześ, 11 lutego 2020, 18:41 2 0

Jak już ściągali głowice to najpierw zakłada się obudowę rozrządu, a dopiero później głowicę.

Odpowiedz

MojNick, 23 lutego 2020, 21:24 0 0

Co ty powiesz? Porównaj inne silniki albo zobacz zdjecia z artykułu - głowica jest, a obudowa rozrządu ściągnięta.

Odpowiedz

Grześ, 9 marca 2020, 17:57 0 0

No właśnie.. Bo przed montażem głowicy powinno się złożyć dolny rozrząd założyć pokrywę rozrządu, a dopiero później wrzucić głowicę.
Skoro jest to artykuł szkoleniowy powinno się robić według instrukcji montażu BMW.

Odpowiedz

Rysastefan, 23 lutego 2020, 13:03 0 0

Dzwigienki połamane a zawory nie miały kontaktu z tłokami. Co Wy za bzdury piszecie.

Odpowiedz