Modułowe przewody układu chłodzenia: typowe usterki i najlepsze praktyki serwisowe

15 września 2021, 23:56

Nie tylko silniki samochodowe stają się coraz bardziej złożone, to samo dotyczy przewodów. Obecnie modułowe przewody układu chłodzenia z wbudowanymi komponentami stały się standardem obejmującym plastikowe połączenia, takie jak szybkozłącza i rozgałęzienia.

Chociaż dzięki nim samochody są lżejsze i w związku z tym emitują mniej CO2, przewody również szybciej i częściej się psują, ponieważ plastikowe połączenia z czasem stają się łamliwe. W niniejszym artykule skupimy się na silnikach wysokoprężnych 1,6 (montowanych w popularnych modelach samochodów, np. Citroen: C3, C4, C5, Berlingo, Jumpy; Peugeot: 206, 207, 307, 308, 407, Expert, Partner; oraz Ford: C-MAX / Fiesta / Fusion), aby wyjaśnić potencjalne problemy podczas demontażu modułowego przewodu układu chłodzenia podczas rutynowego przeglądu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, dlaczego należy zainstalować nowy modułowy przewód Gates przy każdorazowej wymianie zestawu rozrządu Gates PowerGrip®.

Modułowe przewody do rozbudowanych układów chłodzenia

Tradycyjne gumowe węże stosowane w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, a nawet te z początku XXI wieku mające już jedno lub dwa rozgałęzienia dawno przeszły do historii. Samochody hybrydowe i elektryczne, które obecnie szturmem zdobywają rynek, są wyposażone w rozmaite zespoły przewodów modułowych. Ich wbudowane elementy sterują przepływem chłodziwa do nagrzewających się urządzeń, takich jak turbosprężarki i akumulatory.

Ewolucja modułowych przewodów układu chłodzenia

Silniki (i przewody) samochodowe są coraz bardziej rozbudowane, a producenci OEM od wielu lat redukują masę podzespołów samochodowych, aby zwiększyć ich efektywność paliwową i zmniejszyć emisję CO2. Wprowadzając plastikowe przewody kształtowane, obudowy i połączenia w układzie chłodzenia, producenci nie tylko zmniejszyli masę układów w pojeździe, dodatkowo skrócili też proces montażu. Na przykład stosowane dziś szybkozłącza po prostu się zatrzaskują, eliminując potrzebę stosowania zacisków oraz dodatkowych narzędzi na linii produkcyjnej.

Dlaczego nowoczesne węże szybciej i częściej się psują?

Nie jest to jednak wyłącznie dobra wiadomość. Stare przewody kształtowane nie wymagały wymiany nawet przez dziesięć lub piętnaście lat, tymczasem żywotność przewodów modułowych uległa skróceniu do dwunastu, a nawet ośmiu lat (przy czym do awarii dochodzi zazwyczaj pomiędzy 90 000 a 150 000 kilometrów). Dlaczego? Przez drgania silnika i wysoką temperaturę pod maską.

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych przewodów kształtowanych, wysokie temperatury i długotrwała ekspozycja na działanie płynów sprawiają, że guma staje się miękka, rozszerza się i prowadzi do uszkodzenia przewodu. Plastikowe połączenia stają się łamliwe i podatne na pęknięcia z powodu wibracji silnika oraz naprężeń w obiegu chłodziwa. Co równie ważne, szybkozłącza mogą ulec awarii po wyjęciu przewodów w trakcie ogólnego serwisu układu chłodzenia.

Jakie to ma znaczenie podczas przeglądu pojazdu?

Podczas zaplanowanych przeglądów serwisowych obejmujących m.in. wymianę paska rozrządu, zwykle trzeba też zdjąć szybkozłącza, aby umożliwić opróżnienie i przepłukanie układu chłodzenia w pojeździe. W procesie zdejmowania lub zakładania łamliwe plastikowe szybkozłącza, a także rozgałęzienia, mogą pękać, powodując wyciek chłodziwa. Wymiana chłodziwa zgodnie z harmonogramem przeglądów może pomóc w ograniczeniu przedwczesnych awarii, ale nie jest to jedyny wymagany środek ostrożności.

Firma Gates zaleca dokładną kontrolę modułowych przewodów układu chłodzenia i plastikowych połączeń pod kątem uszkodzeń podczas demontażu i montażu paska rozrządu oraz pompy wodnej w silnikach wysokoprężnych (PSA) o pojemności 1.6. Ze względu na umiejscowienie plastikowych połączeń modułowego przewodu względem pompy wodnej, procedury demontażu i montażu wymagają manipulacji zarówno pompą wodną, jak i modułowym przewodem, co może prowadzić do jego pęknięcia pojawiającego się najczęściej wokół plastikowych połączeń.

Zalecamy założenie nowego modułowego przewodu 02-1730 przy każdorazowej wymianie zestaw rozrządu Gates PowerGrip® Kit KP15598XS, KP15656XS, KP15688XS, KP25598XS w przypadku zastosowań obejmujących pompę wodną Gates WP0055, modułowy przewód Gates 02-1730 lub ich oryginalne odpowiedniki marek Citroen, Peugeot albo Ford 1201.G9 i 1336.X3, 1230674, 13464681.

Sprawdź ofertę przewodów Gates

Artykuł sponsorowany Gates

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!