Większość płynów chłodzących dostępnych na rynku to płyny tradycyjne, które prawidłowo działają przez dwa lata. Zawierają krzemiany, fosforany oraz aminy jako czynniki hamujące korozję, które z biegiem czasu tracą swoje właściwości. Ważne jest więc, aby tradycyjne płyny chłodzące wymieniane były co dwa lata, gdyż ma to znaczący wpływ na sprawność i żywotność układu chłodzenia.
Jednak obecnie przez większość producentów samochodów używany jest płyn „Longlife” lub płyn o przedłużonej żywotności. Jest on produkowany na bazie glikolu etylenowego, ale zawiera najnowszą technologię organiczną (OAT). Płyn typu „Longlife” zawiera kwasy organiczne, które chronią silnik przed korozją.
Należy pamiętać, że obu rodzajów płynów nie należy używać razem ani mieszać w układzie chłodzenia pojazdu. Kwasy organiczne zawarte w płynach typu „Longlife” powodują wytrącanie się krzemianów z tradycyjnego płynu, co znacznie zmniejsza ochronę przed korozją.
Ochrona przed zamarznięciem
Stopień ochrony przed zamarzaniem ma bardzo mało wspólnego ze stopniem ochrony antykorozyjnej. Test na zamarzanie pokaże nam próg zamarzania płynu, nie pokaże jednak, w jakim stopniu działa ochrona antykorozyjna, którą płyn traci z czasem. Zaleca się więc regularne wypłukanie układu chłodzenia i całkowitą wymianę płynu co dwa lub pięć lat, w zależności od typu stosowanego płynu chłodzącego. Prawidłowa obsługa i utrzymanie układu chłodzenia jest bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na żywotność silnika. Jeżeli płyn chłodzący został zaniedbany przez dłuższy czas, to zarówno części silnika, jak i układu chłodzenia mogły znacznie skorodować, co w rezultacie może wywołać konieczność kosztownych napraw.
W sieci Inter Cars SA oprócz płynów 4MAX w nowych opakowaniach, są również dostępne produkty marki CARTECHNIC.
Przykładowe indeksy:
- 4MAX:
1601-00-0002E, 1601-01-0002E, 1601-00-9993E, 1601-01-0009E
- CARTECHNIC:
CART999 5L, CART999 CT12 PLUS 5L, CART999 CT12 ++ 5L, CART999 CT13 5L
Komentarze