Czujniki febi do pomiaru kąta skrętu kierownicy

Redakcja, 16 listopada 2017, 15:42

Czujniki do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy służą do określenia wybranego przez kierowcę kątowego położenia koła kierownicy. Informacje o kątowej zmianie położenia koła kierownicy przekazywane są za pomocą magistrali CAN lub przewodów sygnałowych do wybranych układów samochodu.

Do wspomnianych układów zalicza się:

  • układ dynamiki jazdy,
  • wspomaganie układu kierowniczego (głównie układy elektryczne z elektroniczną kontrolą działania),
  • układ hamulcowy zintegrowany z układami wspomagającymi (ABS/ASR/ESP),
  • oświetlenie pojazdu (adaptacyjne doświetlenie zakrętów, światła kierunkowe),
  • układ pomiaru odległości od poprzedzającego pojazdu.
rys. 1. Czujniki do pomiarów kąta skrętu koła kierownicy: stosowane w samochodach Mercedes Benz: a) modele klasy C i G nr ref. febi 33742 (nr OE 002 542 19 18) oraz modele klasy A, C, E , CLK, SLK nr ref. febi 33743 (nr OE 002 542 65 18); b) modele klasy ML nr ref. febi 33745 (nr OE 163 460 00 90); c) – modele klasy S nr ref. febi 33746 (nr OE220 542 02 18), rys. febi

Czujniki do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy występują w różnych wariantach konstrukcyjnych:

  • pracujące na zasadzie magnetorezystancji,
  • pracujące na zasadzie fotokomórki,
  • pracujące na zasadzie czujnika Halla,
  • pracujące na zasadzie potencjometru

Specyfika marki i modelu określa również różne miejsca zabudowy czujników do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy. Najczęściej spotykanym obszarem zabudowy jest górna część wału koła kierownicy bezpośrednio pod kołem. Czujniki te umieszczane są również w zespołach przełączników, różnych obszarach kolumn kierowniczych lub przy przekładniach kierowniczych. Przykładowa oferta febi uwzględnia czujniki do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy mające zastosowanie w grupie pojazdów:

  • Mercedes Benz, rys. 1;
  • VW, Audi, Seat i Skoda, rys. 2;
Rys. 2. Czujniki do pomiarów kąta skrętu koła kierownicy: a) stosowane w samochodach VW Passat 5 i Passat CC, nr ref. febi 33536 (nr OE 3C0 959 654); b) stosowane w samochodach VW, Audi, Seat oraz Skoda (modele wg http://cars.febi-parts.com), nr ref. febi 33537 (nr OE 1K0 959 654), rys. febi.

Cechą czujników do pomiaru kąta skrętu koła kierownicy jest konieczność dokonania adaptacji. Wykonuje się ja w następujących przypadkach:

  • wymiana czujnika,
  • demontaż koła kierownicy ze zintegrowanym czujnikiem,
  • wymiana modułu układu ESP,
  • przerwa w zasilaniu czujnika (zacisk 30 +).

Adaptacja czujników uważana jest za zrealizowaną w przypadku, gdy:

  • układ stabilizacji toru jazdy ESP jest sprawny,
  • układ nie zawiera żadnych błędów w pamięci,
  • położenie koła kierownicy zostało ustalone do jazdy na wprost za pomocą odpowiednich przyrządów,
  • została sprawdzona pamięć błędów po zakończonej adaptacji i w zależności od wyniku skanowania układu została wyczyszczona z zapisanych błędów, a następnie ponowiona adaptacja czujnika do układu,
  • w zależności od potrzeby została przeprowadzona jazda adaptacyjna.
Rys. 3. Czujnik do pomiarów kąta skrętu koła kierownicy stosowany w samochodach BMW, Land rover oraz Mini (modele wg http://cars.febi-parts.com), nr ref. febi 36081 (nr OE BMW 32 30 6 793 632; nr OE Land rover SRO105071, nr OE Mini 32 30 6 793 632), rys. febi.

Cała oferta dostępna jest na stronie: www.partsfinder.bilsteingroup.com

Komentarze

Brak komentarzy