Co najczęściej psuje się w automatycznych skrzyniach biegów? Elektronika sterująca. Jednym z najbardziej awaryjnych podzespołów jest czujnik prędkości obrotowej skrzyni biegów. Jego usterka powoduje przejście skrzyni biegów w tryb awaryjny i problemy z właściwym wybieraniem przełożeń. Jak zdiagnozować awarię czujnika prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów?
Współczesny mechanik powinien być przygotowany na to, że awaria jednego małego czujnika może spowodować poważne problemy albo wręcz unieruchomienie całego podzespołu.
Jak zwykle, odpowiednia diagnostyka jest kluczem do właściwego przeprowadzenia naprawy i obniżenia jej kosztów. Na polskim rynku zdecydowanie dominują samochody z manualnymi skrzyniami biegów. Jednakże samochody z “automatami” też nie są już rzadkością.
Podstawowe informacje o czujniku prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów
Czujnik ten mierzy prędkość obrotową wału skrzyni biegów. Dane, zebrane przez czujnik, są przekazywane do sterownika automatycznej skrzyni biegów, za pomocą przewodu sygnałowo – zasilającego. Na podstawie tych danych, sterownik aktywuje poszczególne biegi, a także ustala siłę zmiany biegów.
Stosuje się dwa rodzaje czujników prędkości obrotowej skrzyni biegów
- Indukcyjne
- Hallotronowe – wykorzystują zjawisko Halla
Objawy awarii czujnika prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów
Podstawowe objawy awarii to:
- Przejście automatycznej skrzyni biegów w tryb awaryjny.
- Problemy z właściwym działaniem skrzyni biegów.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej.
- Zapisanie błędu w pamięci sterownika.
Co to znaczy, że automatyczna skrzynia biegów przeszła w tryb awaryjny? Z czym to się wiąże? Automatyczna skrzynia biegów pracuje w ograniczonym zakresie biegów. Zazwyczaj obsługuje tylko 1 i 2gi bieg oraz bieg wsteczny. To właśnie dlatego (ze względu na ograniczoną ilość biegów) klient może skarżyć się na znacznie wyższe zużycie paliwa.
Dlaczego czujnik prędkości obrotowej skrzyni biegów ulega awariom?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, czujnik prędkości obrotowej skrzyni biegów wykorzystuje zjawisko indukcji magnetycznej albo zjawisko Halla. Źródłem zmiany pola magnetycznego i generowania impulsów elektrycznych, w obydwu przypadkach, jest pole magnetyczne, generowane przez ruch obrotowy wieńca zębatego. Impulsy elektryczne są przekazywane do sterownika. Specjalny algorytm pozwala na ich mierzenie i przetwarzanie na odpowiednie informacje. Czujnik znajduje się w szczelnej obudowie.
Co może sprawić, że czujnik się zepsuje, albo przestanie właściwie działać?
- Zanieczyszczenie czujnika opiłkami. W tym przypadku wystarczy oczyścić czujnik i sprawdzić, czy działa we właściwy sposób.
- Zaśniedzenie wtyczki/gniazda przewodu sygnałowo – zasilającego. W tym przypadku można spróbować oczyścić metalowe złączki za pomocą specjalnego preparatu w sprayu.
- Uszkodzenie przewodu sygnałowego – trzeba wymienić czujnik na nowy, gdyż nie ma możliwości zakupu samego przewodu.
- Zwarcie wewnętrzne w czujniku – czujnik należy wymienić na nowy.
- Uszkodzenie mechaniczne pierścienia impulsowego – czujnik należy wymienić na nowy.
Jak sprawdzić czujnik prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów? Sprawdzimy, co radzą specjaliści z firmy HELLA, która jest producentem czujników tego typu.
- Odczytać kod błędu przy pomocy urządzenia diagnostycznego.
- Sprawdzić czujnik pod kątem zanieczyszczenia.
- Sprawdzić czujnik pod kątem uszkodzeń mechanicznych, zwracając uwagę na pierścień czujnika.
- Sprawdzić przewód sygnałowo – zasilający pod kątem uszkodzeń mechanicznych i zwarć. Sprawdzić przepływ prądu w przewodzie. Niezbędny jest schemat pinów.
- Sprawdzić przewód przyłączeniowy pod kątem zwarcia do masy. Sprawdzić za pomocą omomierza rezystancję pomiędzy masą a odłączoną wtyczką czujnika.
- W przypadku czujnika indukcyjnego – sprawdzić rezystancję za pomocą omometru (wartość zadana przy 80 st. C – ok. 1000 om). Nie wolno mierzyć rezystancji czujnika hallotronowego, gdyż może to doprowadzić do jego całkowitego uszkodzenia.
- W przypadku czujnika hallotronowego – sprawdzić napięcie zasilające za pomocą woltomierza. Niezbędny jest schemat pinów wtyczki urządzenia.
Wymiana czujnika prędkości obrotowej skrzyni biegów – jak przebiega?
Aby wymienić czujnik prędkości obrotowej automatycznej skrzyni biegów należy:
- Odłączyć przewód zasilająco – sygnałowy
- Odkręcić stary czujnik.
- Zamontować nowy czujnik.
- Podłączyć przewód. Ewentualnie oczyścić złącza.
- Usunąć błąd z pamięci sterownika.
- Sprawdzić poprawność działania skrzyni biegów w trakcie jazdy próbnej.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 13 stycznia 2022, 10:24 6 0
Uszkodzenie mechaniczne pierścienia impulsowego – czujnik należy wymienić na nowy.
CHYBA COŚ TU NIE ZAGRAŁO?
Odpowiedz
cololoco, 7 listopada 2022, 20:50 1 0
Nie zagrało to mało powiedziane.
Uszkodzenie pierścienia impulsowego na kole pasowym wału silnika - wymienić czujnik położenia wału silnika.
Odpowiedz
badik123, 27 marca 2023, 18:11 2 -1
witam mam forda mk2 1.6 tdci z automatyczną skrzynia 7 biegowa i padł czujnik obrotów na wejsciu przetwornika i nie moge go znalesc gdzie on jest umieszczuny ?
Odpowiedz
Pawlo.art, 2 września 2024, 14:45 1 0
Witam. mam ten sam problem. Wiedomo gryzie on jest?
Odpowiedz
pirania1, 27 lutego 2024, 14:19 3 0
jakiś numer czujnika
Odpowiedz
Lukasz, 15 kwietnia 2024, 22:06 0 0
Witam posiadam bmw f10 2.0d automat problem z czujnikiem obrotow skrzyni gdzie ten czujnik sie znajduje moze ktos wie dziekuje za pomoc
Odpowiedz
Bolo, 6 czerwca 2024, 21:11 0 -1
Przednie lewe koło
Odpowiedz