Czujnik pedału gazu – Hella radzi

28 marca 2023, 12:00

Czujnik pedału gazu przekazuje sterownikowi informację o pozycji pedału gazu. Na podstawie tej informacji możliwa jest realizacja żądanego przez kierowcę obciążenia silnika. W tym artykule pokażemy, jak działają nowoczesne czujniki położenia pedału i jakie objawy wskazują na uszkodzenia związane z tymi czujnikami. Dowiesz się również, jak sprawdza się czujniki położenia pedału w warsztatach.

W nowoczesnych pojazdach instaluje się coraz więcej części elektronicznych. Przyczyną tego stanu rzeczy są między innymi przepisy prawa, np. w dziedzinie redukcji emisji spalin i zużycia paliwa. Coraz więcej pola zdobywają sobie też elektroniczne komponenty aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Do najważniejszych z tych komponentów należy czujnik pedału gazu.

W samochodach stosuje się coraz częściej czujnik bezdotykowy o indukcyjnej zasadzie działania. Czujnik ten składa się ze statora, który zawiera cewkę wzbudzającą, cewki odbiorcze i elektroniczny moduł analityczny oraz z rotora, który składa się z jednej lub kilku zamkniętych pętli przewodowych o określonej geometrii.

Przyłożenie napięcia zmiennego do cewki nadawczej powoduje wytworzenie pola magnetycznego indukującego napięcie w cewkach odbiorczych. W pętlach przewodowych wirnika jest również indukowany prąd, który oddziałuje na pole magnetyczne cewek odbiorczych. W zależności od ustawienia wirnika względem cewek odbiorczych stojan generuje odpowiednie amplitudy napięcia. Następnie amplitudy te zostają przetworzone w elektronicznym układzie analitycznym i przekazane do sterownika w formie napięcia stałego. Ten ocenia sygnał i generuje odpowiedni impuls np. dla nastawnika przepustnicy. Charakterystyka sygnału napięciowego jest zależna od siły nacisku na pedał gazu.

OBJAWY DEFEKTU CZUJNIKA PEDAŁU GAZU:

Awaria czujnika pedału gazu może powodować następujące objawy:

  • silnik pracuje z podwyższoną prędkością obrotową biegu jałowego
  • pojazd nie reaguje na ruchy pedału gazu
  • silnik przechodzi na awaryjny tryb pracy
  • zapala się lampka kontrolna silnika na desce rozdzielczej

DEFEKT CZUJNIKA PEDAŁU GAZU/ PRZYCZYNA AWARII:

Awaria tego elementu może mieć różne przyczyny:

  • uszkodzone przewody lub złącza czujnika pedału gazu
  • brak zasilania napięciem lub brak połączenia z masą
  • usterka elektronicznego układu analitycznego w czujniku

KONTROLA CZUJNIKA PEDAŁU GAZU: POSZUKIWANIE USTEREK

Przy poszukiwaniu usterek należy uwzględnić następujące czynności kontrolne:

  • odczyt kodów usterek
  • kontrola wzrokowa czujnika pod kątem uszkodzeń mechanicznych
  • kontrola wzrokowa odpowiednich złączy i przewodów elektrycznych pod kątem prawidłowości podłączenia i uszkodzeń
  • kontrola czujnika przy użyciu oscyloskopu i multimetru

Poniższe czynności kontrolne, dane techniczne i ilustracje objaśniające sposób poszukiwania usterki. Zostały opracowane na przykładzie samochodu MB A-Klasse (160) 1,7.

Pin sterownika Sygnał (względem AKU “-“ Warunki kontroli Wartość orientacyjna
C5, niebiesko- żółty Stacyjka wyłączona 0 V
C5, niebiesko- żółty Stacyjka włączona 4,5 – 5,5 V
C8 fioletowo-żółty Stacyjka włączona 0 V
C9 niebiesko-szary Stacyjka włączona,
pedał gazu zwolniony
0,15 V
C9 niebiesko-szary Stacyjka włączona,
pedał gazu wciśnięty
2,3 V
C10 fioletowo-zielony Stacyjka włączona,
pedał gazu zwolniony
0,2 V
 C10 fioletowo-zielony Stacyjka włączona,
pedał gazu wciśnięty
4,66 V
C23 brązowo-biały Stacyjka włączona 0 V

sygnał wyjściowy ← sygnał wejściowy ⊥ masa sterownika

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!