Nowy system pasów bezpieczeństwa od ZF Passive Safety Systems pozwala na dalsze ograniczenie skutków wypadków. Jednocześnie system ten ułatwia producentom pojazdów wdrożenie zwiększonych wymagań dotyczących adaptacyjności systemów przytrzymujących w NCAP Roadmap 2030.
Na czym polega najnowsza technologia?
Sercem technologii jest tak zwany wielostopniowy ogranicznik obciążenia (MSLL), który dostosowuje siłę napinania pasa do wzrostu i rozmiaru pasażerów. W ten sposób pas bezpieczeństwa staje się inteligentnym, elastycznie sterowanym elementem koncepcji bezpieczeństwa pojazdu. Dzięki nowemu systemowi pasów bezpieczeństwa, technologia ZF Passive Safety Systems umożliwi w przyszłości znacznie lepsze dostosowanie siły napięcia pasów do rozmiaru i masy ciała pasażerów pojazdu. Wielostopniowy ogranicznik obciążenia (ang. Multi-Stage Load Limiter, MSLL) jest przede wszystkim odpowiedzialny za indywidualną regulację systemu. Pomaga on jeszcze bardziej ograniczyć skutki wypadków wobec wszystkich osób znajdujących się w pojeździe i umożliwia producentom samochodów spełnienie zwiększonych wymagań NCAP Roadmap 2030. Innowacyjne podejście tej technologii polega nie tylko na indywidualnych opcjach sterowania samym komponentem, ale także na rozszerzonych możliwościach interakcji z innymi systemami bezpieczeństwa. Dzięki temu pas bezpieczeństwa z przełączanym ogranicznikiem siły MSLL staje się inteligentnym, elastycznie sterowanym urządzeniem bezpieczeństwa.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa interweniują w razie wypadku już na bardzo wczesnym etapie. W przypadku nieuniknionego zderzenia, pas napina się wokół ciała przed zderzeniem (napinanie wstępne), aby zmniejszyć luz pasa i spowolnić go w kontrolowany sposób po uderzeniu, a następnie przenieść go do przodu do poduszki powietrznej. Systemy opierają się na reprezentatywnych, znormalizowanych obiektach testowych (manekinach). W przyszłości testy zderzeniowe NCAP będą wymagały jeszcze lepszej ochrony poszczególnych pasażerów pojazdu.
– Wymagania dotyczące adaptacyjności systemów bezpieczeństwa rosną – zarówno w oczekiwaniach klientów końcowych, jak i w kryteriach testowych NCAP. Nasz nowy system pasów ułatwia producentom pojazdów spełnienie zwiększonych wymagań, a w szczególności zmniejsza skutki wypadków poprzez jeszcze lepsze dostosowanie się do pasażera – mówi Rudolf Stark, szef dywizji ZF Passive Safety Technology.
W celu zmniejszenia sił działających na ciało w razie wypadku, wiele systemów pasów bezpieczeństwa jest już wyposażonych w dwustopniowy ogranicznik obciążenia (SLL). Był to ważny krok w kierunku adaptacyjności. Aby zapewnić jeszcze większą elastyczność, ZF oferuje teraz napinacz pasa z wielostopniowym przełączanym ogranicznikiem obciążenia (MSLL). Ma on wielostopniową konstrukcję i może jeszcze lepiej zmieniać siły przytrzymujące przez cały czas trwania zderzenia. System umożliwia indywidualne reagowanie na osoby o różnym wzroście i odpowiednie sterowanie siłami pasów.
Przyszłość bezpieczeństwa na drodze
W przyszłości, droga do większej zmienności napięcia pasów będzie wiodła przez sensoryczne rejestrowanie wnętrza pojazdu w celu jeszcze lepszego rozpoznania, które osoby gdzie siedzą i jakie siły pasów należy zastosować indywidualnie w przypadku poważnej lub drobnej kolizji. W tym celu wykorzystywane będą różne źródła: Oprócz kamer wewnętrznych, które na przykład wykrywają, kiedy kierowca obsługuje system informacyjno-rozrywkowy prawą ręką lub odwraca głowę w kierunku pasażerów siedzących z tyłu, sam system pasów bezpieczeństwa może dostarczyć cennych informacji. Wynika to z faktu, że czujniki w pasie mogą mierzyć długość wyciągniętego pasa, a tym samym umożliwiać wyciągnięcie wniosków na temat obwodu ciała, a tym samym wzrostu i wagi. Ponadto istnieje połączenie z aktywnymi systemami bezpieczeństwa i ich czujnikami na zewnątrz pojazdu – od kamery po radar. Na przykład dla połączonego sieciowo systemu bezpieczeństwa ważne jest, aby wiedzieć, z którego kierunku nadchodzi uderzenie. W ten sposób MSLL może zaoferować małym i lekkim osobom lepiej dostosowaną indywidualną ochronę w razie wypadków o umiarkowanej intensywności (z prędkością uderzenia do 35 km/h). Dotyczy to na przykład dzieci na tylnym siedzeniu. Osoby starsze, które mają większe ryzyko obrażeń ze względu na zmienioną strukturę kości zależną od wieku, również mogą z tego skorzystać. Ponadto system potencjalnie poprawia bezpieczeństwo pasażerów o dużej masie w razie wypadku z przeciążeniem (przy prędkości uderzenia powyżej 56 km/h).
Komentarze