Klocki są najczęściej wymienianym elementem układu hamulcowego. Ale nie zawsze decyduje o tym naturalne zużycie okładziny ciernej.
Zestaw tarcz i klocków hamulcowych to popularne rozwiązanie stosowane w układzie hamulcowym większości współczesnych modeli. Oba elementy mają określoną żywotność, która w dużej mierze zależy od warunków eksploatacji pojazdu i stylu jazdy kierowcy. W założeniu konstruktorów największe obciążenia mechaniczne i termiczne przenoszone są na okładzinę cierną klocków i to one najszybciej ulegają zużyciu.
– Śmiało można powiedzieć, że klocki i tarcze hamulcowe to elementy, które ściśle ze sobą współpracują. Dlatego zaleca się, aby używać obu części tego samego producenta – mówi Andrzej Sławiński, doradca techniczny marki Textar w Polsce – Teoretycznie trzymanie się tej zasady powinno gwarantować prawidłowe zużywanie się poszczególnych elementów. W praktyce nie zawsze tak jest, czego dowodzą doświadczenia naszego laboratorium serwisowego
Pierwszą przyczyną nietypowych objawów zużycia się klocków czy tarcz hamulcowych jest nieprawidłowo przeprowadzony montaż nowych części. Najczęstsze powody to złe włożenie klocka do zacisku, uszkodzenia mechaniczne blaszek i sprężyn oraz niekompletnie przeprowadzona wymiana z pominięciem wszystkich elementów dostarczonych przez producenta w opakowaniu czy czynności wymienionych w instrukcji montażu.
Kolejnym przypadkiem jest rozwarstwienie lub oderwanie okładziny ciernej od płyty nośnej klocka. Pomijając już produkty słabej jakości, do takiego stanu może doprowadzić założenie nowych klocków na zużytą tarczę hamulcową. Inną przyczyną mogą być wysokie obciążenia termiczne wywołane nieprawidłowym stanem płynu hamulcowego, zapieczonych tłoczków czy złym docisku elementów mocujących.
Uszkodzenia klocków i tarcz hamulcowych mogą być spowodowane także czynnikami zewnętrznymi. Koła samochodu narażone są na uderzenia mechaniczne podczas jazdy na nierównej nawierzchni drogi, pokonywania progów zwalniających czy ostrych podjazdów i zjazdów z krawężników. Nie bez znaczenia pozostają czynniki atmosferyczne – pomimo stosowania warstw zabezpieczających – pod wpływem wody, piasku, soli drogowej czy drobnych kamyczków mogą powstać ogniska rdzy. Po części jest to naturalne zjawisko, dlatego warto – nawet przy sezonowej wymianie kół – powierzchownie oczyścić elementy szczotką drucianą.
– Dla kierowców jednym z najważniejszych kryteriów wyboru części zamiennych jest ich cena. Jednak w przypadku takich podzespołów jak układ hamulcowych, mającego wpływ na bezpieczeństwo na drodze, nie można oszczędzać. – mówi Oktawian Pilch, kierownik serwisu Auto Borawski z Łomży – Uwaga ta dotyczy również nas, mechaników samochodowych, dlatego w ramach usługi wymiany klocków hamulcowych z własnej inicjatywy oceniamy wygląd zdemontowanych części. Już to wystarczy do wykrycia nietypowych uszkodzeń, które nie tylko pogorszą działanie hamulców, ale będą też podstawą do złożenia reklamacji przez właściciela samochodu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Pavveł, 30 listopada 2017, 9:17 4 -1
Bezwartościowy artykuł.
Odpowiedz
sabo, 2 grudnia 2017, 18:44 0 -1
Czy ktoś mi powie o czym ten artykuł był?? Ktoś chyba próbuje udowadniać że woda jest mokra :-)
Odpowiedz
klocek, 3 grudnia 2017, 17:05 0 0
Masło maślane każdy producent klocków , tarcz już o tym pisał . Nic nowego nie wnosicie do całokształtu .
Odpowiedz
facebook.com/28cali, 14 grudnia 2017, 9:28 3 -3
Polecam klocki które reklamuje znany polski kierowca wyścigowy. Są naprawdę dobre. Potwierdził to diagnosta na przeglądzie. Auto Renault clio 1,9 dti
Odpowiedz
mordeczka, 2 stycznia 2018, 14:43 3 0
O delfi ci chodzi? Też mam klocki w renóweczce do wymiany i sie zastanawiałem co to warte
Odpowiedz
facebook.com/28cali, 18 stycznia 2018, 9:14 1 -1
BRECK
Odpowiedz