Awaria rozrządu łańcuchowego – przyczyny i diagnostyka

, 9 sierpnia 2018, 11:02

Układ rozrządu napędzany łańcuchem to sprawdzone rozwiązanie technologiczne, które wykorzystuje wielu producentów samochodów. W ostatnich latach z uwagi na skomplikowanie budowy silników oraz zaniedbania po stronie kierowców lub mechaników dokonujących wymiany rozrządów, odnotowujemy coraz więcej przypadków nadmiernego wyciągania się lub nawet zerwania łańcucha rozrządu.

Z technicznego punktu widzenia awarie tego układu mogą mieć kilka zasadniczych przyczyn. Warto wiedzieć, jak prawidłowo je zdiagnozować. Za prawidłową pracę łańcucha rozrządu wraz z kołami zębatymi, odpowiadają napinacze hydrauliczne, które regulują napięcie łańcucha w zależności od obciążenia silnika. Warsztatom nie są obce wymiany łańcuchów zarówno w stosunkowo nowych jednostkach, jak też w autach starszej daty. Jak rozpoznać objawy choroby i o czym pamiętać podczas montażu nowego zestawu rozrządu?

Objawy awarii rozpoznamy przede wszystkim po zbyt głośnej pracy rozrządu na nierozgrzanym silniku. Dźwięk, jaki towarzyszy pracy silnika, w tym przypadku przypomina terkotanie lub stukanie, którego przyczyną jest zazwyczaj nieprawidłowo działający napinacz, który nie jest w stanie odpowiednio regulować napięcia łańcucha. Zjawisko to może powodować uderzanie łańcucha o obudowę, która go osłania lub jego prowadnicę. Częstotliwość terkotania będzie wzrastać wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, dlatego warto przekonać się o tym poprzez kilkukrotne dodanie gazu. Po rozgrzaniu jednostki do temperatury roboczej, dźwięk może ulec nieznacznemu wyciszeniu.

Poza tym, wyciągnięcie się łańcucha może spowodować delikatnie przesunięcie faz rozrządu, co objawia się nierówną pracą silnika, słabą reakcją na dodawanie gazu oraz wyższym niż normalnie zużyciem paliwa. W niektórych samochodach na desce rozdzielczej aktywuje się kontrolka „check engine”. W takiej sytuacji, po podłączeniu komputera diagnostycznego i sprawdzeniu dostępnych sterowników otrzymamy błąd czujnika wałka rozrządu lub/i położenia wału korbowego. Nie jest to jednak reguła.

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii łańcucha? Mogą być to błędy montażowe po stronie mechanika, który np. nieprawidłowo określił wzajemne położenie znaków nastawczych. Jest jednak wiele innych przyczyn, niezwiązanych z czynnikiem ludzkim.

– Awaria łańcucha może być spowodowana niskim ciśnieniem oleju, który zasila napinacz. Przyczyną takiej usterki jest najczęściej nieprawidłowo działająca pompa oleju, która nie podaje oleju pod odpowiednim ciśnieniem. W przypadku braku ciśnienia możemy mówić także o utrudnionym przepływie oleju z miski np. z powodu zwężenia średnicy rurki olejowej, która może ulec zatkaniu. Dlatego też zalecamy, aby każdorazowo wymienić ten element. Inna przyczyna awarii rozrządu łańcuchowego dotyczy zastosowania oleju silnikowego niskiej jakości, który nie zapewnia odpowiedniej pracy napinaczy. Kolejna przyczyna to po prostu zbyt niski stan oleju, za co zazwyczaj odpowiadają sami kierowcy, którzy nie kontrolują regularnie jego stanu. – wyjaśnia Tomasz Ochman z firmy SKF, produkującej zestawy rozrządu.

Warto zwrócić uwagę na to, że awaria rozrządu łańcuchowego zazwyczaj wynika z zaniedbań, niezwiązanych bezpośrednio z tym układem. Łańcuch wydłuża się w wyniku zużycia jego sworzni, na co wpływa zbyt niskie ciśnienie oleju, jego stan poniżej minimum lub olej niskiej jakości. Wyciągnięty łańcuch uderza z kolei o obudowę lub prowadnicę, doprowadzając do ich zniszczenia. W tym przypadku minimalne zaniedbanie lub usterka jednego elementu, natychmiast wpływa na pracę drugiego.

Z uwagi na powiązanie wielu współpracujących elementów, podczas wymiany rozrządu, powinniśmy wymienić wszystkie, nawet najdrobniejsze części, wchodzące w skład tego układu, niezależnie od liczby kilometrów przejechanych od ostatniej wymiany rozrządu.

– Decydując się na zakup nowych części, najbezpieczniej wybrać zestaw rozrządu od jednego producenta. Dzięki temu mamy pewność, że wszystkie elementy będą do siebie pasować i odznaczają się taką samą wysoką jakością wykonania. Przykładem tego są produkty SKF, które można kupić jako gotowe zestawy, przygotowane do montażu – podsumowuje Tomasz Ochman.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Promil, 16 sierpnia 2018, 12:23 0 0

BMW e46 2.0 benzyna. Od duszego czasu blad w sterowniku czujnikow walka, brak kontrolki check engine, w ostatnim czasie pojawila sie przerywana praca silnika, postanowilem wymienic lancuch, byl wyciagniety. Po wymianie samochod zyskal nowe zycie

Odpowiedz

Anonim, 17 sierpnia 2018, 1:06 1 0

czyli producenci nie popełniają błędów?
to pytanie retoryczne. każdy niech sobie sam odpowie

Odpowiedz

setaszi, 17 sierpnia 2018, 14:36 1 0

w mercedesie beczce kazali sprawdzić łańcuch po 300tyś km nie wymieniać i tam jakoś się dało , czym nowsze to gorsze, łańcuchu z plasteliny małe miski olejowe mało oleju. Warsztaty maja co robić , nie ma co narzekać tylko dziękować producentom za takie pomysły

Odpowiedz

Rafaelo81, 22 sierpnia 2018, 6:49 0 0

A co jeśli producent puści na rynek produkt już nie sprawny, miałem kilka przypadków gdzie po zamontowaniu nowego zestawu rozrządu auto chodziło jeszcze gorzej niż przed wymianą, po ponownym demontażu okazuje się że, albo pompa wody nie sprawna (w zestawie rozrządu z paskiem) bądź łańcuch nie miał wskazanych zozmiarów

Odpowiedz

Aleksander, 12 września 2018, 11:26 1 -1

Dlatego właśnie montuje się zestawy najlepszych producentów, takich jak SKF czy Valeo. Nie zdarzyło mi się jeszcze, żeby mieć problem ze sprzętem tych firm. Bo one dostarczają także części na OEM. Z innymi bywało różnie.

Odpowiedz