Nowa sieć serwisowa pojazdów elektrycznych na polskim rynku – wywiad z NexDrive

24 października 2022, 13:45

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej od 2035 r. na starym kontynencie będzie obowiązywał zakaz produkcji samochodów z silnikiem spalinowym. To oczywiście nie oznacza, że znikną one z naszych dróg z dnia na dzień. Pewne jest to, że w parku maszyn z każdym dniem będziemy obserwowali coraz większy udział pojazdów z napędem alternatywnym – w głównej mierze hybrydowym i elektrycznym. To właśnie do ich użytkowników i punktów warsztatowych skierowany jest projekt NexDrive, o którym rozmawiamy z  Andrzejem Guzkiem, Network Managerem NexDrive.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Jakie są założenie Waszego projektu NexDrive? Skąd wziął się ten pomysł i jakie były pierwsze kroki do wdrożenia go w życie?

Andrzej Guzek: NexDrive to koncept sieci serwisowej dedykowanej pojazdom nowej generacji. Jest to pierwsza tego typu sieć serwisowa w Polsce, skierowana do warsztatów, które już obsługują lub planują w najbliższej przyszłości obsługiwać pojazdy hybrydowe i elektryczne. Pomysł zrodził się z przyczyn nadchodzących zmian na rynku motoryzacyjnym. Pojazdów elektrycznych i hybrydowych w Polsce przybywa, a od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej w życie wejdzie dyrektywa zakazująca sprzedaży samochodów spalinowych. Na tegorocznej konferencji sieci EuroWarsztat w Wiśle odbyła się inauguracja konceptu, do którego włączyły się pierwsze warsztaty.

Dlaczego projekt NexDrive ruszył w Polsce? Wiadomy jest fakt, że na obecna chwilę nasz kraj nie posiada odpowiedniej infrastruktury, która zabezpieczyłaby potrzeby pojazdów elektrycznych.

Na tak znaczące zmiany należy przygotować się wcześniej. Jeżeli serwisy zaczną działać teraz będą miały znaczącą przewagę i zyskają status doświadczonych fachowców w sektorze serwisowania samochodów EV. Udostępnienie przez serwisy ładowarek komercyjnych dzisiaj, może być znaczącym argumentem dla klienta za zakupem pojazdu hybrydowego lub elektrycznego jutro. Projekt NexDrive zapewnia warsztatom kompleksowe wsparcie w procesie rozwoju obsługi samochodów nowej generacji, co w efekcie ma zabezpieczyć potrzeby tychże pojazdów w niedalekiej przyszłości.

Ile punktów NexDrive istnieje obecnie w Polsce i w  Europie. Jakie konkretnie usługi są w nich świadczone?

Koncept został zapoczątkowany i pierwotnie wdrożony w Holandii w grudniu 2020 r., gdzie liczy już 52 punkty. Kolejnym krajem była Kanada, która aktualnie posiada 13 serwisów. Teraz przyszedł czas na Polskę, gdzie przygodę z NexDrive rozpoczęło już 12 warsztatów, a ich liczba sukcesywnie wzrasta. Do końca roku NexDrive będzie obecny we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Założenie jest takie, aby w każdym punkcie można było wykonać pełny serwis pojazdu, naprawy eksploatacyjne czy ładowanie baterii.

Czy oprócz serwisowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych serwisy NexDrive zajmują się także „zwykłymi” samochodami z napędem tradycyjnym?

Jak najbardziej. Do projektu dołączyły serwisy mające duże doświadczenie i status ekspertów w zakresie napraw samochodów z silnikami spalinowymi. To chęć ciągłego rozwoju i poszerzania umiejętności sprawiły, że warsztaty te nie zamykają się na zmiany.

W ramach projektu prowadzone są szkolenia dla właścicieli i pracowników warsztatów. Jaką tematykę one podejmują? 

Szkolenia będą obejmowały tematykę z zakresu serwisowania pojazdów EV, najczęściej pojawiających się w nich usterek czy napraw eksploatacyjnych. Będą miały na celu uzyskanie specjalistycznej wiedzy czy zdobycia niezbędnych uprawnień. Przeprowadzony zostanie również cykl szkoleń z bezpieczeństwa pracy przy tego typu pojazdach. Planowane są także szkolenia, które będą odpowiedzią na pojawiające się aktualnie potrzeby serwisów.

Założeniem NexDrive jest to, by pojazd obsługiwany przez serwis nie tracił gwarancji fabrycznej producenta pojazdu (jeśli jej podlega). W jaki sposób cel ten ma zostać osiągnięty?

Warsztaty od dawna mają możliwość serwisowania pojazdów gwarancyjnych bez utraty gwarancji, co reguluje rozporządzenie Komisji Europejskiej MVBER. Nasze serwisy wspieramy w tym zakresie poprzez szkolenia, a także pomoc w uzyskaniu niezbędnych do tego narzędzi m.in. dostępów do platform producentów pojazdów (Pass-thru). Oferujemy im szeroką ofertę części spełniających wymogi producenta dostępne u dystrybutorów AAG na terenie Polski.

Kto może dołączyć do sieci NexDrive? Czy są jakieś specjalne wymagania techniczne, obowiązkowe wyposażenie warsztatu, wykształcenie, którym kierujecie się przy doborze współpracowników?

Warsztat jest zobowiązany posiadać minimum jedno stanowisko, które będzie przystosowane do obsługi pojazdów EV lub możliwość wydzielenia powierzchni z już aktualnego stanowiska. Kluczową kwestią jest posiadanie środków ochrony osobistej, stosownych uprawnień oraz narzędzi wymaganych do obsługi tego typu pojazdów. Niezbędnym urządzeniem jest ładowarka do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W przypadku braku jakiegokolwiek wyposażenia, NexDrive posiada pełną ofertę przygotowującą warsztat do wzięcia udziału w projekcie.

W jaki inny sposób wspieracie uczestników projektu?

NexDrive, oprócz pakietu rozwiązań w postaci specjalistycznych szkoleń i zdobywania potrzebnych uprawnień, zapewnia pełną ofertę profesjonalnego wyposażenia i przygotowania stanowiska pracy m.in. elementy oznakowania i zabezpieczenia stanowiska, środki ochrony osobistej, a także izolowane narzędzia. Kompleksowa oferta zawiera całą gamę ładowarek wraz z usługami dodatkowymi tak, aby każdy mógł wybrać takie rozwiązanie, które będzie dla niego najkorzystniejsze. Od ładowarek kablowych, przenośnych, przez stacjonarne urządzenia serwisowe po rozwiązania komercyjne i związane z nimi przygotowanie odpowiedniego stanowiska do ładowania. Warsztaty mogą również liczyć na kompleksowe wsparcie marketingowe, mające na celu zdobycie jak największej liczby klientów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 2 listopada 2022, 10:25 3 0

najlepsza sieć to profiauto. Wszystko dajo

Odpowiedz

dwarf, 7 listopada 2022, 20:05 0 0

Wszystko czyli pleksi z nazwą profi i polary.... WSZYSTKO!

Odpowiedz

Przemek, 7 listopada 2022, 7:15 0 0

Od roku dziala juz siec EvRepair. Brawo

Odpowiedz