Precyzyjne ustawienie elementów zawieszenia w pojazdach Grupy VAG

2 kwietnia 2024, 13:34

Niestabilne prowadzenie, nierównomierne zużycie opon oraz głośna praca podwozia  to objawy uszkodzonych elementów kładu kierowniczego lub zawieszenia. W przeciwieństwie do innych pojazdów górne mocowanie kolumny zawieszenia stosowane w modelach z platformy MQB Grupy Volkswagena nie są symetryczne i podczas montażu kluczowe znaczenie ma precyzyjne ustawienie elementów względem siebie.

Niemniej jednak z rynku docierają informacje o braku świadomości tego faktu co skutkuje błędami popełnianymi podczas montażu.

Przyczyny problemu

Niewłaściwe ustawienie kolumny zawieszenia względem podwozia: Kolumna zawieszenia posiada dwie niewielkie strzałki wskazujące kierunek montażu. Podczas wymiany elementów kolumny MacPhersona takich jak sprężyna zawieszenia, odbój amortyzatora, czy górne mocowanie kolumny – bardzo łatwo przeoczyć te strzałki. Strzałki te wskazują pozycję montażu kolumny zawieszenia. Ta jest właściwie ustawiona, gdy skierowane są w osi wzdłużnej pojazdu, np. w przód lub w tył (Zdjęcie 1).

Niewłaściwe ustawienie łożyska względem mocowania kolumny zawieszenia: Mocowanie kolumny zawieszenia posiada wycięcie, względem którego musi zostać ustawione łożysko i wsunięte podczas montażu. W przeciwnym razie te dwa elementy zostaną zamontowane w niewłaściwej pozycji (Zdjęcie 2).

Rozwiązanie

Przed montażem przedniej kolumny zawieszenia należy upewnić się, że wszystkie ponownie wykorzystywane elementy są w dobrym, nadającym się do dalszej eksploatacji stanie, a z całości zostały usunięte wszelkie zanieczyszczenia drogowe. Przy pomocy odpowiedniego narzędzia ścisnąć sprężynę zawieszenia, ustawić ją względem amortyzatora, a następnie na niego założyć. Następnie na trzpień amortyzatora nasunąć osłonę i odbój. Upewnić się, że zostały względem siebie odpowiednio dopasowane i ustawione. Kolejnym krokiem jest dokręcenie momentem 60 Nm nakrętki mocującej. Wtedy można zdemontować ścisk sprężyny zawieszenia. Przed zamontowaniem w pojeździe należy raz jeszcze skontrolować całą kolumnę zawieszenia.

Po zamontowaniu i dokręceniu wszystkich nakrętek mocujących zaleca się przeprowadzanie ustawienia zbieżności kół zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu odnośnie układu kierowniczego i zawieszenia. Naprawiając samochód wyposażony w czujnik poziomu położenia nadwozia zaleca się również ustawienie przednich reflektorów przy pomocy odpowiedniego testera diagnostycznego.

Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!