Problem pojawia się podczas próby regeneracji filtra cząstek stałych w Audi A4 (8EC) 2.0 TDI 125kW (BRD). Pojawia się kontrolka MIL na desce wskaźników, przy czym obroty silnika są stabilne. Błąd 5214 P145E można skasować, ale pojawia się ponownie przy kolejnej próbie regeneracji filtra cząstek stałych.
Możliwe przyczyny wystąpienia usterki:
- przepustnica kolektora dolotowego,
- przepływomierz,
- EGR,
- zabrudzony kolektor dolotowy,
- filtr cząstek stałych.
Sterownik wtrysku zapisuje ten kod usterki, jeżeli procedura regeneracji filtra cząstek stałych, zarówno podczas jazdy jak i w serwisie, nie może zostać prawidłowo wykona z powodu zbyt małej ilości powietrza potrzebnego do wykonania tej czynności. Sterownik wtrysku również ocenia prawidłowe ciśnienie różnicowe DPF, prawidłową pozycję zaworu EGR, temperaturę spalin przed i za DPF, pozycję pedału gazu oraz inne parametry, których prawidłowa wartość ma wpływ na regenerację filtra cząstek stałych. Jeżeli wszystkie pozostałe parametry mieszczą się w prawidłowych granicach to sterownik wtrysku ocenia, że powodem problemu z dopaleniem DPF jest właśnie zbyt mały dopływ powietrza.
Ustalenie przyczyny problemu zaczynamy od diagnostyki sterowania układu wtrysku. W tym celu podłączamy tester diagnostyczny TEXA AXONE NEMO i podczas komunikacji ze sterownikiem zwracamy szczególną uwagę na parametry związane z zapamiętanym kodem usterki:
- ciśnienie różnicowe filtra cząstek stałych [mbar]
- zmierzona ilość powietrza [g/s]
- pozycja zaworu AGR [%]
Program IDC5 CAR PLUS prezentuje czytelną informację o istotnych parametrach pracy silnika dla sygnalizowanego problemu.
Podczas diagnostyki możemy wybierać odpowiednie parametry, najlepiej nie więcej niż 8 na raz, następnie uruchamiamy test jazdy, podczas którego sterownik wtrysku będzie wykonywał regenerację filtra DPF. Obserwując zapisane parametry w formie wykresów, powinniśmy zauważyć moment zapisania błędu P145E i związaną z tym zmianę parametrów pracy silnika.
W niektórych przypadkach notowaliśmy również inne usterki współwystępujące np.:
- 12546 P3102 Silnik klap kolektora dolotowego (V157) – brak sygnału, sygnał przerywany.
Procedurę naprawy należy zacząć od demontażu EGR i obudowy przepustnicy kolektora dolotowego łącznie z przewodami kolektora dolotowego. Następnie należy oczyścić je z nagromadzonego osadu. Jeżeli po wykonaniu tych czynności błąd powróci, należy sprawdzić stan czujnika ciśnienia różnicowego i jego przewodów oraz stan filtra cząstek stałych. Wykonać odpowiednie naprawy w zależności od tego, który z komponentów jest przyczyną problemu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
peper, 6 czerwca 2018, 6:20 1 0
Reasumując - jak jest zepsute to trzeba naprawić....
Odpowiedz
kostek, 6 czerwca 2018, 9:10 0 0
w pierwszej kolejności proponuję zmienić filtr powietrza
Odpowiedz