Według badań europejskiego stowarzyszenia ETRMA, rynek opon do samochodów osobowych i dostawczych w Europie w 2011 roku wzrósł o 3,8%. Jak na tle Europy w minionym roku wypadła Polska oraz jakie są rokowania dla branży oponiarskiej na nadchodzący rok 2012? Zapraszamy do przeczytania artykułu.
Sprzedaż opon w Europie w 2011r.
Według raportu ETRMA, w Europie w 2011 roku sprzedano łącznie ponad 238,3 mln opon do samochodów osobowych. Oznacza to wzrost o 3,8% w stosunku do roku ubiegłego, jednak analizując dalsze dane, nie trudno jest dojść do wniosku, że ten korzystny wynik w dużej mierze spowodowany jest dynamicznym wzrostem popytu na opony zimowe.
W 2011 r. sprzedano bowiem 93,4 mln sztuk opon zimowych, czyli aż o 18,4% więcej niż przed rokiem, natomiast sprzedaż opon letnich w tym samym czasie spadła o blisko 4% i wyniosła 144,7 miliona sztuk.
Europa Zachodnia, Centralna i Wschodnia – sprzedaż opon zimowych i letnich w 2011r.
Największy udział w rynku opon ma Europa Zachodnia – 193,3 mln sztuk (wzrost o 1,7%), następnie Europa Centralna – 30 milionów (wzrost o 11%) i na końcu Europa Wschodnia – 14,8 mln (wzrost o 20,2%).
Biorąc pod uwagę duże różnice między tymi poszczególnymi rynkami europejskimi, oraz zdecydowaną przewagę udziału Europy Zachodniej w całości rynku europejskiego, warto przeanalizować jak wyglądała indywidualna sytuacja sprzedaży opon zimowych i opon letnich w 2011 roku, oddzielnie w każdym z tych trzech regionów.
W Europie Zachodniej sprzedaż opon letnich wyniosła 126,6 miliona sztuk, co oznacza spadek o 5,1%. W tym regionie zdecydowanie, bo aż o 17,9% wzrosła jednak sprzedaż opon zimowych, osiągając wartość 66,6 mln.
Europa Centralna w 2011 r. odnotowała wzrost sprzedaży opon letnich o 4,1%, do 12,7 mln sztuk, oraz 16,7-procentowy wzrost popytu na opony zimowe, które zostały sprzedane w ilości 17,3 mln.
Największy, bo aż 11,8-procentowy wzrost sprzedaży opon letnich odnotowano w Europie Wschodniej, gdzie sprzedaż sięgnęła 5,3 mln. W tym regionie jeszcze dynamiczniej rozwija się sprzedaż opon zimowych, osiągając w 2011 r. wolumen 9,7 miliona, co oznacza wzrost o 25,5%.
Sprzedaż opon w 2011r. w Polsce
Jaki to był rok dla rynku opon do samochodów osobowych i dostawczych w Polsce? Okazuje się, że na tle całej Europy – nadzwyczaj dobry.
Ogólna sprzedaż opon w naszym kraju wyniosła około 11,4 mln sztuk, czyli o 13,8% więcej niż przed rokiem. Wzrosty odnotowano zarówno w przypadku opon letnich – 10,1% (5,5 miliona sztuk), jak zimowych – 17,5% (5,8 mln). Jak widać, dynamika wzrostu w przypadku opon zimowych była zdecydowanie wyższa, co sprawiło, że w minionym roku, pomimo stosunkowo lekkiej zimy w Polsce, sprzedano więcej nowych opon zimowych, niż letnich.
Z całości sprzedaży, ponad 9,8 miliona sztuk opon stanowiły opony do samochodów osobowych, 1,1 mln – opony dostawcze, a 433 tysiące – opony segmentu 4×4.
Wśród sprzedanych opon osobowych letnich największą popularnością w Polsce cieszyły się opony z indeksem prędkości ST (51%), następnie H (28%) i V (14%). Opony z najwyższymi indeksami prędkości WZ stanowiły jedynie około 7% sprzedaży.
Wśród opon zimowych zdecydowanie najbardziej popularne były indeksy ST (78%), następie H (19%) oraz V (3%).
Tak dobry wynik, pod względem ilości sprzedaży pozycjonuje nasz rynek na szóstym miejscu w Europie, za Hiszpanią (14,9 miliona), Anglią (18,8 miliona), Włochami (27,1 miliona), Francją (31,4 miliona) i Niemcami (55,2 miliona).
Prognozy dla rynku opon na w roku 2012
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 20 marca br. przedstawiciele firmy Continental Opony Polska ostrożnie prognozowali, że w nadchodzącym roku rynek opon osobowych w Polsce może nieco zwolnić.
Na zahamowanie sprzedaży opon wpływ mogą mieć między innymi zapasy poczynione przez hurtownie motoryzacyjne. Według szacowań w przypadku opon zimowych zapasy te mogą sięgać nawet 20-25% wielkości sprzedaży. Na sprzedaż opon z pewnością będzie miała także wpływ mniejsza ilość rejestracji samochodów nowych i używanych.
Optymizmem napawają jednak pierwsze tegoroczne wyniki sprzedażowe. Na koniec lutego 2012 Polska była jedynym rynkiem, który odnotował znaczący wzrost sprzedaży w wysokości 11,4%, podczas gdy sprzedaż opon w na koniec lutego w Europie Centralnej spadła o 1,2%, a w Europie Zachodniej aż o 13,4%.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 22 marca 2012, 7:25 0 0
Większe zakupy w roku 2011 były również spowodowane wzrostem cen i w ten sposób zabezpieczeniem dużych odbiorców na wypadek ostrzejszej zimy (stąd wzrost sprzedaży opon zimowych i takie zapasy w magazynach!!!-jedno z drugim się łączy)
Odejmując zakupy które są w magazynach (nawet 20-25%) nie daje to już tak pozytywnego obrazu sytuacji.
Biorąc pod uwagę ostrożność klientów przy zakupach i wzrost cen opon byłbym bardziej ostrożny w prognozach.
Moim zdaniem utrzymanie sprzedaży na poziomie z 2011r lub niewielki wzrost na poziomie 5-10% będzie optymistyczną prognozą na 2012r.
pozdrawiam
Grzesiek M.
Odpowiedz
Anonim, 22 marca 2012, 21:40 0 0
w 2012 będzie wzrost 11,3%
Odpowiedz