21 i 22 listopada 2005 w Warszawie, a 28 i 29 listopada w Katowicach rozpocznie się zostanie ogólnopolska akcja szkoleniowa dla branży motoryzacyjnej na temat nowego systemu rozliczeń szkód komunikacyjnych, jaki został ostatnio wprowadzony przez największą polską firmę ubezpieczeniową.
Akcja ma na celu przygotowanie pracowników sektora motoryzacyjnego odpowiedzialnych za rozliczenia napraw z ubezpieczycielami do nowej sytuacji powstałej po zmianie zasad rozliczeń z OC w PZU S.A. od 1.08.2005 – gdy z jednej strony nastąpiło obniżenie przeciętnej wartości wypłacanego odszkodowania za naprawę, a z drugiej wykonawca usługi ponosi nadal pełną odpowiedzialność prawną jej jakość.
1 sierpnia 2005 nastąpiła w całym kraju zmiana zasad rozliczeń szkód z OC w PZU S.A., tzn.: wdrożona została nowa klasyfikacja części zamiennych, zainstalowany w inspektoratach nowy program komputerowy Monex do kalkulowania maksymalnych kosztów naprawy, ograniczona została możliwość stosowania oryginalnych części serwisowych, a w to miejsce wprowadzono nowe algorytmy obliczeniowe oparte o ceny tzw. części alternatywnych.
Brak znajomości tych zasad może doprowadzić do poważnych strat albo u klienta, albo u wykonawcy usługi, gdy ubezpieczyciel odmówi zrefinansowania pełnego kosztu naprawy (a np. w aucie ponad 3-letnim PZU S.A. odmówi zwrotu kosztu części zakupionych w ASO, chyba że zostały spełnione ściśle określone warunki)
Szkolenie ma na celu przygotowanie pracowników sektora motoryzacyjnego i wyposażenie ich w argumenty prawne służące obronie warsztatu/serwisu lub klienta w różnych, konkretnych sytuacjach praktycznych.
Omawianie są zarówno zagadnienia techniczne i ekonomiczne rozliczeń:
– klasyfikacja części zamiennych na kategorie O, Q, P, Z,
– działanie nowych algorytmów obliczeniowych uwzględniających części O, Q, P, Z,
– zasady „czytania” wydruków z nowego systemu kosztorysowania napraw Monex,
a także aspekty prawne:
– prawna analiza zasadności stosowania nowego systemu rozliczeń wprowadzonego przez rynek ubezpieczeniowy w świetle przepisów GVO, kodeksu cywilnego i ustaw ubezpieczeniowych,
– prawna odpowiedzialność warsztatu i serwisu za wykonaną usługę w ramach ustawy z 27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Dodatkowo na specjalne życzenie sektora warsztatów blacharko-lakierniczych omawiane są na szkoleniu metody obrony własnej stawki rbg w rozliczeniach z ubezpieczycielami.
Więcej informacji na stronie internetowej Fundacji Multi-Expert: www.expert.org.pl
Komentarze