Continental – 150 lat innowacji

, 29 września 2021, 23:57

W jubileuszowej serii „150 lat Continental” przedstawiamy historię sukcesu pasków napędowych dla motoryzacji: od pasków klinowych, dzięki którym przyczyniliśmy się do elektryfikacji samochodów, przez pierwsze paski zębate stosowane do napędów wałków rozrządu, aż po dzisiejsze rozwiązania „cyfrowe”.

Nazwa marki Continental – również dla pasków napędowych – została zarejestrowana w 1899 r. Początkowo produkowane były jedynie pasy dla przemysłu. W tamtych czasach były to produkty przełomowe dla wielu gałęzi przemysłu. W 1907 r. pojawiły się pierwsze paski klinowe do motocykli, lecz jeszcze nie w formie ciągłego paska tylko łączone specjalnym zamkiem (rys. 1 i 2). Jednak w porównaniu z pasami skórzanymi były one niezwykle innowacyjne.

Typy pasków klinowych „z zamkiem“
Reklama nowych pasków klinowych do motocykli

Przed pojawieniem się pierwszych alternatorów w 1913 r., pojazdy były oświetlane lampami gazowymi. Nowa technologia stopniowo zelektryfikowała technikę samochodową. Lampy gazowe zastąpiono oświetleniem elektrycznym, wyeliminowano rozruch silnika za pomocą korby i stopniowo, poprzez podłączanie do alternatora nowych układów rozbudowywano sieć elektryczną pojazdu. Przeniesienie napędu wymagało zastosowania pasków napędowych, które byłyby możliwie bezstratne. Firma była w stanie spełnić te wymagania dzięki paskowi klinowemu bez łączeń. Takie rozwiązanie po raz pierwszy zastosowano w 1921 r. W ten sposób Continental mógł znacząco przyczynić się do wdrożenia rewolucyjnej technologii do napędu pojazdów. Do 1927 r. dostępnych było 36 rozmiarów pasków, do wszystkich popularnych typów pojazdów. Udoskonalenia techniczne umożliwiły osiągnięcie wyższych prędkości przy mniejszych rozmiarach przekładni, przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości na zginanie.

Napęd z paskiem płaskim

Od pierwszego paska rozrządu stosowanego do napędów wałka rozrządu po inteligentny pasek

Strona tytułowa pisma „Echo Continental“

Kolejnym kamieniem milowym firmy był po raz pierwszy zastosowany w samochodzie, pasek zębaty do napędu wałka rozrządu (1961 r.). Pierwsze paski zębate wykonane były z poliuretanu z zastosowaniem stalowych komponentów. Jednak już kilka lat później specjaliści od napędów wykonali kolejny krok naprzód, tworząc i wprowadzając do zastosowania paski zębate z gumy. Dzisiaj, wiedza o materiałach jest wykorzystywana również przy opracowywaniu pasków zębatych pracujących w oleju.

Oprócz prac nad innowacyjnymi materiałami, nasz dział rozwoju koncentruje się obecnie na „cyfryzacji“ pasków. Pierwsze sukcesy w sektorze przemysłowym pasów napędowych pokazują, jak może to wyglądać. Continental wspólnie z partnerem CLAAS opracował inteligentne pasy dla rolnictwa. Zapewniają one większą wydajność i bezpieczeństwo podczas prac w rolnictwie. Teraz już tylko wystarczy przenieść tę wiedzę i doświadczenie z pola na drogę. Przed nami zatem ekscytująca podróż.

Artykuł sponsorowany Continental

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

PrzemysławM, 6 października 2021, 13:02 0 0

Ja gonie za brame iż z całym szacunkiem ale nie uważam regeneracji takiej części jakim jest DKZ.Tym bardziej jak słyszę o gwarancji rozruchowej.

Odpowiedz