Płyn hamulcowy ENV – 200 milisekund ratuje życie

21 kwietnia 2021, 23:32

W nowoczesnych pojazdach układ hamulcowy pełni znacznie więcej funkcji niż w pojazdach choćby sprzed 15 lat.

Przełom rozpoczął się w 2006 r., od którego wszystkie nowo rejestrowane pojazdy musiały być wyposażone w system ABS. Kolejnym krokiem było wprowadzenie w 2014 r. obowiązkowego systemu ESP, ale to nie wszystko. Unia Europejska planuje w kolejnych latach wydłużyć listę systemów montowanych obowiązkowo na wyposażeniu fabrycznym. Do takich należy m.in. system AEB (Autonomous Emergency Breaking), czy też LKA (Line Keeping Assist). W obydwu przypadkach podstawą działania jest układ hamulcowy, a konkretniej mówiąc system ESP. Aby system spełniał należycie swoje zadania, wszystkie jego elementy muszą być sprawne i poddawane regularnym kontrolom. Jednym z takich elementów jest płyn hamulcowy, o którym często zapominamy. Każdy płyn (z wyjątkiem DOT5) jest higroskopijny, co oznacza, że chłonie wilgoć, która obniża parametry płynu.

Gdy płyn zawiera zbyt dużo wilgoci, bądź jest o niewłaściwej specyfikacji, systemy bezpieczeństwa będą działały niewłaściwie. Nawet jeśli kierowca na co dzień nie dostrzeże żadnej różnicy, w sytuacjach awaryjnych może dojść do kolizji. Niewłaściwy płyn może spowodować opóźnienie zadziałania całego systemu. W przypadku gdy system AEB wykryje pojazd, do którego zbliżamy się zbyt szybko, a kierowca nie podejmie próby hamowania, sam rozpocznie hamowanie. W przypadku niewłaściwego bądź zużytego płynu opóźnienie w działaniu systemu może wynieść 200 ms. Wydawać by się mogło, że jest to bardzo krótki czas, ale w tym czasie jadąc w ruchu miejskim z prędkością 50 km/h auto pokona około 3 metry, a to może oznaczać uratowanie życia.

Dlatego jedynym sposobem, aby wszystkie systemy działały zgodnie z założeniami producenta, jest dokładna kontrola i wymiana komponentów zgodnie z wymogami.

Bosch w swojej ofercie posiada płyn hamulcowy nowej generacji o nazwie ENV6 o wyższych parametrach niż standardowe płyny hamulcowe dedykowane do układów ESP, który można stosować jako zamiennik dla płynów DOT.

Najważniejszą zaletą płynu ENV6 jest możliwość zastąpienia wszystkich płynów hamulcowych podanych w tabeli poniżej.

Dodatkowo płyn ENV6 spełnia następujące specyfikacje producentów:

  • VAG: VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini TL 766Z
  • BMW: BMW, MINI, Rolls-Royce QV 34 001
  • GM Europe: Opel, Saab, Vauxhall GMW 3356
  • PSA: Peugeot, Citroen STL S71 2114
  • Ford Motor Company: WSS-M6C65-A2

Przeczytaj więcej na: www.hamulcebosch.pl

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!