Jak działa system ZF mSTARS?

Witold Hańczka, 30 czerwca 2017, 14:27

Opracowany przez ZF, modułowy system osi pojazdów mSTARS pozwala łączyć technikę układów przeniesienia napędu i układów jezdnych w jednym rozwiązaniu. Jest jednym z najnowszych wynalazków Grupy, które już wkrótce pojawią się w produkowanych seryjnie samochodach.

mSTARS to jedna z innowacji zaprezentowanych przez ZF w ramach koncepcji Vision 0 (czytaj więcej)

Jednostka napędowa ZF integruje maszynę elektryczną z przekładnią,
układem różnicowym i elektrotechniką na maksymalnie małej przestrzeni.

W systemie mSTARS pracuje elektryczny system napędu osi o mocy 150 kW. Cały system napędowy wraz ze zintegrowaną elektrotechniką znajduje się w zajmującym niewiele miejsca, innowacyjnym, modułowym systemie tylnej osi o nazwie mSTARS (modular Semi-Trailing Arm Rear Suspension). Ten kompaktowy system osi sprawia, że elektryfikacja platform pojazdów seryjnych jest szczególnie łatwa i elastyczna – również tych istniejących.

– System mSTARS oferuje klientom szerokie możliwości zastosowań w najróżniejszych segmentach pojazdów. Możliwe jest jego zastosowanie w pojazdach hybrydowych, pojazdach z ogniwami paliwowymi oraz pojazdach napędzanych bateryjnie w tym samym stopniu co połączenie z konwencjonalnymi modułami napędu na wszystkie koła lub naszym systemem aktywnego sterowania tylną osią AKC – mówi dr Holger Klein, kierownik dywizji techniki układów jezdnych w samochodach osobowych. – Konkretne zastosowanie w pojazdach z „Wizji Zero“ świadczy o tym, jak szybko da się pokonać drogę do wydajnych samochodów elektrycznych lub hybrydowych. Dzięki temu producenci pojazdów z pojedyńczym wariantem karoserii mogą reagować na zmieniające się wymagania rynkowe.

System mSTARS firmy ZF w modułowym pełnym wyposażeniu – jako
połączenie osi, napędu i inteligentnego zawieszenia: cała jednostka
elektryczna jest tu zintegrowana na środku wspornika osi – podobnie jak
zmiana toru AKC przy aktywnie skręcanych tylnych kołach.

Montaż systemu mSTARS w miejsce zwykłych osi w pojazdach wymaga niewielkich zmian w karoserii. Po zintegrowaniu tej nowości firmy ZF da się zredukować ilość wariantów platformy i jednocześnie zwiększyć modułowo ich możliwości. To podkreśla aktualne zastosowanie w pojeździe z „Wizji Zero“, do którego realizacji firma ZF użyła przykładowo seryjnej platformy do pojazdów kompaktowych i pojazdów klasy średniej: część układu napędowego firmy ZF o mocy 150 kW razem z przekładnią zębatą czołową, mechanizmem różnicowym i elektroniką energetyczną znalazła miejsce na środku wspornika osi mSTARS – tym samym pojazd porusza się zawsze w ruchu miejskim nie generując szkodliwej emisji spalin. Alternatywnie możliwe jest zamontowanie elastycznej i prostej osi ZF również jako wariantu nienapędzanego lub też z klasycznym napędem osi do pojazdów z silnikiem zabudowanym w tylnej części samochodu lub wersji z napędem na wszystkie koła.

Oś mSTARS wyróżnia się dynamiką jazdy i wysokim bezpieczeństwem: pod obydwoma względami odpowiada ona skomplikowanym, konwencjonalnym osiom wielopołączeniowych w pojazdach klasy premium i pojazdach sportowych – i to wszystko już w wariancie podstawowym. Poprzez aktywne sterowanie tylnej osi AKC, które daje się połączyć ze wszystkimi modułowymi konfiguracjami osi, firma ZF zwiększa zwinność, komfort i stabilność pojazdów. Ponieważ kierowanie odbywa się również z udziałem tylnych kół, również bardziej zaawansowane systemy wspomagania działają bezpieczniej i wygodniej.

ZF mSTARS

Komentarze

Brak komentarzy