Eksperci sieci Q Service Castrol przedstawili swoje prognozy dotyczące rynku napraw pojazdów w 2023 r. Wskazali także, z jakimi wyzwaniami będzie się mierzyć branża.
Najnowsze dane wskazują, że w 2022 roku w Polsce zarejestrowano niemal 383 tysiące nowych aut osobowych[1] oraz ponad 700 tysięcy samochodów używanych importowanych z zagranicy[2]. Mniejsza dostępność nowych pojazdów, wydłużony czas oczekiwania czy niepewność związana z wysoką inflacją – to główne czynniki, które w zeszłym roku miały zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Kierowcy coraz rzadziej decydują się na kupno nowego samochodu, a zaczęli inwestować w swoje dotychczasowe pojazdy, żeby możliwie najdłużej utrzymać je w jak najlepszym stanie. Wiąże się to z dużymi wyzwaniami stojącymi przed branżą warsztatów. Eksperci sieci Q Service Castrol wskazują na m.in.: konieczność inwestycji w nowoczesny sprzęt oraz problemy związane z ograniczoną dostępnością specjalistów na rynku.
Poza utrudnioną dostępnością nowych aut wynikającą z braku półprzewodników i innych komponentów, wpływ na rynek ma również niepewność związana z wciąż wysoką inflacją. To te główne aspekty decydują o tym, że kierowcy w Polsce coraz częściej wybierają inwestycje w posiadane już pojazdy, co bezpośrednio wpłynie na branżę warsztatów samochodowych.
Samochody elektryczne przyszłością rynku
W Polsce przybywa rejestracji samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Według najnowszych danych pochodzących z raportu Instytutu SAMAR, w całym minionym roku Polacy kupili i zarejestrowali ich ponad 88 tysięcy. Jest to najlepszy wynik w historii[3]. W związku ze zwiększającym się udziałem w rynku tych pojazdów, warsztaty samochodowe muszą być przygotowane na możliwość ich napraw.
Coraz więcej aut nowszej generacji pojawiających się w serwisach samochodowych wymaga podłączenia nowoczesnego sprzętu diagnostycznego nawet przy tak standardowej czynności serwisowej jaką jest np. wymiana klocków hamulcowych. Samochody wyposażone w systemy wspierające kierowcę (ADAS) wymagają regularnej kalibracji. Wyzwaniem, z którym rynek warsztatów samochodowych musi się w tym roku zmierzyć, jest konieczność zainwestowania w najnowszy sprzęt diagnostyczny oraz specjalistyczne szkolenia dla mechaników.
– Zależy nam na stałym podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności naszych pracowników. Aktualna wiedza oraz najnowocześniejszy sprzęt gwarantują wysoką jakość wykonywanych usług. W obecnych czasach dostarczanie najwyższej klasy sprzętu diagnostycznego do serwisów samochodowych stanowi wyzwanie głównie z powodu wysokich cen urządzeń oraz kosztów eksploatacji. Ze względu jednak na zwiększającą się produkcję samochodów z coraz bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, dostępność najnowocześniejszych urządzeń jest konieczna do właściwego funkcjonowania warsztatów – komentuje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.
Taniej kosztem bezpieczeństwa
Obecna sytuacja gospodarcza ma ogromny wpływ nie tylko na decyzje związane z zakupem nowych samochodów. Dotyczy ona również napraw pojazdów. Kierowcy, stale poszukując oszczędności przy codziennej eksploatacji swoich samochodów, często odkładają w czasie decyzję o niezbędnym serwisie auta. Takie rozwiązanie może spowodować kolejne, nawarstwiające się problemy w samochodzie, a tym samym generować dodatkowe koszty jego naprawy.
Trudny rynek pracowników
Właściciele warsztatów zwracają uwagę na trudności w znalezieniu odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów na rynku pracy. Sytuacja ta stanowi dla branży coraz większe wyzwanie, a skala problemu jest odczuwalna praktycznie we wszystkich specjalizacjach mechaników. Wiąże się to też z mniejszym niż wcześniej zainteresowaniem młodzieży specjalizacją mechanika samochodowego w szkołach. Programy prowadzone przez sieć Q Service Castrol i Inter Cars, mają na celu doprowadzić do zwiększenia popularności zawodu mechanika samochodowego wśród uczniów. W oparciu o system praktyk i zaawansowanych szkoleń, młodzi adepci przygotowywani są do wymagającej pracy w warsztacie.
Optymistyczne prognozy na 2023 r.
Pomimo wielu trudności, z jakimi zmaga się obecnie branża motoryzacyjna, eksperci podkreślają, że działalność serwisów samochodowych ma przed sobą optymistyczne perspektywy. Spodziewanym trendem jest przejście klientów warsztatów niezrzeszonych w kierunku sieci serwisowych. Branża szczególną uwagę musi zwrócić natomiast na stałe unowocześnianie dostępnego na miejscu sprzętu oraz edukację swojej kadry.
[1] Dane PZPM za okres grudzień 2022 r. [2] Raport PZPM „Pierwsze rejestracje samochodów używanych”. [3] Raport Instytutu SAMAR “Rejestracje samochodów zelektryfikowanych w grudniu 2022 r.”
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Angol, 9 kwietnia 2023, 3:37 0 0
Nie zgadzam się z Panią Martą . Żaden z niej specjalista tylko marketingowiec. Poznizsze słowa nie są jej autorstwem w 100 % Pozdrawiam serdecznie
Odpowiedz