Firma Gates wykryła przyczynę typowego błędu montażowego występującego w silnikach diesla typu common rail z grupy VAG o pojemności 1.4, 1.6, 2.0 produkowanych od 2012 r.
Gdy dział reklamacji Gates poinformował, że mechanicy w kilku różnych warsztatach napotykają ten sam problem, zespół szkoleń i wsparcia technicznego Gates rozpoczął dochodzenie. Nastawnik na tym samym napinaczu (część nr T43245) (rys. 1) pękł i złamał się podczas montażu.
T43245 to napinacz automatyczny zaprojektowany przez Gates we współpracy z VAG, dla szerokiej gamy modeli wyposażonych w silniki 1.4, 1.6 i 2.0 common rail TDi. Zarówno napinacz Gates, jak i dedykowany pasek rozrządu Gates (numer części 5678XS) są instalowane jako części OE w układzie napędu paska synchronicznego (SBDS) w popularnych modelach, takich jak VW Tiguan, Audi A5 i Skoda Octavia.
Procedura montażu
T43245 jest mimośrodowym napinaczem automatycznym, ponieważ okrągły otwór „montażowy” znajduje się w położeniu niecentrycznym, a nie na środku napinacza (rys. 2). Podczas montażu napinacz jest regulowany za pomocą klucza imbusowego, który pasuje do otworu sześciokątnego („hex”).
Na początku procedury montażowej otwór montażowy umieszcza się na dwustronnej śrubie ustalającej na bloku silnika. Nakrętka blokująca utrzymuje napinacz we właściwej pozycji. Podczas regulacji wskaźnika nakrętka blokująca (rys. 3) nie może być zbyt mocno dokręcona. Ważne jest, aby była ona tylko „dokręcona ręcznie” zgodnie z procedurą montażu.
Po włożeniu klucza imbusowego do otworu sześciokątnego obraca się go w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. To przesuwa wskaźnik w kierunku odpowiedniej pozycji, która znajduje się na środku okienka. Mechanicy, którzy napotkali problem twierdzą, że pęknięcie regulatora następuje wkrótce po przekręceniu klucza imbusowego i zgłaszają uszkodzenie napinacza.
Śledztwo i przyczyna
Gates zawsze stosuje metody diagnostyki, aby odróżnić objawy od pierwotnej przyczyny.
W tym przypadku zidentyfikowano zarówno źródło problemu, jak i bardzo proste rozwiązanie.
W każdym przypadku nakrętka blokująca była zbyt mocno dokręcona. W wyniku tego obracała się wraz z regulatorem przy obrocie klucza imbusowego. W rezultacie zaciskała się ona na regulatorze, opór stawał się zbyt duży, a regulator pękał.
Rozwiązanie
Nakręć i dokręć nakrętkę ręcznie zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przytrzymaj nakrętkę w miejscu za pomocą odpowiedniego narzędzia, aby zapobiec jej dalszemu obracaniu (rys. 4). Na koniec obróć regulator kluczem imbusowym, aby ustawić prawidłowe napięcie. Prawidłowe napięcie będzie ustawione, gdy wskaźnik znajduje się na środku okienka (także rys. 4).
Podsumowanie
Kiedy wydaje się, że część od dostawcy OE zawodzi podczas montażu, często przyjmuje się, że przyczyną jest wada produkcyjna. Jednak intensywne testy i obszerna seria kontroli jakości podczas procesu produkcyjnego sprawiają, że wadliwe części w rzeczywistości zdarzają się bardzo rzadko. Błędy montażowe, jak wykazano tutaj, są często bardziej prawdopodobną przyczyną. W przypadku napinacza T43245 rozwiązaniem może być prosty zabieg.
Komentarze