Castrol wprowadza na rynek płyn chłodzący do akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV), który ma skracać czas ładowania oraz zwiększać wydajność, bezpieczeństwo i żywotność komponentów.
Castrol wprowadził na wybrane rynki nowy, zaawansowany płyn chłodzący dopuszczony do „bezpośredniego” kontaktu z ogniwami akumulatora pojazdów elektrycznych, który umożliwi szybsze ładowanie pojazdów kolejnych generacji, zapewniając wydajność, ochronę komponentów i zrównoważony rozwój.
Niemal wszystkie pojazdy elektryczne są wyposażone w akumulatory, do których używa się płynów chłodzących na bazie wody/glikolu krążących w „płaszczu”, który otacza moduł akumulatora. Nowy płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON, dostosowany do wymogów technologicznych przyszłości, to innowacyjna ciecz dielektryczna opracowana specjalnie z myślą o „bezpośrednim” chłodzeniu, w którym płyn przepływa w module oraz ma bezpośredni kontakt z poszczególnymi ogniwami akumulatora. W efekcie w każdych warunkach użytkowania znacznie poprawiło się zarządzanie ciepłem przy wysokich i niskich temperaturach otoczenia, co pozwala wydłużyć czas eksploatacji akumulatora.
Zastosowanie płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych Castrol ON umożliwia szybsze ładowanie akumulatorów pojazdów elektrycznych. W niezależnym badaniu modelowym o tych samych zmiennych płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON pozwolił uzyskać o 41% szybsze ładowanie w porównaniu z istniejącymi płynami na bazie wody i glikolu. Ponadto w trakcie rozładowywania ogniwa zachowuje optymalną temperaturę pracy, maksymalizując wydajność i osiągi. W niezależnych testach podczas rozładowywania płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON umożliwił obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 28°C w porównaniu do testowego płynu chłodzącego na bazie wody/glikolu oraz o 11°C w porównaniu z dostępną aktualnie cieczą dielektryczną.
Nowy płyn chłodzący do pojazdów elektrycznych Castrol ON umożliwia oprócz tego lepsze radzenie sobie z potencjalnymi problemami technicznymi w obrębie modułu akumulatora. Na przykład przeładowanie lub zwarcie w układzie napędowym pojazdów elektrycznych może prowadzić do „autopowielania termicznego”, w przypadku gdy wysokie temperatury powodują nieodwracalne uszkodzenie poszczególnych ogniw akumulatorów. Autopowielanie termiczne może także skutkować rozprzestrzenieniem się ciepła, w sytuacji gdy ciepło z uszkodzonej celi jest przenoszone poprzez konwekcję i przewodzenie do sąsiadujących ogniw. Proces ten może ostatecznie doprowadzić do poważnej awarii całego modułu akumulatora. Przy zastosowaniu płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych Castrol ON skoki temperatury w poszczególnych komórkach są mniejsze, a w razie ich występowania można je zniwelować u źródła — w przeciwieństwie do płynów chłodzących stosowanych w systemach chłodzonych pośrednio.
Kolejną korzyścią płynącą z użycia nowego produktu Castrol jest jego zachowanie w układzie cyrkulacyjnym płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych. Płyn chłodzący Castrol ma niższą lepkość niż dostępne dotychczas ciecze dielektryczne, a co za tym idzie, zmniejsza straty podczas pompowania, optymalizując wydajność i efektywność procesu zarządzania temperaturą.
– Przeprowadzamy szeroko zakrojone testy nowego płynu chłodzącego do pojazdów elektrycznych Castrol ON, aby zapewnić wysoki poziom wydajności i ochrony przez cały okres eksploatacji akumulatora — komentuje dr Marc Payne, menadżer Castrol ds. badań płynów do pojazdów elektrycznych. – Zwiększona gęstość mocy, jaką można uzyskać dzięki bezpośredniemu chłodzeniu akumulatora, pozwoli producentom opracować pojazdy elektryczne o jeszcze większej wydajności i znacznie ulepszonej funkcji szybkiego ładowania. Chociaż bezpośrednie płyny chłodzące do pojazdów elektrycznych stosowane są obecnie w ekskluzywnych hybrydowych i zasilanych akumulatorowo (BEV) hipersamochodach, oczekujemy, że ta technologia wkrótce się przyjmie i znajdzie szerokie zastosowanie w przyszłych generacjach sprzedawanych masowo pojazdów elektrycznych.
Płyn chłodzący Castrol ON stanowi część asortymentu produktów Castrol ON, który obejmuje oleje przekładniowe oraz smary do pojazdów elektrycznych Castrol ON.
Zespół ds. elektromobilności Castrol optymalizuje osiągi w zakresie zarządzania termicznego poprzez programy współpracy z partnerami. W celu uzyskania dalszych informacji prosimy o kontakt z Castrol pod adresem evfluids@castrol.com.
1. Niezależne testy dowiodły, że płyn chłodzący Castrol ON oferuje lepsze właściwości w zakresie zarządzania termicznego w porównaniu do pośrednich płynów chłodzących na bazie wody i glikolu oraz dostępnych obecnie dielektrycznych cieczy chłodzących. Źródło wyjaśniające korzyści z zarządzania ciepłem: Thermal management of lithium‐ion batteries for electric vehicles; G. Karimi X. Li; International Journal of Energy Research; tom 37, wydanie 1; styczeń 2013; str. 13-24.
2. Skuteczna kontrola termiczna ogniw (utrzymywanie temperatury w optymalnym zakresie roboczym) pozwala na zmniejszenie przedwczesnego starzenia się akumulatora, a przez to wydłuża okres jego eksploatacji. Źródło: Capacity vs days data: Calendar aging of commercial graphite/LiFePO4 cell e. Predicting capacity fade under time-dependent storage conditions, Sébastien Grolleau, Arnaud Delaille, Hamid Gualous, Philippe Gyan, Renaud Revel, Julien Bernard, Eduardo Redondo-Iglesias, Jérémy Peter; na zlecenie SIMCAL Network Journal of Power Sources 255 (2014) 450-458 LFP cells.
3. W porównaniu z mieszaniną glikolu i wody w niezależnym badaniu modelowym o tych samych zmiennych płyn chłodzący Castrol ON zapewnił o 41% szybsze ładowanie (naładowanie akumulatora do poziomu 80% trwało 10 min w przypadku stosowania płynu chłodzącego Castrol ON, w porównaniu do 14,1 min dla dostępnych obecnie płynów na bazie wody i glikolu).
4. W porównaniu z mieszaniną glikolu i wody w niezależnym badaniu modelowym rozładowywania się ogniw płyn chłodzący Castrol ON spowodował obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 28°C, zmniejszając wahania temperatury cel o 8°C. W porównaniu z dostępnymi obecnie dielektrycznymi cieczami chłodzącymi produkt spowodował obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 11°C i zredukował wahania ich temperatury o 2°C. Udoskonalenia te pozwoliły uzyskać wyższą wydajność w danej maksymalnej temperaturze.
W porównaniu z mieszaniną glikolu i wody podczas ładowania ogniw płyn chłodzący Castrol ON spowodował obniżenie temperatury szczytowej cel do 17°C, zmniejszając wahania temperatury cel o 2°C. W porównaniu z dostępnymi obecnie dielektrycznymi cieczami chłodzącymi produkt spowodował obniżenie temperatury szczytowej ogniw o 11°C i zredukował wahania ich temperatury o 3°C podczas ładowania. Podobnie jak w przypadku rozładowywania się ogniw, udoskonalenia te pozwoliły uzyskać wyższą wydajność w danej maksymalnej temperaturze.
O Castrol
Castrol to jedna z wiodących na świecie marek środków smarnych, która może pochwalić się wieloma innowacjami i z dumą wspiera pionierów w realizacji ich zamierzeń. Nasze zamiłowanie do maksymalnych osiągów oraz filozofia współpracy pozwoliły Castrol rozwinąć szeroką gamę olejów i smarów, które już od ponad 120 lat odgrywają kluczową rolę w licznych osiągnięciach technologicznych na lądzie, w powietrzu, na morzu i w przestrzeni kosmicznej.
Castrol jest częścią grupy BP i dostarcza rozwiązania klientom oraz konsumentom z branży motoryzacyjnej, przemysłowej, morskiej i energetycznej w ponad 120 krajach. Produkty naszej marki cieszą się światowym uznaniem za sprawą innowacyjności oraz wysokich osiągów wynikających z naszego zaangażowania w najwyższą jakość i nowoczesne technologie.
Kontakt w sprawie informacji prasowych:
Constans PR, biuro@constanspr.com
Komentarze