Przed zimą, oprócz sprawdzenia stanu opon zimowych, akumulatora czy poziomu płynów eksploatacyjnych, eksperci ZF Services doradzają równie gruntowną kontrolę wszystkich elementów podwozia. Szczególnie wrażliwymi punktami narażonymi na działanie brudu, soli i wilgoci są gumowe mieszki zabezpieczające, których uszkodzenie lub rozszczelnienie może prowadzić do zniszczenia amortyzatorów, przekładni kierowniczych oraz przegubów łożysk.
Zimowa kontrola
Wyciek smaru z przegubu – oczywista oznaka wystąpienia uszkodzenia, które powinno być usunięte jak najszybciej
Przyczyną pojawiających się nieszczelności gumowych osłon może być ich wiek, uszkodzenia mechaniczne lub chemiczne na skutek korozji. Jeżeli podczas standardowej kontroli pojazdu na podnośniku wykryte zostaną uszkodzenia gumowych elementów zawieszenia, należy je bezzwłocznie wymienić na nowe. Ich pozostawienie może prowadzić do poważniejszej awarii po kilku dniach jak i tygodniach jazdy w zimowych warunkach.
Przedostanie się ciał obcych do elementów podwozia (np. przegubów) w najlepszym przypadku prowadzi do pojawienia się hałasów. Jednak bardzo szybko następstwem tego procesu staje się pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu i brak stabilności w charakterystyce prowadzenia. To co jest niebezpieczne już na suchej nawierzchni, staje się wyjątkowo ryzykowne na śliskich, pokrytych śniegiem lub oblodzonych drogach. Nieszczelności mieszków w układzie kierowniczym mają podobne skutki: prowadzą do korozji drążków kierowniczych i uszkodzeń innych elementów uszczelniających przekładni. Prowadzi to do całkowitego i nieodwracalnego uszkodzenia układu wspomagania, co jest nie tylko wyjątkowo niebezpieczne, ale i kosztowne w naprawie. Po wystąpieniu takich uszkodzeń konieczna jest wymiana układu kierowniczego w całości.
Mały defekt o dużym znaczeniu: w zależności od stanu uszkodzeń, może dojść nawet do złamania połączenia
Wymieniając uszkodzone elementy gumowe, warto zwrócić uwagę na ich jakość. Specjaliści ZF Services odradzają przede wszystkim używanie drucianych zacisków lub uniwersalnych metalowych cybantów, które nie spełniają standardów OE w zakresie uszczelnienia np. przekładni kierowniczej. Zalecane jest natomiast wykorzystywanie do tego celu oryginalnych produktów marek takich jak: Sachs, Lemförder oraz ZF Lenksysteme. Daje to pewność odpowiedniego dopasowania poszczególnych elementów.
Użycie drucianych zacisków lub uniwersalnych metalowych cybantów nie jest wskazane – naraża to cały układ kierowniczy na zniszczenie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 24 stycznia 2015, 21:34 0 0
He he! Ten Pan ma wyjątkowo dobry dostęp do zacisnięcia opaski,Chciałbym go zobaczyc w akcji na samochodzie np alfa 147.
Odpowiedz