Jaki poziom oleju w układzie klimatyzacji jest odpowiedni?

15 lutego 2023, 12:45

Przy wymianie kompresora klimatyzacji bardzo ważne jest określenie prawidłowego poziomu oleju – pozwala to uniknąć szkód wynikających ze zbyt małej lub zbyt dużej ilości.

Zawsze przepłukiwać obieg czynnika chłodniczego

Po uszkodzeniu kompresora klimatyzacji należy zawsze przepłukać obieg czynnika chłodniczego. Tylko w ten sposób można zapobiec szkodom następczym spowodowanym np. przez ciała obce. Płukanie całkowicie usuwa stary olej z kompresora. Przy ponownym napełnianiu nowy kompresor jest wypełniany całkowitą ilością oleju.

Więcej informacji na temat prawidłowego napełniania kompresora klimatyzacji olejem można znaleźć w MAHLE Technical Messenger nr 03/2020.

Mahle
Procentowy rozkład oleju do kompresora w układzie klimatyzacji

Wymiana bez płukania: należy zawsze dostosować ilość oleju

Podczas wymiany kompresora klimatyzacji można zrezygnować z płukania tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład w przypadku usterki elektrycznej. Należy jednak zadbać czystość i szczelność układu oraz o to, aby układ został napełniony prawidłową
ilością oleju o odpowiedniej specyfikacji. W przypadku wymiany kompresora klimatyzacji bez płukania bardzo ważne jest zredukowanie ilości oleju w nowym kompresorze, aby uniknąć przepełnienia i ewentualnych poważnych uszkodzeń.

W kompresorze znajduje się ok. 50% oleju do kompresora, a jego pozostała część jest rozprowadzona po innych elementach układu. W przypadku wymiany innych komponentów, przy napełnianiu należy uwzględnić ich udział procentowy w całkowitej ilości oleju (patrz grafika).

Wszystkie kompresory klimatyzacji MAHLE są fabrycznie napełniane odpowiednią ilością oleju. Aby zapobiec przepełnieniu układu, należy najpierw spuścić olej z nowego kompresora do czystego naczynia. Olej z uszkodzonego kompresora należy spuścić do drugiego naczynia i określić jego ilość za pomocą miarki. Ilość starego oleju odpowiada ilości świeżego oleju, którym należy napełnić nowy kompresor. Oleju ze starego kompresora nie wolno wykorzystywać ponownie – należy go zutylizować w sposób zgodny
z przepisami środowiskowymi.

Przykład: Jeśli nowy kompresor zawierał 110 ml oleju, a uszkodzony tylko 70 ml, to do nowego kompresora wolno wlać również tylko 70 ml oleju.

1. Spuścić olej z nowego kompresora. 2. Spuścić olej ze starego kompresora i określić jego ilość. 3. Ponownie napełnić nowy kompresor zredukowaną ilością świeżego oleju.

Ważne!

Jeśli w starym kompresorze znajduje się ponad 50% całkowitej ilości oleju zawartego w systemie, to należy przyjąć, że układ jest przepełniony. W takim przypadku konieczne jest przepłukanie obiegu czynnika chłodniczego w celu usunięcia nadmiaru oleju. Jeśli w kompresorze znajduje się mniej niż 30% całkowitej ilości oleju, prawdopodobnie występuje nieszczelność. Uzupełnić należy również olej odessany podczas opróżniania układu klimatyzacji za pomocą urządzenia do serwisowania klimatyzacji.

Źródło: MAHLE

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Fachowiec, 16 lutego 2023, 11:47 0 0

Hmm - chyba nie za bardzo - po co te odlewanie oleju, skoro przy wymianie kompresora na nowy i tak należy prewencyjnie przepłukać układ, aby chociażby usunąć stary olej i nie wiadomo co tam jeszcze.... - a po przepłukaniu starego oleju w układzie nie ma - więc w kompresorze powinna być nominalna ilość oleju właściwa dla danego układu; jedyne o co należy zadbać to aby w nowo zakładanym kompresorze była poprawna ilość oleju, jeżeli układ jest przepłukany

Odpowiedz