Czujnik pedału gazu przekazuje sterownikowi informację o pozycji pedału gazu. Na podstawie tej informacji możliwa jest realizacja żądanego przez kierowcę obciążenia silnika. W tym artykule pokażemy, jak działają nowoczesne czujniki położenia pedału i jakie objawy wskazują na uszkodzenia związane z tymi czujnikami. Dowiesz się również, jak sprawdza się czujniki położenia pedału w warsztatach.
W nowoczesnych pojazdach instaluje się coraz więcej części elektronicznych. Przyczyną tego stanu rzeczy są między innymi przepisy prawa, np. w dziedzinie redukcji emisji spalin i zużycia paliwa. Coraz więcej pola zdobywają sobie też elektroniczne komponenty aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Do najważniejszych z tych komponentów należy czujnik pedału gazu.
W samochodach stosuje się coraz częściej czujnik bezdotykowy o indukcyjnej zasadzie działania. Czujnik ten składa się ze statora, który zawiera cewkę wzbudzającą, cewki odbiorcze i elektroniczny moduł analityczny oraz z rotora, który składa się z jednej lub kilku zamkniętych pętli przewodowych o określonej geometrii.
Przyłożenie napięcia zmiennego do cewki nadawczej powoduje wytworzenie pola magnetycznego indukującego napięcie w cewkach odbiorczych. W pętlach przewodowych wirnika jest również indukowany prąd, który oddziałuje na pole magnetyczne cewek odbiorczych. W zależności od ustawienia wirnika względem cewek odbiorczych stojan generuje odpowiednie amplitudy napięcia. Następnie amplitudy te zostają przetworzone w elektronicznym układzie analitycznym i przekazane do sterownika w formie napięcia stałego. Ten ocenia sygnał i generuje odpowiedni impuls np. dla nastawnika przepustnicy. Charakterystyka sygnału napięciowego jest zależna od siły nacisku na pedał gazu.
OBJAWY DEFEKTU CZUJNIKA PEDAŁU GAZU:
Awaria czujnika pedału gazu może powodować następujące objawy:
- silnik pracuje z podwyższoną prędkością obrotową biegu jałowego
- pojazd nie reaguje na ruchy pedału gazu
- silnik przechodzi na awaryjny tryb pracy
- zapala się lampka kontrolna silnika na desce rozdzielczej
DEFEKT CZUJNIKA PEDAŁU GAZU/ PRZYCZYNA AWARII:
Awaria tego elementu może mieć różne przyczyny:
- uszkodzone przewody lub złącza czujnika pedału gazu
- brak zasilania napięciem lub brak połączenia z masą
- usterka elektronicznego układu analitycznego w czujniku
KONTROLA CZUJNIKA PEDAŁU GAZU: POSZUKIWANIE USTEREK
Przy poszukiwaniu usterek należy uwzględnić następujące czynności kontrolne:
- odczyt kodów usterek
- kontrola wzrokowa czujnika pod kątem uszkodzeń mechanicznych
- kontrola wzrokowa odpowiednich złączy i przewodów elektrycznych pod kątem prawidłowości podłączenia i uszkodzeń
- kontrola czujnika przy użyciu oscyloskopu i multimetru
Poniższe czynności kontrolne, dane techniczne i ilustracje objaśniające sposób poszukiwania usterki. Zostały opracowane na przykładzie samochodu MB A-Klasse (160) 1,7.
Pin sterownika | Sygnał (względem AKU “-“ | Warunki kontroli | Wartość orientacyjna |
C5, niebiesko- żółty | → | Stacyjka wyłączona | 0 V |
C5, niebiesko- żółty | → | Stacyjka włączona | 4,5 – 5,5 V |
C8 fioletowo-żółty | ⊥ | Stacyjka włączona | 0 V |
C9 niebiesko-szary | ← | Stacyjka włączona, pedał gazu zwolniony |
0,15 V |
C9 niebiesko-szary | ← | Stacyjka włączona, pedał gazu wciśnięty |
2,3 V |
C10 fioletowo-zielony | ← | Stacyjka włączona, pedał gazu zwolniony |
0,2 V |
C10 fioletowo-zielony | ← | Stacyjka włączona, pedał gazu wciśnięty |
4,66 V |
C23 brązowo-biały | ⊥ | Stacyjka włączona | 0 V |
sygnał wyjściowy ← sygnał wejściowy ⊥ masa sterownika
Komentarze