11 i 12 stycznia 2006 (środa, czwartek) kontynuowana będzie akcja szkoleniowa dla branży motoryzacyjnej na temat nowego systemu rozliczeń szkód komunikacyjnych z OC, jaki został wprowadzony w 2005 przez PZU S.A.
Akcja ma na celu profesjonalne przygotowanie pracowników sektora motoryzacyjnego do nowej, sytuacji – gdy z jednej strony nastąpiło znaczące obniżenie przeciętnej wartości wypłacanego odszkodowania za naprawę, a z drugiej wykonawca usługi ponosi nadal pełną odpowiedzialność prawną jej jakość.
W zakresie likwidacji szkód w roku 2005 zaszły w Polsce istotne zmiany. W lecie 2005 znowelizowano niektóre zapisy w pakiecie ustaw ubezpieczeniowych (np. w zakresie wglądu do akt czy ustaleń będących podstawą wyznaczenia odszkodowań). Z kolei 1 sierpnia 2005 nastąpiła w całym kraju zmiana zasad rozliczeń szkód z OC w PZU S.A., tzn.: wdrożona została nowa klasyfikacja części zamiennych, zainstalowany został w inspektoratach nowy program komputerowy Monex do kalkulowania maksymalnych kosztów naprawy, ograniczona została możliwość stosowania oryginalnych części serwisowych, a w to miejsce wprowadzono nowe algorytmy obliczeniowe oparte o niższe ceny tzw. „części alternatywnych”.
Brak znajomości tych zasad może doprowadzić do poważnych strat, gdy ubezpieczyciel odmówi zrefinansowania pełnego kosztu naprawy (a np. w aucie ponad 3-letnim PZU S.A. odmówi zwrotu kosztu części zakupionych w ASO, chyba że zostały spełnione ściśle określone warunki).
Szkolenie ma na celu przygotowanie pracowników sektora motoryzacyjnego i wyposażenie ich w argumenty prawne służące obronie warsztatu/serwisu lub klienta w różnych, konkretnych sytuacjach praktycznych.
Omawianie są zarówno zagadnienia techniczne i ekonomiczne rozliczeń:
– klasyfikacja części zamiennych z podziałem na kategorie O, Q, P, Z,
– działanie nowych algorytmów obliczeniowych uwzględniających części O, Q, P, Z,
– „czytanie” wydruków z nowego systemu kosztorysowania napraw Monex,
a także aspekty prawne:
– prawna analiza zasadności stosowania nowego systemu rozliczeń wprowadzonego przez rynek ubezpieczeniowy w świetle przepisów GVO, kodeksu cywilnego i ustaw ubezpieczeniowych,
– prawna odpowiedzialność warsztatu i serwisu za wykonaną usługę w ramach ustawy z 27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (…).
Dodatkowo na specjalne życzenie sektora warsztatów blacharko-lakierniczych omawiane są na szkoleniu metody obrony własnej stawki rbg w rozliczeniach z ubezpieczycielami.
Więcej informacji na stronie internetowej Fundacji Multi-Expert: www.expert.org.pl
Komentarze