Za gorąco lub za zimno – diagnostyka temperaturowa układu klimatyzacji

, 14 marca 2017, 14:10

Jedną z prostych metod diagnozowania układu klimatyzacji jest pomiar temperatur w różnych miejscach układu. Dzięki umiejętności diagnozowania układu na podstawie temperatur, mechanik może niskim kosztem i stosunkowo szybko odkryć problemy, które pojawiły się w aucie.

Przykładową metodą diagnostyki temperaturowej układu klimatyzacji jest sprawdzenie różnic temperatur pomiędzy temperaturą rurki na wejściu do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji) a temperaturą rurki na wyjściu ze skraplacza oraz porównanie tej różnicy z diagramem temperatur pracy układu wg producenta auta.

– Gdy klienci zostawiają auta w serwisie, często nie wiedzą, jaka jest konkretna przyczyna problemu. Wiedzą, że układ klimatyzacji nie działa poprawnie, lecz nie wiedzą dlaczego. Nissens szkoli mechaników w zakresie diagnostyki układów klimatyzacji, w tym skutecznej diagnostyki temperaturowej, aby serwis mógł szybko i stosunkowo niskim kosztem odkryć oraz naprawić awarię układu klimatyzacji. Szybko i sprawnie obsłużony klient to klient zadowolony, powracający do warsztatu. – powiedział Michael Ingvardsen, Menedżer ds. szkoleń Nissens i specjalista w zakresie klimatyzacji.

Typowe problemy

Rozbieżności w temperaturach, w różnych punktach układu klimatyzacji w uszkodzonym aucie w stosunku do temperatur w poprawnie pracującym układzie mogą wynikać z bardzo wielu przyczyn. Przykładowymi przyczynami wywołującymi odchylenia w temperaturach pracy układu są:

  • ograniczony przepływ powietrza przez skraplacz lub parownik
  • skorodowany skraplacz, z powypadanymi lamelami
  • nie działający lub niepoprawnie działający wentylator chłodnic
  • niesprawne zawory
  • wyciek w układzie klimatyzacji i ubytek czynnika
  • brak smarowania
  • zablokowany lub ograniczony przepływ czynnika w układzie.

Przykładem diagnostyki temperaturowej jest pomiar temperatury parownika. Temperatury niższe od zera oraz szronienie parownika wskazują na problem z układem, tj. powietrze, wilgoć lub zanieczyszczony czynnik w układzie AC. Sprawdzenie temperatury parownika jako jedna z pierwszych czynności może zaoszczędzić dużo cennego czasu serwisowi.

Warto badać temperatury układu klimatyzacji

Klienci są pierwszymi osobami, które zauważają problem w układzie AC i opisują go mechanikowi, przekazując auto do serwisu. Klienci zauważają spadek lub brak chłodzenia wewnątrz kabiny pojazdu lub zauważają podwyższone zużycie paliwa. Mechanicy powinni wykonać wpierw pomiary temperatury obwodu AC, by określić, w którym miejscu układu może być zlokalizowany problem.

– Tym, co sygnalizuje problem w obwodzie klimatyzacji, zarówno dla kierowców, jak i dla mechaników, jest temperatura: dla kierowcy objawia się to zmniejszeniem lub brakiem chłodzenia z układu klimatyzacji, natomiast mechanik zauważa, że wartości temperatur w różnych punktach układu są poza sugerowanymi przez producenta zakresami. Rozbieżności w temperaturach mogą oznaczać różnego rodzaju problemy – w zależności od lokalizacji miejsc pomiaru, może to być awaria skraplacza lub sprężarki, niesprawne zawory, nadmiar lub ubytek czynnika chłodzącego itp. Nadmiar czynnika chłodzącego może prowadzić do nadmiernego wzrostu temperatur elementów układu. Niesamowite jest, jak wiele informacji na temat układu może dać mechanikowi pomiar temperatur. – zauważa Michael Ingvardsen.

Wskazówki dla mechaników

Gdy mechanik ma przed sobą samochód z problemem z klimatyzacją, pomiar temperatur w poszczególnych punktach układu jest szybką i oszczędną metodą diagnostyki różnych problemów, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie systemu klimatyzacji. Na podstawie pomiarów temperatur i dalszej ich oceny, można szybko zawęzić zakres możliwych przyczyn, a następnie poprzez dalsze czynności diagnostyczne oraz serwisowe naprawić uszkodzenie. W każdym przypadku ingerencji i naprawy układu klimatyzacji Nissens zaleca wykonanie dokładnego płukania układu, w celu usunięcia chociażby starego oleju oraz nadmiaru kontrastu, jaki mógł się pojawić w układzie, nie mówiąc już o usunięciu zanieczyszczeń stałych z układu.

Aby ułatwić mechanikom diagnostykę temperaturową układów klimatyzacji oraz znaleźć możliwe przyczyny występujących problemów, Nissens opracował darmowy plakat nt. diagnostyki temperaturowej, zapewniający szeroki przegląd możliwych stanów temperatur oraz przyczyn problemów i ich rozwiązań. Plakat może być pobrany za darmo ze strony www.nissens.com/climate w formacie pdf.

Komentarze

Brak komentarzy