Obecnie najczęściej w pierwszej kolejności, za przyczynę większości problemów z silnikiem uważa się usterki układu elektrycznego, a rzadziej niesprawne części mechaniczne – w szczególności, gdy na tablicy rozdzielczej zapala się kontrolka usterki silnika.
Podany przykład dotyczy modelu Seat Ibiza z trzycylindrowym, dwunastozaworowym silnikiem.
Przeprowadzono diagnostykę komputerową – odczytane zostały następujące kody usterek:
- (P0106) – Ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym – niewłaściwy sygnał,
- (P0301) – Cylinder 1 wykryto wypadanie zapłonu,
- (P0303) – Cylinder 3 wykryto wypadanie zapłonu,
- (P0300) – wykryto wypadanie zapłonu.
Najbardziej prawdopodobną przyczyną były zakłócenia w pracy układu zapłonowego lub przedostawanie się fałszywego powietrza. I rzeczywiście, szybka kontrola przewodów podciśnienia wykazała pęknięcie przewodu wspomagania układu hamulcowego. Po jego wymianie kody usterek zniknęły.
Jednakże w dalszym ciągu, w czasie jazdy próbnej silnik nie osiągał pełnej mocy silnika, podczas zatrzymywania pojazdu na skrzyżowaniach często gasnął. Konieczne stało się zatem dalsze poszukiwanie przyczyn usterki.
Pomiar czasów rzeczywistych
Dalsze poszukiwanie przyczyn pozwoliło wykluczyć sugerowane przez kody usterek wypadanie zapłonu.
Przy pomocy testera diagnostycznego i w oparciu o pomiar czasów rzeczywistych czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym, przy prędkości obrotowej biegu jałowego i rozgrzanym silniku, zmierzono wartość ciśnienia: 360 mbar. Przy otwarciu przepustnicy i zwiększaniu obrotów, zgodnie z oczekiwaniami, podciśnienie spadło.
Jednakże przy powrocie do prędkości obrotowej biegu jałowego, silnik miał tendencję do gaśnięcia. Dlatego sterownik silnika otwierał przepustnicę, tak by przed osiągnięciem tych obrotów na krótki czas zwiększyć dawkę wtrysku paliwa.
Przyczyną jest sterownik silnika czy problem mechaniczny, w przypadku którego kody usterek błędnie wskazują na sterowanie silnika?
Kontrola statycznego ustawienia punktu zapłonu
Następnym punktem na liście kontrolnej było statyczne ustawienie punktu zapłonu, które w tym silniku można sprawdzić względnie bezproblemowo.
Zdemontowano obudowę filtra powietrza, następnie wykręcono świecę zapłonową pierwszego cylindra oraz odkręcono obydwie pokrywy wałków rozrządu, które znajdują się na końcu głowicy silnika i są przykręcone śrubami 10 mm.
Ręcznie obrócono wał korbowy, aż tłok nr 1 znalazł się w swoim górnym martwym punkcie (GMP). Ze względu na to, że nie ma żadnych oznaczeń, posłużono się odpowiednim przyrządem montowanym w otworze świecy zapłonowej. Dzięki temu zyskano pewność, że tłok znajduje się w swoim najwyższym położeniu.
Przy właściwie ustawionym czasie zapłonu, umieszczone naprzeciw siebie wycięcia na wałkach rozrządu, muszą pokrywać się z oznaczeniem na głowicy silnika. Jeżeli ustawienie nie pokrywa się, skutkuje to niedokładnym punktem zapłonu, a wałki rozrządu nie znajdują się we właściwej pozycji.
Po bliższej kontroli okazało się, że doszło do przeskoczenia łańcucha rozrządu. Położenie wydechowego wałka rozrządu (Rys. 1) w poziomym otworze wyraźnie nie pokrywało się z położeniem dolotowego wałka rozrządu (Rys. 2).
Spadek mocy oraz gaśnięcie silnika były spowodowane niezsynchronizowaną pracą wałków rozrządu. Skutkowało to zmianą, względem założonej, faz otwarcia zaworów.
Uwaga: Jeżeli widać ślady uderzenia zaworu w tłok, uszkodzone elementy należy wymienić zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Kontrola:
W silniku tym należy koniecznie zastosować odpowiednie blokady rozrządu, co pozwala zapewnić właściwe ustawienie punktu zapłonu oraz wzajemne ustawienie wału korbowego i wałków rozrządu. Koła zębate wałka rozrządu oraz koło pasowe wału korbowego, nie posiadają żadnych znaków pozwalających na ustawienie rozrządu.
Zlany został olej silnikowy, następnie zgodnie z instrukcją producenta pojazdu, zdemontowano wszystkie paski napędowe, koła pasowe, poduszki zawieszenia silnika, przewody, wiązkę przewodów, pokrywę łańcucha rozrządu, miskę olejową oraz łańcuch pompy oleju. Umożliwiło to dostęp do łańcucha rozrządu.
Zamontowany został przyrząd ustalający wał korbowy. Ze względu na to, iż wałki rozrządu były źle ustawione, nie można było użyć przyrządu do ich blokowania. Gdyby łańcuch rozrządu nie przeskoczył, byłoby to możliwe.
Po demontażu łańcucha rozrządu, oględziny wykazały zużycie samego łańcucha, kół zębatych oraz prowadnic. Spowodowało to przeskoczenie łańcucha rozrządu, co skutkowało przestawieniem wylotowego wałka rozrządu o dwa zęby, a tym samym doprowadziło do nierównomiernej pracy silnika. Konieczny stał się montaż nowego zestawu łańcucha rozrządu (Rys. 3).
Nowy zestaw łańcucha rozrządu febi
Od momentu wprowadzenia silnika do sprzedaży, na rynku pojawił się poprawiony zestaw łańcucha rozrządu, który pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia takich przypadków. Okazało się bowiem, że problem ten często występuje w tym silniku montowanym w wielu modelach Volkswagena, Seata i Škody.
Nowy zestaw łańcucha rozrządu (febi nr 30607) zawiera koła zębate wałków rozrządu oraz wału korbowego, nowe śruby, nowy łańcuch rozrządu, nową śrubę koła pasowego wału korbowego, poprawiony napinacz hydrauliczny oraz dłuższe, zmodyfikowane prowadnice, zapobiegające przeskakiwaniu łańcucha (Rys. 4).
Naprawa:
Przed wymianą elementów, należy starannie oczyścić powierzchnię przylegania miski olejowej, pokrywę rozrządu oraz silnik. Następnie, zgodnie z instrukcją producenta pojazdu, zamontować nowy zestaw rozrządu, później łańcuch pompy oleju, koło zębate i napinacz oraz dokręcić śrubę koła zębatego. Na koniec należy zamontować pokrywę łańcucha pompy oleju.
Wymienić uszczelniacz koła pasowego wału korbowego (febi nr 32471), a przed zamontowaniem na silniku, na powierzchnię przylegania pokrywy rozrządu i miski olejowej, nałożyć uszczelkę plastyczną. Zamontować koło pasowe wału korbowego i dokręcić nową śrubę.
Zamontować alternator, koło pasowe pompy wody, prowadnicę paska klinowego, napinacz paska klinowego, pasek klinowy oraz poduszki zawieszenia silnika i zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia.
Przy każdej naprawie silnika zaleca się wymianę oleju silnikowego oraz jego filtra. Ponadto, warto wypełnić obudowę filtra świeżym olejem, dzięki czemu podczas pierwszego uruchomienia silnika zapewnione będzie odpowiednie ciśnienie smarowania.
Zamontować obudowę filtra powietrza oraz wszystkie inne części zdemontowane w trakcie naprawy.
Jeżeli po uruchomieniu silnik równo pracuje, na podnośniku należy sprawdzić pojazd pozostawiony z pracującym silnikiem przy prędkości obrotowej biegu jałowego. W szczególności należy zwrócić uwagę na ewentualne wycieki oleju. Następnie unieruchomić silnik i sprawdzić stan oleju, który w razie potrzeby należy uzupełnić. Ponadto, należy sprawdzić i skasować ewentualne stare kody usterek. Na końcu powinna zostać przeprowadzona jazda próbna.
Dzięki nowemu zestawowi rozrządu febi nasza Ibiza znowu dysponuje pełną mocą.
Cały asortyment łańcuchów rozrządu dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.
Marka febi należy do bilstein group, organizacji skupiającej również inne marki: www.bilsteingroup.com, www.febi.com.
Komentarze