Febi info: Problemy z układem recyrkulacji spalin w VW Golf VI

10 stycznia 2018, 10:08

Układ recyrkulacji spalin ma odniesienie do aspektu ekologicznego, decydującego o specyfice konstrukcji współczesnych silników spalinowych. Zadaniem układu recyrkulacji spalin jest doprowadzenie spalin poprzez kanał obejściowy z układu wylotowego do układu dolotowego i zmieszanie ich z przygotowaną mieszanką paliwowo – powietrzną.

Celem takiego działania jest redukcja toksycznych dla człowieka NOx, poprzez obniżenie temperatury spalania. Podstawowym zakresem pracy układu recyrkulacji spalin są częściowe obciążenia silnika. Układy recyrkulacji spalin nowoczesnych silników spalinowych mają budowę modułową. Konstrukcyjnie integrują układ sterujący i wykonawczy.

W celu zwiększenia efektywności działania posiadają własny układ chłodzenia spalin. Przykładem takiego modułu jest moduł febi o nr katalogowym 100562 (nr OE 03L 131 512 DQ) dedykowany do silników 1.6 TDI (66 kW) o oznaczeniu CAYB montowanych w samochodach VW Golf VI (5K1) r. prod. od 02.2009 do 11.2012 (rys. 1).

Rys. 1. Moduł AGR (febi 100562) stosowany w układach recyrkulacji spalin silników 1.6 TDI (66 kW) o oznaczeniu CAYB montowanych w samochodach VW Golf VI (5K1) r. prod. od 02.2009 do 11.2012, (rys. febi)

Niewłaściwe funkcjonowanie układu recyrkulacji spalin, silników 1.6 TDI (66 kW) o oznaczeniu CAYB montowanych w samochodach VW Golf VI (5K1) r. prod. od 02.2009 do 11.2012, objawia się następującymi i możliwymi do zdiagnozowania błędami:

  • P040000 – błędne działanie układu recyrkulacji spalin,
  • P040100 – ograniczony przepływ spalin przez układ,
  • P040200 – zwiększony przepływ spalin przez układ,
  • P040300 – błędne działanie zaworu recyrkulacji spalin umieszczonego w module AGR.

Na wymienione kody usterek ma wpływ sprawność zaworu elektromagnetycznego, rys. 2, odpowiedzialnego za podciśnieniowe sterowanie przepływem spalin do układu chłodzenia modułu AGR.

Zawór elektromagnetyczny sterowania układem chłodzenia modułu AGR posiada dwustykowe złącze elektryczne. Diagnostyka polega na organoleptycznym sprawdzeniu zaworu, instalacji elektrycznej oraz bezpieczników pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i przepaleń. W złączu dwustykowym, styk 1 odpowiada za zasilanie. Napięcie zasilania pomiędzy stykiem 1 (+) a masą od strony wiązki przewodów (wiązka rozłączona) i przy włączonym zapłonie powinno wynosić od 12 do 15 V.

W dalszej kolejności sprawdzeniu podlega wartość rezystancji pomiędzy stykami zaworu. Pomiaru rezystancji dokonuje się przy wyłączonym zapłonie i rozłączonej wiązce elektrycznej.

Rys. 2. Zawór elektromagnetyczny sterowania układem chłodzenia modułu AGR (febi 45698) stosowany w układach recyrkulacji spalin silników 1.6 TDI (66 kW) o oznaczeniu CAYB montowanych w samochodach VW Golf VI (5K1) r. prod. od 02.2009 do 11.2012, (rys. febi)

Wartość rezystancji powinna wynosić od 25 do 45 Ω. Działanie zaworu oparte jest na sygnałach modulowanych. Charakterystykę U = f(t) sygnałów sterujących można sprawdzić za pomocą oscyloskopu podłączonego pomiędzy styki 1 i 2 złącza instalacji elektrycznej przy pracującym silniku. Praca zaworu elektromagnetycznego sterowania układem chłodzenia modułu AGR jest dobrze słyszalna.

Brak właściwego funkcjonowania zaworu pomimo zgodności w/w określonych parametrów może świadczyć o uszkodzeniu zaworu, uszkodzeniu modułu sterującego, zwarciu do plusa lub do masy ewentualnie o przerwie w obwodzie zasilania.

Na podstawie materiałów febi

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 3 października 2018, 18:28 5 0

Golf Plus 6 1.6 TDI 105 KM 2009 na liczniku mam 148000 tyś km podczas jazdy zapaliła się kontrolka świec żarowych, spadła moc obroty do 2500. Zatrzymałem się na parkingu po odpoczynku uruchomiłem auto było wszystko OK po przejechani około 10 km kontrolka świec żarowych miga auto spowolniło. Sprawdzałem przepływomierz filtr powietrza nie było wilgoci. Chciałbym się dowiedzieć czy to usterka AGR i czy muszę tą część wymienić.

Odpowiedz

Tadek, 3 października 2018, 20:14 1 -1

Mądre głowy usadawiając AGR w miejscu trudnym do wymiany zasługują na mistrzostwo i nagrodę, jak można część którą często się wymienia usadowić w miejscu trudnym do wymontowania . Myślący ludzie powinni wiedzieć, że takie auto pracuje nie tylko na dalekich trasach a też w warunkach miejskich. Przez takie badziewie jaką jest tulejka która otwiera i zamyka przepływ trzeba AGR wymienić a przy takiej wymianie trzeba bardzo się nagłówkować od czego zacząć. Wcześniej pisałem Golf Plus 6 1.6 TDI 105 KM 2009 Pozdrawiam czekam na odpowiedź 669477801

Odpowiedz

ania, 21 lutego 2019, 11:56 0 0

Witam, i co zdziałałeś? Co wyszło ? Mam taki sam problem

Odpowiedz

Lukasz, 29 czerwca 2019, 23:28 0 0

Witam tez mam taki sam problem tylko ze moj wcale juz nie ciagnie daj znac jak to naprawiles

Odpowiedz

Anonim, 21 marca 2021, 7:46 3 0

Witam i udało się rozwiązać problem?

Odpowiedz

Staniol, 14 lutego 2023, 6:59 0 0

Witam,piszecie że montowano tą częsc do roku 2012,a co montowano w roczniku 2013?

Odpowiedz