Firma Total wprowadza płyny Total QUARTZ EV FLUID i Total RUBIA EV, które odpowiadają na zapotrzebowanie dla pojazdów osobowych i ciężarowych z silnikami elektrycznymi. Dotyczy to zarówno cieczy chłodzących i smarujących nowoczesne układy napędowe, jak również chłodzących akumulatory.
Transformacja energetyczna dzieje się na naszych oczach a ograniczenia regulacyjne wpływają na przemysł motoryzacyjny, jak nigdy dotąd. Coraz surowsze normy dotyczące emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu, niespalone węglowodory i cząstki stałe sprawiają, że pojazdy hybrydowe i elektryczne nie są już rynkową egzotyką, a koniecznością.
Co ważne, koszty wytwarzania akumulatorów spadły o 75% w ciągu ostatnich pięciu lat, a hybrydowe układy napędowe nowej generacji oferują znacznie lepszą wydajność niż jeszcze 10 lat temu. Branża motoryzacyjna podjęła asertywne działania, aby uchwycić ten trend i przeznacza ogromne nakłady finansowe na badania i rozwój w tym zakresie.
Chociaż w pojazdach elektrycznych nie występuje np. olej silnikowy, pojazdy te zawierają układy, w których krążą ciecze. Ich zadaniem jest np. smarowanie i chłodzenie nowych typów układów napędowych i skrzyń biegów. Ciecze potrzebne są również do regulacji temperatury akumulatora pojazdu i systemu zarządzania energią. Total Lubrifiants, jako pierwsza firma na świecie, wprowadziła na rynek dwie serie płynów zaprojektowanych specjalnie w celu zaspokojenia potrzeb pojazdów hybrydowych i elektrycznych: TOTAL QUARTZ EV FLUID do samochodów osobowych oraz TOTAL RUBIA EV do pojazdów ciężarowych – wyjaśnia Andrzej Husiatyński z Total Polska.
Płyny odpowiadają specyficznym parametrom tych pojazdów, a także związanym z nimi ograniczeniom elektrycznym, termicznym i w zakresie wzmożonego tarcia. Płyny TOTAL QUARTZ EV FLUID oraz TOTAL RUBIA EV spełniają wymagania producentów takie, jak:
- Właściwości dielektryczne – płyny stosowane w pojazdach elektrycznych muszą być izolujące, aby zapobiec powstawaniu łuku elektrycznego. Jest tak, ponieważ znajdują się one w bliskim kontakcie z elektrycznymi/elektronicznymi częściami pojazdu. Właściwości dielektryczne muszą pozostawać stabilne przez cały czas, pomimo trudnych warunków pracy: wzrostu temperatury, utleniania, wilgoci, ścierania cząstek.
- Zgodność ze stosowanymi materiałami – płyn musi być kompatybilny z różnymi typami materiałów, aby uniknąć następujących konsekwencji: pęcznienie, pękanie, korozja itp. Miedź jest kluczowym materiałem w tych zastosowaniach. Jego wysoka przewodność elektryczna sprawia, że jest to główny element stosowany w okablowaniu elektrycznym i uzwojeniach. Dlatego niezwykle ważne jest opracowanie płynu o doskonałej kompatybilności z miedzią.
- Właściwości termiczne – silnik elektryczny i jego osprzęt muszą pracować w określonym zakresie temperatur. Praca w temperaturach wyższych niż pożądany zakres nieuchronnie zmniejsza żywotność, sprawność i moc pojazdów. Elementy podlegają efektowi Joule’a, który polega na rozpraszaniu ciepła przez energię elektryczną. Dlatego płyn musi zapewniać wydajne odprowadzanie ciepła w temperaturach do 180 ° C.
- Standardowe funkcje smarowania i właściwości cierne – aby chronić różne części mechaniczne nowych układów napędowych, gama płynów Total zapewnia standardowe smarowanie, które zapewnia prawidłowe działanie poszczególnych układów, ograniczając ich zużycie oraz zjawiska takie jak utlenianie i korozja. Oferuje również optymalne właściwości cierne, wymagane do płynnej zmiany biegów w pojazdach hybrydowych.
W ramach wspomnianych gam produktowych należy wyszczególnić płyny takie, jak:
- Total Quartz EV Drive R – przeznaczony do nowej generacji elektrycznych reduktorów układu napędowego,
- Total Quartz EV Drive MP – przeznaczony do reduktorów, silników elektrycznych i energoelektroniki,
- Total Quartz EV Battery – płyn do zarządzania temperaturą akumulatora,
- Total Quartz EV AMT – środek smarny do zautomatyzowanej skrzyni biegów w pojazdach hybrydowych,
- Total Quartz EV-AT – środek smarny do hybrydowej przekładni typu Step-AT (automatyczna skrzynia biegów).
Komentarze