TotalEnergies, globalny producent energii i środków smarnych, rozprawia się z mitami na temat olejów silnikowych, wykorzystując do tego celu model popularnego silnika Ford 1.0 EcoBoost.
Układ smarowania w małych silnikach spalinowych
Współczesne silniki, zwłaszcza te o mniejszej pojemności (downsizingowe), stawiają coraz wyższe wymagania olejom. Niestety, często spotyka się błędne przekonania na temat właściwości i doboru olejów, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.
TotalEnergies w ramach Akademii Quartz organizuje szkolenia, podczas których wyjaśnia zasady działania układu smarowania w nowoczesnych silnikach. Uczestnicy mogą zapoznać się z działaniem modelu silnika Ford 1.0 EcoBoost, który posiada specjalne okienka inspekcyjne, pozwalające na obserwację obiegu oleju.
Częstym błędem jest kwestionowanie konieczności stosowania olejów o niskiej lepkości, takich jak 0W-20 czy 5W-20. Wielu kierowców i mechaników uważa je za „wodniste” i szkodliwe dla silnika. TotalEnergies wyjaśnia, że oleje te są specjalnie opracowane do pracy w wysokich temperaturach i zapewniają optymalne smarowanie wszystkich elementów silnika, w tym panewek, pierścieni i tłoków. Zastosowanie niewłaściwego oleju może spowodować przedwczesne zużycie lub awarię silnika.
Total zaznacza, że wiele rozbieranych uszkodzonych silników downsizingowych ma uszkodzone lub zapieczone pierścienie oraz rysy na płaszczu tłoka. Może być to efektem między innymi utlenienia oleju oraz nagromadzenia się osadów powstałych w wyniku spalania paliwa i drobin oleju zasysanych przez odmę. To wszystko z kolei wiąże się ze źle dobranym lub zbyt rzadko wymienianym olejem.
Z kolei rysy na płaszczu tłoka mogą być śladem spalania stukowego, czyli też zjawiska LSPI, częstego dla silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. W dokładnym tłumaczeniu oznacza to przedwczesny zapłon przy niskiej prędkości obrotowej. To z kolei jest powodowane niedopalonymi, żarzącymi się cząstkami oleju lub nada palącego się nadmiaru paliwa. Tutaj również główne znaczenie ma dobrze dobrany olej, który może zredukować to zjawisko.
Warto zaznaczyć, że dobór oleju może mieć szczególne zjawisko również w silnikach z paskami rozrządu. Tutaj nie tyle chodzi o smarowanie, ile o konserwowanie paska dzięki dodatkom. W przypadku silników z łańcuchem ważne jest, by nie gromadził się nagar i sadza na elementach rozrządu.
Podsumowując, dobór oleju jest bardzo ważny. Układ smarowania to nie tylko panewki, ale niemal wszystkie elementy silnika. Olej może mieć znaczenie także w przypadku spalania stukowego i konserwowania podzespołów.
Komentarze