Szybkoobrotowe silniki montowane w samochodach osobowych i dostawczych często wyposażone są w metalowy łańcuch rozrządu, który pracuje wewnątrz silnika i jest smarowany olejem. Łączy ze sobą wał korbowy z wałkiem rozrządu, co pozwala sterować otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych.
Wraz z upływem czasu i eksploatacji, łańcuch ulega stopniowemu wydłużeniu. To z kolei może prowadzić do problemów z synchronizacją wału korbowego z wałkiem rozrządu, co uniemożliwia precyzyjne sterowanie fazami otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wylotowych. Skutkiem jest spadek osiągów silnika, zwiększona emisja, a w skrajnym przypadku uszkodzenie silnika. Do rozciągnięcia napędu łańcuchowego może dojść w wielu elementach układu.
- Łańcuch – zużywają się głównie sworznie i tulejki
- Koła zębate – powierzchnia współpracująca z łańcuchem rozrządu, zużycie zębów koła
- Napinacz – z biegiem czasu spada siła napinająca, co uniemożliwia kontrolę właściwego naprężenia łańcucha
- Szyny napinające i prowadzące łańcucha – zużywają się podobnie jak i inne elementy, na powierzchni roboczej pojawiają się rowki
Wraz z rozwojem konstrukcji silników spalinowych spada ich waga, pojemność, a jednocześnie rośnie moc. Szczególnie w wysilonych silnikach wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, współpracujące i połączone ze sobą ruchome elementy poddawane są wysokim obciążeniom. Ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin oraz stosowanie rozwiązań pozwalających je spełnić, takich jak układy start-stop, czy napędy hybrydowe, zachodzi również konieczność ograniczenia do minimum zużycia łańcucha rozrządu.
Ciągłe obciążenia obrotowe łańcucha i kół zębatych, połączone z siłami dynamicznymi wewnątrz silnika spalinowego przyczyniają się do zużycia. Również zjawisko starzenia się oleju i pogarszania jego właściwości smarnych odgrywa tu znaczącą rolę. Na zużycie napędu łańcuchowego może mieć wpływ wiele czynników, takich jak chociażby stale powtarzający się ruch obrotowy ogniw lub tulejek względem nieruchomych sworzni, obecność nadmiernej ilości sadzy i kwasów w oleju, a także ciągła praca połączonych ze sobą elementów układu.
Ze względu na to, że łańcuch rozrządu ulega zużyciu, a pomiędzy powierzchniami, które są w bezpośrednim kontakcie, powstaje luz, dochodzi do rozciągania łańcucha oraz zmiany sposobu wchodzenia łańcucha na koła zębate. Zjawisko to zachodzi na rolkach łańcucha rolkowego oraz sworzniach i ogniwach. Może ono doprowadzić do osłabienia układu skutkującego uszkodzeniem napędu łańcuchowego.
Zestawy łańcucha rozrządu febi odpowiadają najnowszym rozwiązaniom technicznym. Stosowane są ulepszone elementy, które obejmują wzmocnione prowadnice łańcucha posiadające zoptymalizowaną powierzchnię roboczą oraz łańcuchy z powłoką TRITAN®. Powłoka ta redukuje tarcie, a tym samym zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo. Dostarczane w zestawach koła zębate zostały skonstruowane pod kątem obniżenia obciążenia łańcucha i napinaczy. Charakteryzują się poprawioną charakterystyką tłumienia. Cały zestaw naprawczy łańcucha rozrządu febi zapewnia poprawione parametry pracy w zakresie tarcia i wytrzymałości. Pozwala na bezpieczną eksploatację, pozytywnie wpływając na obniżenie hałasu, wibracji oraz uciążliwości pracy (NVH).
Cały asortyment łańcuchów rozrządu dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Marka febi należy do bilstein group – organizacji skupiającej kilka innych marek. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com, www.febi.com
Komentarze